Belgische e-commerce maakt inhaalbeweging

Alexander Maertens
Door Alexander Maertens E-commerce
Belgische e-commerce maakt inhaalbeweging

De Belgische consument vindt meer en meer de weg naar online shoppen. Toch spendeert, volgens een studie uit 2011 door het Europees Parlement, 52% van de online klanten in België zijn geld op buitenlandse websites. De Belgische bedrijven lopen met andere woorden wat achter om het groeipotentieel van e-commerce te benutten. Daar lijkt echter stilaan verandering in te komen als we kijken naar de groeicijfers van het digital agency Intracto uit Olen.

 

Grote vlucht naar online verkoop

Met een algemene groei van 35% in 2011 en een nominatie als snelst groeiend ICT-bedrijf in de ICT Gazellen 2011 awards van Datanews.be en Trends Top neemt Intracto plaats tussen de koplopers in de Belgische internetsector. Eén van de belangrijke pijlers in die groei is de opmerkelijke toename van online shop projecten. Deze namen in 2011 toe met maar liefst 70% ten opzichte van 2010. Een belangrijk signaal dat Belgische bedrijven aan een inhaalbeweging zijn begonnen.

Pieter Janssens, Managing Director van Intracto, stelt: "E-commerce in België begint stilaan volwassen te worden. Hoewel er nog veel werk aan de winkel is, is er bij consumenten alvast een gevoelige trend merkbaar naar meer online uitgaven. De bedrijfswereld pikt hier op in door het ontwikkelen van online shops serieus te nemen. De jarenlange opbouw van expertise van Intracto op vlak van e-commerce begint nu duidelijk zijn vruchten af te werpen."

Werken aan online imago

Daarnaast wordt er niet alleen ingezet op het uitrollen van online shops, maar zoeken de Belgische bedrijven ook naar een kwalitatieve aanwezigheid op het internet. Het gebrek aan online uitstraling is namelijk één van de oorzaken waardoor consumenten dikwijls hun heil zoeken in buitenlandse alternatieven. De e-marketingservice groeide in 2011 bij Intracto met 120%.

"Bedrijven en organisaties zijn zich meer bewust van hun online imago en zoeken advies bij een ervaren partner voor het opbouwen en beheren van een online strategie via advertenties, social media, e-mail marketing, ... kortom, het werken aan de visibiliteit van hun online shop.", verduidelijkt Pieter Janssens.

Geen recessie in 2012 !

Tenminste, wat online shops betreft. De voorspellingen voor 2012 wijzen op een verderzetting van de trend van meer online shops en het verbeteren van het online imago. En hierbij wil Intracto als vaste waarde de nodige ondersteuning bieden. Zo willen het bedrijf, ook in 2012, stevig verderwerken aan zijn groei en kennis. Dit door het uitbreiden van het team naar meer dan 35 werknemers en het verder uitdiepen van de expertise binnen huidige én nieuwe technologieën.

"We willen ons in 2012 nog verder specialiseren in internetmarketing en willen hiernaast stevig investeren in de markt mobiele internet toepassingen. De plaats en het moment van internetconsumptie kent namelijk een grote verschuiving", aldus Janssens.

Het meest zichtbare gevolg van de aanhoudende groei bij Intracto zal binnenkort een derde verhuis in 8 jaar tijd zijn. In 2013 hoopt Intracto rond te zijn met de bouw van nieuwe kantoren in Herentals om het steeds groter wordende team opnieuw een comfortabele werkplaats te bieden.



-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be? en we nemen het op in ons Sectornieuws?.

Je kan je nieuws ook tweeten met ?#bloovi?