Het is alweer geleden van 2011 sinds Gary Vaynerchuk zijn vorige boek heeft gelanceerd. Als één van de meest gevolgde business ‘goeroes’ op diverse sociale media is hij in feite nooit weggeweest.

Naast zijn ambitie om ooit de New York Jets te kopen is Gary dagdagelijks bezig met de wereld duidelijk te maken hoe je het internet moet gebruiken om “shit te verkopen”.

Waar hij in zijn twee vorige boeken vooral evangeliseerde over het belang van met passie te ondernemen (Crush it) en hoe een levensstijl van dankbaarheid het engagement met je klanten verhoogt (The Thank You Economy), is het nu tijd voor het echte werk. “Jab, Jab, Jab, Right Hook”, of JJJRH, is een stappenplan voor iedereen die succesvol wilt worden op sociale platformen.

Hij vergelijkt zaken doen met boksen. Je kan geen kamp winnen door de ring in te stormen, twee uppercuts uit te delen en te verwachten dat je de wereldtitel wint. In de wereld van sociale media is dit net hetzelfde. Gary beschouwt elke post die we plaatsen, elke tweet, elke repin, als een tik die we uitdelen. Wanneer we op een strategische manier voldoende ‘jabben’, kunnen we de finale uppercut oftewel de call-to-action posten. Dit is de post waarmee we geld verdienen.

Gary gaat van start door orde op zaken te stellen. Het moet duidelijk zijn dat iedereen die nu nog rekent op banners, e-mailmarketing en zelfs SEO zich behoorlijk zorgen mag beginnen maken. In 2014 zal de wereld draaien om story-telling. De manier waarop dit vandaag gebeurt is nog te vaak een slag in de lucht in plaats van een welgemikte rechtse.

Dit is zonder twijfel het meest complete naslagwerk voor elke internetondernemer in 2013. Na het lezen van dit boek moet je al van slechte wil zijn om nog een foute post te plaatsen. Gary leert je hoe je de specifieke ‘moedertaal’ leert te spreken van elk belangrijk internet platform aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Dit is geen boek dat je in een keer uitleest. Gebruik het als een schoolboek, neem het bij de hand wanneer je het nodig hebt.

Dit heeft ook een minpunt. Wanneer je de attentiespanne hebt van een eekhoorn, zoals ik, is het een worsteling om door de casestudies te geraken. Bij elk sociaal platform worden er een dozijn voorbeelden besproken. Elk voorbeeld is enorm waardevol op zich, maar zonder verplichtingen, zoals het schrijven van een review, zou ik ze nooit allemaal gelezen hebben. Dit is geen boek dat je in een keer uitleest. Gebruik het als een schoolboek, neem het bij de hand wanneer je het nodig hebt.

Ik had liever 5 casestudies per platform gezien in het boek. De andere voorbeelden konden perfect een plek krijgen op een website. Het verbaast mij dat een internet expert zijn lezers zelden aanmoedigt om hem in zijn favoriete speeltuin te ontmoeten.

Leuke anekdote: na zijn keynote in Gent, kreeg ik van hem een gesigneerd exemplaar en een knuffel. Over een succesvolle ‘jab’ gesproken...

Tijdens de verhalende stukken komt de echte Gary Vee terug aan bod. Naar mijn gevoel zelfs iets volwassener geworden. Dit is de inspirerende persoon die ik zelf graag bezig hoor en de reden waarom ik zijn twee vorige boeken gekocht heb. Leuke anekdote: na zijn keynote in Gent, kreeg ik van hem een gesigneerd exemplaar en een knuffel. Over een succesvolle ‘jab’ gesproken... Hij slaagt er in als geen ander om de lezer mee te nemen in zijn wereld. Eentje waar hij steeds een stapje voor blijft op de rest. Wanneer je hem dagelijks volgt via zijn talrijke kanalen, voelt dit boek aan als een déjà vu. Voor mij mocht de vooruitstrevende Gary iets langer aan bod gekomen zijn.

Desalniettemin is dit boek een must-have voor iedereen die nog maar in de buurt komt van een sociale media platform. Of je nu een organisatie bent die geld inzamelt voor het goede doel, een webshop eigenaar of een multinational, met deze handleiding krijg je alle tools in handen om iedereen knock-out te slaan. (pun intended).