Belgische scale-up Lansweeper groeit (nog steeds) keihard. Dit zijn 5 principes waar ze aan vasthouden:

Belgische scale-up Lansweeper groeit (nog steeds) keihard. Dit zijn 5 principes waar ze aan vasthouden:

Bloovi Studio
Door Bloovi Studio
Belgische scale-up Lansweeper groeit (nog steeds) keihard. Dit zijn 5 principes waar ze aan vasthouden:

De network inventory tool Lansweeper is in zeven jaar tijd pijlsnel gegroeid. De Belgische software telt vandaag wereldwijd meer dan 20.000 klanten, waaronder grote namen als het Amerikaanse leger en de NASA. Als er nu één bedrijf is aan wie we de vraag “Wat maakt een scale-up succesvol?” kunnen stellen, dan is het dus Lansweeper wel. Zo gezegd, zo gedaan.

Laat consumenten proeven van je product

“In ons specifieke geval zijn er meerdere redenen”, legt managing director Bart Maes uit. “Ten eerste is onze gratis versie erg uitgebreid. De gratis versie is wel beperkt tot een honderdtal machines, maar ze laat iedereen wel toe om kennis te maken met het product.”

Luister naar je klanten

“Ten tweede luisteren we ook echt naar onze klanten. Ons businessmodel is gebaseerd op een abonnementsysteem. We moeten het dus vooral hebben van repeating customers. En dan heb je een bijzonder sterke post sales support nodig. Dat is bij ons het geval. Dat zeg ik overigens niet, dat lees je in al onze reviews. We schenken er dan ook bijzonder veel aandacht aan. Zo hebben we een uitgebreid ticketingsysteem met feature requests die we regelmatig bekijken,” vertelt Bart Maes van Lansweeper.

“Als een feature meerdere keren wordt aangevraagd en er een gezonde verhouding is tussen het resultaat en de hoeveelheid tijd die we eraan moeten besteden, dan voeren we die feature gewoon in. Dat wordt op prijs gesteld. Onze klanten weten dat de feedback die ze geven daadwerkelijk wordt gebruikt. Een goed voorbeeld is de enquête die we tweejaarlijks uitsturen naar onze klanten en prospecten. Bij de vorige editie in 2015 kreeg ik in drie dagen tijd 2700 ingevulde enquêtes terug. Ik heb meer dan 13 jaar voor marktonderzoeksbureau Ipsos gewerkt, dus ik kan je oprecht verzekeren: dat is uitzonderlijk veel.”

Maak je product toegankelijk en flexibel

Bij sommige producten is het moeilijk om ze eigen te maken, omdat ze weinig flexibel zijn. Soms kan dat werken, maar daar gelooft Lansweeper niet in. Meer nog, zij vinden het net een van hun sterkste punten. “Wij kennen onze klanten. Zij willen zaken zelf kunnen uitbreiden, aanpassen en toevoegen. Wij willen het punt waar ze tegen grenzen aanlopen vermijden."

Een sterke troef daarbij is volgens Bart de open database: “Alle informatie die Lansweeper uit jouw machines haalt, komt in een database terecht die volledig voor jou toegankelijk is. Het is en blijft altijd jouw data. De openheid van die database laat bedrijven bovendien toe om veel meer te doen met Lansweeper dan wij momenteel voorzien. We hebben bijvoorbeeld een groot baggerbedrijf in ons klantenbestand zitten. Die hebben al hun schepen aan hun inventory op Lansweeper toegevoegd. Als zo’n schip in een haven toekomt, dan wordt alles in één keer geüpload. We staan soms zelf te kijken van wat onze klanten aanvangen met Lansweeper. Zonder open database was dat allemaal niet mogelijk.”

Gebruiksgemak is cruciaal

“Lansweeper bevat extreem veel mogelijkheden, en toch lees en hoor ik klanten vaak het gebruiksgemak van de software roemen”, vertelt Bart niet zonder trots. “Mensen die weten waar ze mee bezig zijn, vinden er meteen hun weg in zonder dat ze er ooit een opleiding voor hebben moeten volgen.”

“Het belang van die doorgedreven ergonomie gaat met de huidige opkomst van mobiele toestellen in de werkomgeving alsmaar belangrijker worden. Het is een behoorlijke uitdaging om de mogelijkheden van Lansweeper almaar uit te breiden en tegelijk dat overzicht te behouden. Tot nu toe zijn we er echter goed in geslaagd, en dat willen we natuurlijk zo houden.”

Advertenties: niet altijd een must

Tot onze verbazing beweert Lansweeper niet aan marketing te doen. “We zijn daar totaal niet mee bezig. Misschien zullen we dat in de toekomst wel moeten doen. Wat we op dit ogenblik wel al doen, is onze website goed in elkaar steken en onze SEO verzorgen. Verder besteden we onze aandacht liever aan het betaalbaar houden voor kleinere bedrijven, terwijl we de inhoud en de dienstverlening opkrikken voor grote bedrijven. Dat is voor ons de grote uitdaging, eerder dan advertenties.”

Om die uitdaging aan te gaan, is Lansweeper dringend op zoek naar nieuwe medewerkers. Heb je een achtergrond in sales, programmatie, support of een van de andere richtingen op deze vacaturepagina ? Aarzel dan vooral niet om je kans te wagen!

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.