Belgische Web-Startups tonen Stèrk Groeipotentieel

Marnik D'Hoore
Door Marnik D'HooreInnoveren
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

Uit recent onderzoek, uitgevoerd door Belgian Web Startups bij 61 Belgische startende web-bedrijven wordt aangetoond dat deze startups zeer veel groeipotentieel hebben. Lees hier een interview met initiatiefnemers Marnik D'Hoore en Frederic De Meyer.

Wie is Belgian Web Startups ?

Marnik D'Hoore : Het is een gemeenschappelijk initiatief van Institute for Future Insights/i4fi van Frederic De Meyermezelf en Bloovi.

We willen het belang aantonen van de Belgische web startups. Via een jaarlijkse barometerrapport met cijfers, evoluties en groeiperspectieven het potentieel weergeven van hun impact op de Belgische economie. Nagaan hoe impactvol de maatregelen zijn om het ondernemerschap te stimuleren.  Door 'harde' cijfers te vergaren over deze sector en het beter in kaart te brengen, willen we bijdragen aan deze groei.

Waarom dit onderzoek ?

Marnik D'Hoore : Web entrepreneurship is een kleine maar groeiende tak in de Belgische economie. Er wordt enorm veel over gesproken. Verschillende mensen hebben plannen om te starten, andere hebben recent een bedrijf opgericht en nog andere willen mee investeren of participeren in een nieuwe of bestaande startup.

Met dit onderzoek wilden we wat meer ‘vlees' geven aan hetgeen verteld en verondersteld wordt. Het rapport geeft een zeer duidelijk antwoord op drie pijlers. Nl. investeringen, groeiverwachtingen en bottlenecks.

Wie werd ondervraagd?

Marnik D'Hoore : Er werden in totaal 61 startups ondervraagd.  De voorwaarde was dat het startende bedrijven waren waarvan internet tot hun core-business behoort. Wat een mooi cijfer is voor de eerste editie. De oorsprong van de ondervraagden is vooral Vlaanderen, een aantal uit Wallonië en 11 uit Brussel. 70% van de ondervraagden bieden diensten, maken apps voor smartphones en tablets of ontwikkelen webtools. De overige 30% zijn webshops, media- en contentsites of zijn met video bezig.
De meeste bedrijven zijn opgericht vòòr 2011.

Welke cijfers komen naar boven?

Frederik De Meyer : Het onderzoek toont aan dat alle 61 de bedrijven samen een omzetgroei verwachten van 8,9M€ in 2011 naar 74,9M€ in 2013, een groei van 736%. Geprojecteerd naar de volledige sector van startende web-bedrijven zou het belang ervan in de Belgische economie groeien van 0,05% van het Bruto Nationaal Product (BNP) naar 0,41% in 2013 (gezamelijke omzetgroei van 90M€ naar 750M€).  Aldus zou de sector instaan voor 0,36% extra economische groei tussen 2011 en 2013. 

In 2011 stelden de 61 deelnemers aan de enquête 316 personen tewerk, een gemiddelde van 5,2 werknemers per bedrijf. In het meest positieve scenario wordt tegen 2015 het aantal vaste werknemers ingeschat op 1.128, een gemiddelde jaarlijkse groei van 80%. Geprojecteerd naar de volledige sector zou deze een bijkomende tewerkstelling kunnen genereren tussen de 5.000 en 22.000 jobs.

Bijna drie kwart van de deelnemers aan de enquête verwacht rendabel te zijn tegen het einde van 2013. 38% is op dit ogenblik reeds rendabel. Niettemin vormt het gebrek aan extra investering de op een na vaakst vernoemde rem op de ambities van deze ondernemers. Samen hebben ze tot op heden 5,5M€ aan kapitaal verzameld, maar voor de meesten onder hen kwam dit uit eigen middelen. Om hun volle groeipotentieel te bereiken menen deze ondernemingen een investering van 25M€ nodig te hebben tegen 2015, een groei van 360%. Geprojecteerd op de volledige sector zou dit een investering van meer dan 200M€ betekenen.

44% van de ondervraagde bedrijven had geen plannen om hun activiteiten naar het buitenland te verhuizen. 25% dacht daar wel concreet over na. Met 52% is de Verenigde Staten de meest vernoemde bestemming bij de ondernemingen die het overwegen om naar het buitenland te verhuizen. Als voornaamste redenen voor een verhuis worden de nabijheid van investeerders en de beschikbaarheid van specifieke talenten vermeld.


Het volledige rapport telt in totaal 37 pagina's. met alle details en vele printscreens. Het kan aangekocht worden op www.belgianwebstartups.be

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi