Corelio Connect brengt voor de 3de keer het bereik en profiel in kaart van hun mobiele platformen.

Steeds meer mensen zijn uitgerust met een tablet of smartphone. De CIM Metriprofielstudie geeft zicht op de profielcijfers voor de aangesloten internetsites, maar over het profiel van de gebruikers van mobiele sites en tablets was nog weinig bekend. Op vraag van adverteerders en media agencies lanceerde Corelio Connect vorig jaar een specifieke studie die het mobiel bereik en profiel van de Corelio Newsbrands weergeeft. In april heeft Corelio Connect deze vernieuwde mobiele studie voor de 3de keer op rij uitgewerkt. De nieuwste cijfers uit deze 3de wave zijn nu bekend en tonen enkele opmerkelijke resultaten.

Mobiele platformen worden meer en meer gebruikt door vrouwen

Hoewel de mobiele sites en apps voornamelijk een mannelijk profiel aantrekken is er een duidelijke evolutie te zien in het aantal vrouwelijke gebruikers. Voor de mobiele site van De Standaard stijgt het aantal vrouwelijke gebruikers van 14% (nov/2011) naar 18% (apr/2012). Ook bij de mobiele site van Het Nieuwsblad zien we een lichte stijging van 2% ten opzichte van november vorig jaar. De tablet apps trekken eveneens een voornamelijk mannelijk profiel aan. Maar de evolutie naar een meer vrouwelijk profiel is ook hier duidelijk zichtbaar. Zo zien we bij de Nieuwsblad iPad app het aantal vrouwelijke gebruikers stijgen van 18% (nov/2011) naar 26% (apr/2012).

Grote complementariteit tussen diverse platformen

Er is een grote complementariteit tussen alle diverse platformen op vlak van leeftijd. Terwijl de sites een vrij breed jong publiek aantrekken (selectiviteit op 12 - 54 jaar) zijn de mobiele platformen zeer selectief op de 25 - 44 jarigen. De mobiele sites zijn m.a.w. a-selectief op de jongeren (-25 jaar) en de ouderen (+45 jaar). De iPad gebruikers van de drie Corelio newsbrands zijn dan weer erg selectief op de 35-64 jarigen.

Nieuw in de meting is de Nieuwsblad voetbal-app. Het ultieme platform om jonge mannen te bereiken. Zo blijkt 96% van de gebruikers mannelijk te zijn en 51% van de gebruikers jonger dan 35 jaar. De studie bevestigt ook dat de digitale platformen van Corelio Connect hyperselectief zijn op de hoogste sociale klassen. Zo bestaat het aantal bezoekers van bijvoorbeeld De Standaard iPad app voor 77% uit sociale klasse 1.

Bereik op elk uur van de dag

Met een totaal aantal downloads van 138 375 voor De Standaard apps en 61 303 voor de Nieuwsblad apps is het bereik van de mobiele platformen van Corelio in een jaar tijd sterk uitgebreid.Dankzij de verschillende platformen kan de adverteerder zijn consument ook op elk uur van de dag bereiken. Websites worden voornamelijk tussen 9u en 18u geconsulteerd. Mobiele sites en tablets daarentegen worden vooral 's morgens en 's avonds bekeken. Zo bieden deze verschillende platformen alvast een perfecte complementariteit.

-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi