Hoe kunnen Belgische start-ups de economie veiligstellen? Met die vraag trok venture producer Bert Van Wassenhove, samen met zo'n 15 start-ups, naar New York voor de BBNY-missie. In zijn koffer: digitale expertise, start-up kennis en een start-up mindset. Bloovi-redactrice Magali besloot eens te peilen naar zijn eigen missie, ambitie en persoonlijkheid.

Showing what the internet is all about

Bert Van Wassenhove leerde het wel en wee achter de technologiesector beter kennen dankzij zijn carrière bij Samsonite. “Tussen het marketing- en budgetteerwerk was ik bezig met het fenomeen ‘het internet’, dat toen volop haar opmars maakte,” getuigt hij. “Ik was erdoor gefascineerd en klopte aan bij mijn baas. Ik vroeg hem 'zeg, moeten wij hier ook niet actief op worden? Waarom laten we geen website bouwen voor Samsonite'?”

Amper een jaar later zag de eerste website van Samsonite het levenslicht, nog voor de Amerikaanse collega’s goed en wel beseften wat het nu allemaal precies inhield. “Trots was ik,” zegt Van Wassenhove. “Ik herinner me nog hoe ik ‘s avonds buiten de uurtjes workshops organiseerde om het concept ‘internet’ aan de grote klok te hangen. Showing what the internet was all about, dat was mijn eerste grote sprong in de technologische markt.

Passie om nieuwe domeinen te ontdekken

Samsonite had iets losgemaakt bij Van Wassenhove. “Toen ik na zeven jaar besloot het bedrijf te verlaten, ging ik steeds op zoek naar de nieuwste trends,” geeft hij aan. “Die drang naar het verkennen van nieuwigheden en die uitleggen aan andere mensen, dat ben ik ten voeten uit."

"Weet je, eigenlijk beschouw ik mezelf als een ontdekkingsreiziger. Ik heb een ongelooflijke drang om nieuwe domeinen te verkennen en die toe te lichten aan anderen.”

Die passie kon Van Wassenhove botvieren op klanten van verschillende digitale agentschappen waarbij hij werkte. Zijn agency-avontuur kreeg echter een compleet nieuwe wending toen hij Heaven Can Wait uit de grond stampte, waarmee hij andere mensen hielp met de opstart van hun eigen dienstenbedrijf. Een ecosysteem van creatieve agencies was geboren. Luttele jaren later volgde THINK with people, een initiatief dat beginnende ondernemers vooruit helpt en hen een klankbord biedt. Al even snel volgde The CoFoundry, het bedrijf dat starters een groeikuur geeft. “Ik leerde de start-up scene kennen zoals toen niemand die kende,” zegt Van Wassenhove.

cronos

Schaalbare producten en next generation companies laten groeien

Van Wassenhoves uitgebreide ervaring leerde hem dat er een groot verschil is tussen servicegerichte starters enerzijds en productgeoriënteerde start-ups anderzijds. “Waar in een dienstenbedrijf de gepresteerde uren voortdurend moeten renderen, bouw je in een productgericht bedrijf aan een langetermijnverhaal," licht hij toe. "Dat werd mij al snel duidelijk toen ik bij Samsonite werkte. Je bedenkt een concept in functie van de klant, je werkt er maandenlang aan en je hoopt ermee te groeien en groot te worden. Dat wil ik vandaag ook betekenen voor andere bedrijven."

"Mijn focus ligt niet zozeer in het leveren van diensten, wel in het bedenken van concepten. Ik wil meebouwen aan de richting van bedrijven en schaalbare producten laten groeien.”

In de toekomst ziet de ondernemer het niet anders: aan ambities duidelijk geen gebrek. “Ik wil komende tien jaar minstens tien next generation companies laten slagen. Mijn doel is om mee aan de wieg te staan van the next big thing, en bedrijven laten groeien.”

Ondernemersadvies

De kunst zit in de ondernemersattitudes,” licht Van Wassenhove toe. “Passie hebben, je product ademen. Uitgaan van je eigen ‘why’, kijk maar eens naar mijn laptop! (Van Wassenhove toont de ‘why’ sticker die hij op zijn laptop heeft gekleefd)

Misschien moeten start-ups de boeken Black Swan of The Lean Startup van Eric Ries eens lezen. En wie niet kan programmeren, leest best eens Python For Dummies. Of lees gewoon míjn boek, dat kan ook helpen (lacht).