Er is de laatste tijd heel wat te doen rond jonge Vlaamse (en Belgische) entrepreneurs. Om de haverklap komt het bericht dat een startup uit onze contreien een (paar) miljoen aan funding heeft bijeengesprokkeld (Twitspark, Tapcrowd, Checkthis, …), vaak zelfs in de Verenigde Staten. Magazines als Datanews, Vacature en  uw eigenste Bloovi berichten regelmatig over succesvolle startende initiatieven, en in augustus verschijnt zelfs een heus boek over het onderwerp (door mezelf geschreven, beschouw dit dus als sluikreclame).

Overal duiken initiatieven op om deze jonge ondernemers te helpen. Bryo (onderdeel van VOKA) richt een microfinancieringsmogelijkheid op, Bart Becks creëert een crowdfundingplatform, Microsoft heeft in België een viertal innovatiecentra, vier Antwerpse entrepreneurs creëren met Idealabs een dynamische incubator dat een selectie aan projecten van zeer dichtbij zal begeleiden. Dan verzwijgen we nog initiatieven van het IBBT en Betagroup, en gespecialiseerde consultancybedrijven als Westartup.

Met zoveel hulpmogelijkheden heeft een jongeling met een goed idee bijna geen kans meer om niet te slagen. Voor zover hij uit de wirwar aan mogelijkheden de juiste keuze kan maken, uiteraard.

Maar wat dit alles aangeeft is dat de Belgische start-up scene uitgroeit tot een volwaardige industrie. Weliswaar nog klein –al kent niemand de exacte omvang ervan- maar onmiskennelijk van strategisch belang voor de economische toekomst van België. Geef toe: is het niet verstandiger om publieke gelden te stoppen in ondernemingen die nog groeimogelijkheden hebben en die jonge getalenteerde professionals tewerkstelt, in plaats van in conglomeraten die het geld gebruiken om verder af te slanken, of om winsten te maximaliseren die dan toch op buitenlandse bankrekeningen worden gestort?

Opiniemakers

Veel opiniemakers/investeerders als Bart Becks en Peter Hinssen geven met regelmaat van de klok aan wat er beweegt bij jonge startups, en wat ze nodig hebben om optimaal te groeien. Hierbij gaan ze uit van de startups die ze zelf begeleiden, of deze die bij hen komen aankloppen voor ondersteuning. Dit beeld is dus partieel. Mijn eigen mening heb ik gevormd door de talrijke gesprekken die ik heb gevoerd met entrepreneurs in het kader van mijn boek. Maar ook dit beeld is partieel.

Het wordt hoog tijd om de markt voor jonge entrepreneurs die veelal steunen op een businessmodel waar het internet een centrale plaats heeft (web-entrepreneurs), een eenduidige ‘stem' te geven waarmee het naar de buitenwereld communiceert. Een duidelijk beeld van waar het voor staat, hoe belangrijk het is, en wat het nodig heeft om verder haar strategisch belang voor de toekomst van België waar te maken.

Om dit te verwezenlijken organiseren het Institute for Future Insights en internet-nieuwssite Bloovi een eerste enquête voor Belgische web-entrepreneurs (BeWebS). De enquête polst naar de huidige toestand binnen deze ondernemingen, maar ook naar hun toekomstverwachtingen en het vertrouwen dat ze hebben om hun doelstellingen te realiseren. Het zal uitmonden in een heuse barometer dat jaarlijks naar de gezondheid van deze industrie polst, de ‘BeWebS Barometer'.

De resultaten van deze barometer zullen verschillende partijen van nut zijn:

  • Overheidsinstanties en vakorganisaties kunnen de grootte en de groei van de markt inschatten, en het succes bepalen van programma's ter ondersteuning van entrepreneurs;
  • Investeerders en financiële instellingen kunnen nagaan hoe gezond deze markt is, en of de groeivooruitzichten van bepaalde bedrijven in lijn liggen met de markt;
  • Voor entrepreneurs zelf vormt deze barometer een handig instrument om zich te benchmarken met hun sectorgenoten.

Bent u een Belgische web-startup of kent u er in uw omgeving? Aarzel dan niet de enquête in te vullen of het door te sturen, u vindt het online op volgend adres: http://freeonlinesurveys.com/s.asp?sid=zomjqrf6wcs48vu83458.

De enquête loopt tot 31 augustus, dus wacht niet te lang! Het finaal rapport zal in oktober beschikbaar zijn. Deelnemers aan de enquête verkrijgen bovendien een gratis exemplaar van het rapport, ter waarde van 200 euro.

Uiteraard garanderen wij de absolute anonimiteit van de antwoorden. De deelnemende bedrijven worden in het begin van het rapport vermeld, maar worden niet gelinkt met individuele antwoorden!

Voor vragen of opmerkingen kunt u steeds terecht bij frederic@i4fi.com.

Voor een overzicht van de resultaten is het wachten tot in oktober…

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi