Bron foto: Shutterstock

Als agency word je vaak aanzien als een buitenstaander, terwijl je wel aan hetzelfde doel werkt. Ik werk nu al ongeveer een jaar minstens één dag per week intern bij een klant. In het begin is het wat zoeken en moet je ook jouw plek leren. Het is het best te vergelijken met een eerste werkdag, maar dan eentje zonder van werkgever te veranderen. Je zou kunnen denken dat als agency, ergens op regelmatige en structurele basis intern gaan werken, geen meerwaarde biedt. Immers, of je het werk nu bij de klant zelf, op kantoor of in Spanje doet. Who cares? Tijdens dit jaar heb ik evenwel enkele grote voordelen van deze aanpak ondervonden en gemerkt dat dit voor zowel het externe agency als de klant een win-winsituatie kan zijn. 

Betrokkenheid

Het grootste voordeel van op een structurele manier intern bij een klant te werken is de grotere betrokkenheid die je ervaart bij de werking van de klant zelf. Je zit immers middenin de actie. Je hebt toegang tot informatie die je anders maar moeilijk kan bereiken. Je hoort ook zaken waaien, waardoor je al in een vroeg stadium kan betrokken worden bij de uitwerking van nieuwe projecten. 

Je ziet ook beter met welke problemen en uitdagingen jouw klant geconfronteerd wordt. Dat maakt dat je jouw werk hier ook beter kunt op afstemmen. Je pakt niet enkel de issues aan die aan de oppervlakte sluimeren (en die slechts tijdens de periodieke meetings naar voor komen), maar je kan dieper gaan en issues bij de wortel aanpakken. Hierdoor zal de kwaliteit van jouw werk ook stijgen. 

"Gedaan met kapot doordachte persona’s die bulken van de clichés"

De informatiestroom werkt naar mijn gevoel ook veel beter. Niet alleen op vlak van jobinhoud krijg je meer informatie, maar ook over de business van de klant zelf. Je krijgt een veel beter inzicht in wat er speelt, wat de trends zijn en vooral welke richting de klant uit wil met het bedrijf. Je krijgt veel sneller voeling met de producten en diensten van de klant. De nuances van het productaanbod van de klant worden veel duidelijker. Je krijgt ook een veel beter inzicht in de doelgoep van jouw klant. Gedaan met kapot doordachte persona’s die bulken van de clichés. Welkom ruwe data en ervaringen over het doelpubliek. Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat je proactief voorstellen kunt doen om de doelstellingen van jouw klant te bereiken. 

Bron foto: Shutterstock

Omgekeerde richting

Ook in de omgekeerde richting zijn er voordelen. Doordat je fysiek aanwezig bent, is de drempel om vragen te stellen veel lager. Na een tijd weet iedereen perfect wie je bent, wat je komt doen en vooral hoe jij hen kan helpen. Dit is iets wat ik persoonlijk heel goed merk. Ook andere diensten naast de online marketingafdeling, weten perfect hun weg tot bij jou te vinden.

"Je hebt een veel beter zicht op wat je klant wil, en je klant begrijpt nu beter wat je concreet voor hem doet."

In een andere wereld, zouden deze mensen nooit tot bij jou komen. Dat zorgt ervoor dat je op veel meer vragen kunt antwoorden en zo jouw project op een organische manier vorm en invulling kunt geven. Aangezien je toch aanwezig bent, is het veel gemakkelijker om deel te nemen aan interne meetings, ook al duren die maar een kwartier. De impact op het werk en de bedrijfsvoering is dus groter dan wanneer je extern werkt. De klant heeft zelf ook een veel beter zicht op wat je nu concreet voor hem doet en dat komt zeker het vertrouwen te goed. 

Verandering van spijs doet eten

Het is een oud gezegde, maar er schuilt veel waarheid in. Doordat ik op regelmatige tijdstippen van mijn bureau weg ben en mij gedurende acht uur kan focussen op één klant en één project, stijgt ook de kwaliteit van mijn werk. Door zelf intern te werken, doe je ook andere ervaringen en inzichten op, die je dan kan meenemen in andere projecten. Het zorgt voor een verbreding van kennis en ervaring. Zeker als agency is dit echt een meerwaarde. Je wordt immers vaak oppervlakkig betrokken bij projecten en je hebt alsmaarhet gevoel dat je toch niet 100% op de hoogte bent van wat er speelt bij de klant en in zijn markt/sector. Door intern te werken, heb ik dit gevoel totaal niet meer. Je kan veel meer diepgang in je werk steken en kan voluit werken aan de doelstellingen van jouw klant. 

Als agency intern bij een klant werken, levert een unieke wisselwerking op, waarbij zowel de klant als het agency en de marketeer voordelen uit halen. Het voelt echt aan alsof je deel bent van het grotere geheel. Ook de impact die je hebt op de organisatie is veel duidelijker. Waar je als agency meestal alles vanaf de zijlijn aanschouwt en zoals een coach aanwijzingen roept, sta ik nu midden op het speelveld en in de actie. 

Overweeg je als bedrijf om ook een in house marketeer in te schakelen of wil je weten hoe wij dat aanpakken? Geef ons een seintje!