Bijna 1 op 8 Vlamingen vond een lief via sociale media

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Bijna 1 op 8 Vlamingen vond een lief via sociale media
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

Wordt de Vlaming gelukkig of ongelukkig door het gebruik van sociale media? Dit onderzocht CM bij meer dan 2.400 Vlamingen voor het decembernummer van het gratis tijdschrift çava?. Uit het onderzoek blijkt dat 31% van de Vlamingen wel eens stress krijgt door te surfen op sociale media.Toch waren er ook veel positieve noten te horen: meer dan de helft van de Vlamingen (54%) heeft meer contact met vrienden dankzij Facebook, Twitter,... en maar liefst 12% vond er ooit zelfs een lief!

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Maar liefst 72% van de Vlamingen is actief op minstens 1 platform. Facebook spant de kroon als populairste platform (93%), op ruime afstand gevolgd door LinkedIn (22%), Twitter (18%). ‘Informatie kunnen delen met elkaar’ (43%), ‘kunnen volgen wat anderen doen’ (29%) en ‘makkelijk kunnen afspreken met elkaar’ (12%) vinden we de belangrijkste functies van sociale media.

We zijn vrij actieve gebruikers: maar liefst 44% checkt zijn sociale mediaprofielen meerdere keren per dag en bijna een op drie (33%) doet dit 1 tot 2 keer per dag. We spenderen er ook veel tijd aan – zelfs te veel tijd volgens 38% van de social mediagebruikers: een kwart van de ondervraagden facebookt, twittert,... ongeveer een uur per dag. 32% zit nog langer aan zijn laptop, smartphone of tablet gekluisterd om naar sociale media te surfen.

Marjolein Cuvelier, çava?-woordvoerster: “Opvallend is dat 65% van de singles dagelijks een uur of langer doorbrengen op sociale media terwijl dat bij mensen in een relatie 53% is. Misschien zien ze zo een mogelijkheid om hun ‘status’ te veranderen? 16% van de mannen – tegenover 11% van de vrouwen – vond immers al een lief via deze kanalen.”

Te veel vrienden?

De meeste Vlamingen (84%) zijn best tevreden met hun virtuele sociale situatie. Voor 6% mogen er gerust nog contacten bij terwijl een tiende van mening is dat hij of zij te veel contacten heeft. Van deze laatste groep is 80% dan ook van plan om contacten te ‘defrienden’ of verwijderen.

Terwijl we onze echte vrienden vaak op een hand kunnen tellen, heeft 35% van de facebookgebruikers 101 tot 300 FB-vrienden. 28% van de ondervraagden heeft er zelfs nog meer. Opvallend is ook dat deze online contacten niet altijd overeenkomen met onze contacten in het dagelijkse leven: 1 op 5 heeft nauwelijks iemand van zijn ‘echte’ vrienden op sociale media terwijl 8% van de sociale mediagebruikers zelfs niemand gemeen heeft!

“Hieruit blijkt dat sociale media de term ‘vrienden’ een iets andere invulling hebben gegeven. Meer dan drie kwart (76%) van de ondervraagden vindt de offline relaties intenser en oprechter dan de online relaties. Slechts 3% beweert het tegenovergestelde,” aldus Marjolein Cuvelier.

Socialer door sociale media?

In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, maken sociale media mensen niet asocialer. ‘Slechts’ 5% heeft het gevoel dat ze vrienden minder horen en zien sinds de komst van sociale media, 8% ziet elkaar juist meer! Een tiende vindt wel dat ze nu meer contact hebben met vrienden, maar dan voornamelijk online en ruim een derde (36%) voegt daaraan toe dat ze nu contact hebben met mensen die ze anders weinig horen. Evenveel respondenten merken dan weer helemaal geen verschil.

Marjolein Cuvelier: “Ons geluk is ons gegund! Bijna de helft van de ondervraagden (47%) is blij wanneer contactpersonen leuke dingen delen op sociale media en bijna een derde (30%) voelt daar weinig bij. Door deze gelukkige momenten met elkaar te delen, worden we zelf gelukkiger.”

Sociale media stress

Als we eens een dag geen sociale media kunnen gebruiken, vindt 15% dit vervelend terwijl dit voor 13% van de ondervraagden juist een verademing is. De meerderheid maakt er geen punt van.

Toch bestaat er zoiets als ‘sociale media stress’: bijna een derde van de gebruikers (31%) staat wel eens onder druk door de sterke aantrekkingskracht van sociale media. Ze ervaren stress omdat ze de hoeveelheid te verwerken informatie te veel vinden (33%), omdat ze een voortdurende drang hebben om van alles op de hoogte te zijn (31%), door de constante meldingen (25%) of nog door de druk om zelf informatie te delen (19%).

“Meer dan 7 op 10 social mediagebruikers (71%) zijn bezorgd om hun privacy op deze platformen, wat eveneens kan bijdragen tot social media stress. Opmerkelijk is wel dat een kwart van de ondervraagden bezorgd is om zijn of haar privacy, maar tegelijkertijd aangeeft te weinig maatregelen te nemen om zich hiertegen te beschermen” besluit Marjolein Cuvelier.

De resultaten van het onderzoek kan je nalezen in de nieuwe editie van çava?, het gratis huis-aan-huisblad van CM Midden-Vlaanderen, CM Antwerpen en CM regio Mechelen–Turnhout. Çava? tracht op een toegankelijke manier gezondheids- en welzijnsthema’s aan te kaarten. Het magazine verschijnt op 1 miljoen exemplaren.