Binnenkort speelt elk filmpje op Facebook mét geluid af. Goed idee of irritant?

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Marketing
Binnenkort speelt elk filmpje op Facebook mét geluid af. Goed idee of irritant?

Bron foto: Shutterstock

Wanneer je doelloos door je Facebook feed scrollt, passeert er hier en daar wel eens een video. Hetzij van schattige katjes of van die ene vriend die zijn nachtelijke escapades online gooit. Nu spelen die video’s nog zonder geluid af, maar binnenkort komt daar verandering in. Vanaf dan zullen filmpjes standaard mét geluid afspelen. Toch niet meer stiekem Facebooken op je werk dan?

Gelukkig uit te zetten

De verandering komt er nadat uit testen bleek dat gebruikers er positief op reageren. Toch lijkt het erop dat mensen de wijziging in het begin verwarrend vinden. Gelukkig speelt de video niet met klank af als het geluid op je laptop of smartphone op stil staat. Dat bespaart je alvast heel wat gênante momenten. 

Wil de feature toch liever niet? Dan kan je ze gelukkig nog uitzetten in je settings. Dat kan door  ‘Videos in News Feed Start With Sound’ uit te vinken.

Video-aanpak aanpassen? 

De stille Autoplay-functie van Facebook leidde tot de opkomst van een nieuw soort filmpje. Eentje waar beeld er veel meer toe doet dan klank - het merendeel Facebookgebruikers bekijkt filmpjes zonder geluid. Dat vroeg voor een heel nieuwe aanpak waarbij beelden voor zich moeten spreken, door onder andere meer tekst in beeld of ondertiteling. 

Deze beslissing kan dus tot weer een nieuwe aanpak leiden, aangezien de meeste gebruikers gewoon de standaardinstellingen gebruiken. Voor sommigen een opluchting, want video's ondertitelen kost heel wat tijd en is dus duur. 

Nieuwe strategie 

De keuze van Facebook past binnen hun nieuwe strategie, waarbij het sociale media-kanaal meer op video wil inzetten. Zo komt er ook een standalone TV app en investeren ze ook in eigen originele shows. Door het geluid aan te zetten, hoopt Facebook dat gebruikers langer met videocontent bezig zijn en dus weer meer tijd op het platform doorbrengen.

Het mag wel duidelijk zijn dat de focus alsmaar meer op video komt te liggen. Benieuwd wat de volgende zet van Facebook zal zijn!