Bloggen voor je webshop. Doen! Maar hoe?

Bloggen voor je webshop. Doen! Maar hoe?
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

dinsdag 29 december 2015

Je leest het zo vaak, een blog is onmisbaar voor je webshop. Zeker als je hoger wil ranken in Google. Een blog opzetten is niet moeilijk en die eerste blogberichten rollen meestal nog goed uit je pen (of beter: toetsenbord). Maar wat nadien? Hoe zorg je voor genoeg content? Over wat schrijf je? En hoe zorg ik dat deze blog de meeste meerwaarde geeft als het om SEO gaat?

Waarom een blog?

Een blog starten kan je om tal van redenen doen: je bezoekers en klanten meer betrekken bij je webshop, bezoekers inspireren, tips geven over hoe je producten kan gebruiken, meer verkeer naar je webshop trekken via sociale media, voor je SEO. Kortom, redenen genoeg. Het mooie is dat de ene reden de andere niet uitsluit.

Een bericht met tips kan immers best inspirerend zijn, traffic genereren en je SEO een boost geven. Wel moet gezegd worden dat naargelang je product je blog een andere insteek zal krijgen. Zit je in bv. in mode of wooninrichting? Dan is inspireren de boodschap. Verkoop je elektronica? Dan zijn artikels die antwoorden bieden op technische vragen het meest waardevol.

Bloggen & SEO

Als je alles op orde hebt om goed gevonden te worden in zoekmachines (aangepaste url, alt-tags, …) maar er is toch wat concurrentie zal je waarschijnlijk niet bovenaan komen te staan. Dan kan je door te bloggen een wereld van verschil maken. Dit kan je doen op twee manieren:

Bloggen en verwijzen naar de pagina die je hoger wil doen ranken.

Stel, je hebt een bepaald merk dat veel gezocht wordt (bv. Apple) en je wil met de merkenpagina van je webshop hoger ranken op de zoekterm “Apple”. Om te beginnen moet uiteraard deze pagina in orde zijn maar daarnaast kan je blog helpen. Schrijf artikels die iets te maken hebben met Apple en verwerk in deze artikels links naar de merkenpagina.

Beperk dit wel want Google houdt niet zoveel van kunstmatige truukjes. Wel hou je er best rekening mee dat hoe hoger de link in het artikel, hoe beter en dat een goede afwisseling van de anchor tekst wonderen doet (gebruik dus soms als anchortekst letterlijk “apple” en soms een woord groep bv. “zie hier”.

Voorbeeld: De beste producten van Apple kan je snel kopen in onze webshop. Je vindt ze hier.

Rechtsreeks met artikels scoren in zoekmachines.

Google is dol op verse, goede content en kan een blog onderscheiden van een gewone pagina. Je kan dus proberen met een bepaald zoekwoord (of woordgroep, dan heb je minder concurrentie) meteen hoog te scoren door een artikel hier rond te bouwen. Hiervoor kies je best voor long-tail zoekwoorden (meerdere woorden ipv 1 woord).

Een voorbeeldje:
Je wil scoren op het zoekwoord “Apple Macbook Air of Macbook Pro?”, dan kan hier rond een artikel schrijven. Zorg ervoor dat de exacte woordgroep in je titel staat en liefst ook in een tussentitel. Zorg dat je artikel ook echt een antwoord biedt op je vraag en leidt bezoekers zo je webshop binnen. Enkele tips om je artikel goed te doen scoren:

  • Hoe langer, hoe beter. Het minimum is 300 woorden maar telkens weer opnieuw blijkt dat langere artikels (1000+ woorden) beter scoren in Google.
  • Afbeeldingen, voeg best meerdere afbeeldingen toe. Zorg dat 1 afbeelding zeker je zoekwoord als alt-tag heeft en dat de andere afbeeldingen verwante alt-tags of synoniemen hebben.
  • Maak woordgroepen, zeker je zoekwoord, <strong>.
  • Vermeld je zoekwoord best in de eerste alinea al een keer.
  • Zorg voor uitgaande links (niet meer dan 7).
  • Werk met <h1> en <h2>.
  • Een bijpassende (zelfgemaakte) YouTube video is wel wat werk, maar loont.
  • Nog meer tips om je webshop hoger te doen komen in Google vind je hier.

Afbeelding: Het eerste resultaat is meteen een blogartikel.


Over wat bloggen voor je webshop?

Deze vraag krijg je zo vaak te horen, over wat moet ik dan schrijven? Het antwoord is echter niet zo moeilijk. Alvast enkele onderwerpen die aanslaan:

  • Trends in je product. Wat is er nieuw? Profileer je als specialist!
  • Achter de schermen. Dit lezen mensen nog steeds erg graag. Een bijhorende video maakt het helemaal compleet!
  • Reviews van producten of merken. Niet moeilijk om te schrijven, je profileert je als kenner en dit kan erg interessant zijn.
  • Inspiratie: Welke brok past bij dat vestje? Hoe maak je zelf een racebaan voor speelgoedauto’s? Wat zijn populaire kerstcadeautjes?
  • Tips: Waar moet je op letten bij de keuze van een SmartWatch? Hoe kies ik de juiste winterbanden?
  • How to: Hoe installeer ik nieuwe software? Hoe stel ik de snelheid in van m’n elektrische fiets?

Kortom, er is genoeg om over te bloggen en het levert echt resultaat op. Bloggen heeft jammer genoeg één erg groot nadeel: tijd. Artikels schrijven vraagt veel tijd, zeker als je het goed wil doen. Hier zijn natuurlijk oplossingen voor: werk je met personeel? Laat dan iedereen om te beurt aan artikel schrijven. Betrek andere bloggers en laat ze voor je blog schrijven of… maak er tijd voor. Je kan het best terugverdienen!

Bron foto: Shutterstock

Tags: , .



Over Roeland Ruelens


Roeland Ruelens

Roeland is nog student en gepassioneerd door e-commerce en online marketing. Naast beheerder van de kleine webshop http://www.speelgoedkiki.be werkt hij ook aan een eigen blog www.morrismarketing.be, over tips en advies voor startende/kleine webshops met ambitie.

Volg mij


Bekijk volledig profiel