foto: shutterstock.com

Onze wereld evolueert razendsnel. Steeds meer krijgt onze werkomgeving een online karakter. Maar die digitale sneltrein brengt echter een zekere complexiteit met zich mee. Voor marketeers wordt het een steeds grotere uitdaging om de juiste boodschap op het juiste moment én via het juiste kanaal te brengen. Digital Natives leven continu online maar de onderliggende technieken om de boodschap juist over te brengen vraagt om zeer specifieke skills. En net daar moeten scholen op anticiperen.

Grote vraag naar digitale profielen, maar velen missen ervaring

Volgens Bloovi Me, de rekruteringsspecialist in en voor digitale profielen, is de uitdaging tweeledig. “Enerzijds zien we een grote kloof tussen de vraag naar digitale skills en het aanbod ervan op de arbeidsmarkt,” vertelt Stephane Collignon van Bloovi Me. “Anderzijds missen studenten relevante kennis én ervaring om meteen aan de slag te kunnen als digitale expert.

Om daar iets aan te doen sloegen Bloovi Me en Google de handen in mekaar. Tijdens het schooljaar van 2015/2016 lanceerden ze voor het eerst de Digital Masters Academy. In 2016/2017 komt er een tweede - maar veel grotere - editie van het programma. Dit jaar werd er een samenwerking met maar liefst 11 universiteiten opgestart. Het doel: 2000 studenten klaarstomen voor een job in de digitale sector.

Belgische markt moet digitale omhaalbeweging maken 

Met de Digital Masters Academy willen Bloovi Me en Google in de eerste plaats digitaal talent een boost geven. “Door vraag en aanbod beter op mekaar af te stemmen, moet onze Belgische markt in staat zijn om een digitale inhaalbeweging te maken,” zegt Camille Meert van Bloovi Me

Naast de doemberichten zijn er ook enorm veel kansen gekoppeld aan de digitalisering. Het verdwijnen van bepaalde jobs is vandaag de dag zeer actueel, maar er zullen er ook heel wat gecreëerd worden! Net daarom is het zo belangrijk om in te zetten op een goede opleiding die studenten klaarstoomt voor de digitale toekomst.”

Ook voor bedrijven een buitenkans

Voor bedrijven is het een opportuniteit om gecertificeerd en, gemotiveerd digitaal talent aan te trekken. Voor de studenten dé kans om zich te onderscheiden en hun pasverworven kennis meteen te valideren. Een win-win dus.

Een mening die Wouter Has, Digital Project Director van reclamebureau BBDO, bijtreedt: “Na de vorige Digital Masters Academy namen we een deelnemer in dienst. En dat bleek een schot in de roos. Het lessen- en stagepakket van Digital Masters Academy sluit helemaal aan op de vaardigheden waar we naar op zoek zijn. Je ziet dat de studenten er dingen aanleren die ze meteen kunnen omzetten naar concrete resultaten. De kennis die deze studenten hebben verworven bij de Digital Masters Academy, is actueel, vers en gebruiksklaar.”

Studenten klaarstomen voor de arbeidsmarkt

In 2016 namen 200 studenten van EHSAL deel aan de DMA. Het werd een proefproject, maar eentje met succes. In 2017 mikken Bloovi Me en Google immers op 2000 studenten die een intensieve digitale kuur ondergaan.

Stephane Collignon: “Vorig jaar was een pilootproject. Maar het succes doet ons geloven in een grotere editie waarbij we meer hogescholen en universiteiten willen betrekken.”

Tijdens het opleidingstraject, waarbij theorie en praktijk hand in hand gaan, krijgen de studenten een ware stoomcursus. Zo kunnen ze vier Google-certificaten behalen (Google Adwords Fundamentals, Google Analytics, Google display advertising en Google Adwords Advanced). Nadien zetten ze hun kennis om in de praktijk tijdens een Online Marketing Challenge. Na het opleidingstraject gaan de studenten aan de slag in een bedrijf of bureau.

Artur ’T Kindt, een deelnemer van de eerste editie getuigt: “De Digital Masters Academy was een zeer aangename en leerrijke ervaring. Dankzij dit project kreeg ik de kans om de Google-certificaten te behalen en om praktische ervaring op te doen tijdens de Online Marketing Challenge.” De lessen werkten zelfs zo inspirerend dat Artur ondertussen een eigen succesvolle Facebookgroep opgericht heeft die Belgische digitale marketeers samenbrengt

Bedrijven als stageplaats gezocht

Bedrijven kunnen zich inschrijven om een student van de Digital Masters Academy in te zetten. Deze voordelige formule ondersteunt bedrijven in de zoektocht naar nieuw digitaal talent. Meer informatie vinden geïnteresseerden op digitalmastersacademy.be.

Meteen inschrijven kan hier. Let op: het aantal stageplaatsen is beperkt, en de inschrijvingen worden afgesloten op 31 december 2016. 

Stel je bedrijf kandidaat