Bron foto: Shutterstock

Cain Ransbottyn stal vorige week de show op Digital Marketing First met zijn presentatie ‚Fuck Facebook’. Wat heeft Cain eigenlijk tegen Facebook? We vroegen hem om wat meer uitleg:

„Facebook Ads worden slecht ingezet”

Cain Ransbottyn is in de Belgische digitale sector geen onbesproken figuur. Hij staat vooral bekend geen blad voor de mond te nemen en uit te komen voor zijn ongezouten mening. Dat is deze keer niet anders. Cain belichtte op DMF een minder bekende kant van Facebook Advertising. We vroegen hem om wat meer uitleg via een Skype-gesprek:

„Facebook Ads worden vandaag de dag totaal verkeerd aangepakt door tal van marketeers. Ze lanceren de Facebook campagnes van hun klanten door simpelweg op het ‚boost post’ knopje te drukken. Heel makkelijk. Maar voor bedrijven kosten zo’n campagnes onnodig veel geld. Er is een betere manier,” vertelt Cain.

Budgetten moeten naar beneden

„Aangezien het crisis is moeten budgetten naar beneden. Reden temeer om ze goed te beheren. Op de Klout-party kwam iemand naar me toe die vertelde hoe hij een Facebook campagne bouwde waar hij van 0 naar 16.000 likes ging. Hij spendeerde zo’n 1000 euro per maand om dat resultaat te halen. Ik wou beter doen.”

„Daarom probeerden we met The Other Agency met een fractie van het budget een soortgelijk resultaat te halen,” zegt Cain. Hieronder kan je een screenshot zien tussen beide campagnes. Bovenaan de dure campagne, onderaan de goedkope die door Cain werd opgezet:

Reach is niet belangrijkste metric

„Reach is niet de belangrijkste metric in een Facebook-campagne. Het is de kwaliteit van de trafiek die telt. Clicks zijn dus belangrijker dan impressies of reach. Als je dus op een juiste manier segmenteert kan je meer bereiken met minder budget,” vertelt Cain.

„In bovenstaande case kan je trouwens zien hoe met een fractie van het budget toch een mooi resultaat behaald is. Met €4.261,06 euro haalden we 93.011 clicks terwijl de andere campagne €14,099.06 kostte en 125.221 clicks behaalde.

„Marketeers zijn gewoon lui”

„Facebook wil niet liever dat je veel geld spendeert. Daarom: Fuck Facebook! Met een diep gesegmenteerde campagne van €10/dag kan je meer bereiken dan een standaard Facebook campagne van €22/dag.”

„Ok met de standaard Facebook campagne haal je meer reach. Maar daar gaat het niet om. Uiteindelijk draait het om acties,” vertelt Cain.

Hoe moet het dan wel?

„Marketeers die interesse hebben in het maken van dergelijke campagnes moeten de Chrome extensie Power Editor gebruiken,” zegt Cain. „Het is complexer dan simpelweg een budget in te stellen en op die boost-knop te klikken. Maar als je je er even in verdiept is het de moeite waard.”

„De mogelijkheden die je hebt zijn talrijk. Zo kan je mensen gaan targetten die een bepaald café hebben bezocht. Of kan je een campagne lanceren die alleen zichtbaar is voor Antwerpenaren en een andere dan weer enkel te bekijken valt door Gentenaren. Op die manier kan je steeds content op maat leveren. Wat uiteindelijk zorgt voor een hogere CTR en respons.”

„De meeste marketeers zijn gewoon lui. De agentschappen die in de toekomst gaan overleven zijn diegene die de moeite doen om diep te gaan segmenteren”.

Hieronder kan je de presentatie van Cain bekijken: