Google België: 'Onze grootste zorg? Blijven vernieuwen zodat we niet wegzakken in comfortzone'

Google België: 'Onze grootste zorg? Blijven vernieuwen zodat we niet wegzakken in comfortzone'
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 14 juli 2016

Een bezoek aan Google België staat een beetje gelijk aan Disneyland voor digital natives. Wel, ik had het geluk met een denkbeeldige Fast Pass te mogen praten met Thierry Geerts, CEO van Google België. We praten over Alphabet, disruptie en innovatie en hoe Google zich klaarstoomt voor de snel veranderende wereld van morgen.

De kleurrijke Alphabet-vlag

Toen in de zomer van 2015 bekend raakte dat Google onder de Alphabet-vlag zou varen, reageerde de buitenwereld tamelijk geschrokken. “Mensen hebben inderdaad de neiging om verbouwereerd te reageren en soms zelfs vreemde conclusies te trekken", bevestigt Geerts. "Toen Google besloot om Nest over te kopen, kregen we ook de vraag of ‘we nu advertenties zouden plaatsen om een slimme thermostaat. Tja, dat is het natuurlijk allesbehalve hé. Wat de keuze omtrent Alphabet betreft: die was voor ons meer dan logisch. Het laat ons toe om meer vernieuwingen door te drijven. Waar mensen Alphabet eerder zien als een beperking, zien wij het als deuropener naar meer potentieel.”

“We gaan meer kunnen innoveren in verschillende domeinen, en daar heeft iedereen baat bij”

Volgens de Belgische CEO van de technologiegigant zal ze dankzij conglomeraat Alphabet dus veel meer kunnen doen. Daarvoor werden de eerste stappen overigens al gezet. “Google heeft zoveel deelgebieden: van Search, Chrome en Maps tot YouTube,” zegt Geerts, “en die zullen altijd blijven bestaan. Door het talent dat we in huis hebben te zetten op onze verschillende andere domeinen dan technologie alleen, krijgen we veel meer focus. Menselijk talent dat zich inzet voor datgene waar hij in uitblinkt, dat is een fantastisch iets, toch? De Alphabet-vlag houdt voor ons dus in dat we als innovatieholding meer kunnen innoveren in verschillende domeinen. En daar heeft iedereen baat bij.”

“We mogen ons niet schuldig maken aan Kodak-denken” 

Geerts vindt het zelf enorm belangrijk te kunnen innoveren buiten Google’s internetprojecten. “We zijn in een positie beland waarin we bestaande dingen digitaal kunnen heruitvinden, zoals de wagens. Auto’s zijn enorm efficiënt, maar ze veroorzaken miljoenen ongevallen per jaar. Het idee dat je met bepaalde technologie impact kan maken zodanig dat het verkeer veiliger wordt, is enorm bevrijdend.”

70% van onze tijd gaat naar kernproducten, 20% besteden we aan innovatie op die producten”

thierry

Iedereen weet natuurlijk dat Google een innovatief bedrijf is. Alphabet’s dochterbedrijf mag er doorgaans misschien geen regeltjes op nahouden, wél heeft ze een richtlijn vastgelegd als het aankomt op innoveren. “70% van onze tijd besteden we aan onze kernproducten,” verklaart Geerts, “en 20% gaat naar innovatie op die kernproducten. Tot slot wordt 10% van de tijd gespendeerd aan moon shots. Die laatste is interessant, want vaak gaat het daarbij om een gigantisch probleem. Neem nu het gegeven van twee derde van de wereldbevolking dat niet beschikt over een internetverbinding dat we met Project Loon willen oplossen.. We zitten met dat probleem, zoeken een baanbrekende oplossing én koppelen dat aan de juiste technologie. Probleem + baanbrekende oplossing + technologie. Pas op, het klinkt super eenvoudig, maar de benaming ‘moon shots’ kwam er wel omdat we hier spreken over langetermijnprojecten.”

kodak

Foto: newmoderate.com

De CEO gelooft dat geen enkel bedrijf zich meer mag focussen op uitsluitend haar kernactiviteiten. “Je ziet ondernemingen met één hoofdactiviteit, en daarin gaan ze innoveren”, gaat hij verder. “Maar plots lijkt het niet zo goed te lukken, en worden ze gedisrupt door andere spelers. Wel ja, dan krijg je het Kodak-fenomeen. En we mogen ons niet schuldig maken aan Kodak-denken. Had dat bedrijf 20% van haar tijd geïnvesteerd in digitale fotografie, waren ze overeind gebleven. Ze is een mooi voorbeeld voor Belgische bedrijven die vandaag nog te conservatief denken.”

“Amazon is toonaangevend op vlak van disruptie. Ze hadden een apart team opgezet dat iets moest uitvinden dat Amazon uiteindelijk overbodig zou maken”

Onder datzelfde motto ‘either you disrupt or you get disrupted’ haalt de man Amazon aan als een partij die het technologische disruptieverhaal wel goed heeft begrepen. “Kan je je voorstellen dat Amazon een apart team heeft opgezet om iets te bedenken dat Amazon overbodig zou kunnen maken?”, lacht Geerts. “Zo is Prime uiteindelijk tot stand gekomen.”

Een wereld zonder stuur en toetsenbord?

Technologische trends en ontwikkelingen, waaronder de nog prominentere opkomst van mobiel, maken dat Google zich wil wapenen tegen de wereld van morgen. “Onze grootste zorg bestaat erin ons model up-to-date te houden zodat we niet wegzakken in de comfortzone”, bevestigt Geerts.

thierry CEO google

Foto: blog.jefboesphotography.be/

“Je mag de snelheid van bepaalde evoluties echt niet onderschatten. Onlangs hoorde ik mensen nog sneren dat desktop nog lang niet zal verdwijnen, maar de innovaties van de jongste jaren bewijzen het tegendeel. Kijk eens naar Snapchat? Ze hadden een desktopversie kunnen maken, maar die ontwikkelaars vonden dat hun tijd niet waardig. Ik zei het eerder al en ik blijf erop hameren: onderschat de impact van mobiel niet. Zij die geen mobiele website hebben, zitten met een groter probleem dan zij die géén website hebben.

Vandaar dat we ons nu meer toeleggen op mobiele deelactiviteiten zoals Google Now en spraaktechnologie. Deze laatste is momenteel nog onvoldoende ontwikkeld om echt chatconversaties te houden met je vrienden, maar dat zal snel veranderen. Dat geldt ook voor de gewone computers die je vandaag nog ziet: ze worden gestuurd met een toetsenbord. Net zoals een auto bestuurbaar is met een stuur. Bij Google beschouwen we die dingen als tijdelijke devices om met computers te praten, want ze zijn helemaal niet intuïtief. Wij gaan de wereld heruitvinden waarin een autostuur en een toetsenbord overbodig zijn.”

Tags: , , , , .



Over Magali De Reu


Magali De Reu

Magali is freelance storyteller/copywriter/journaliste die bedrijven en personen tot leven brengt. Dagelijks gaat ze op zoek naar interessante ondernemersverhalen die inspireren, fascineren en blijven hangen. 

Volg mij


Bekijk volledig profiel