Veel Belgische internetbedrijven beginnen de waarde van content creation in te zien. Je ziet hier en daar nieuwe blogs opduiken of je ziet ze de rol van gatekeeper opnemen door content te selecteren en verder te verspreiden. Beide opties hebben hun voordelen, maar unieke content creëren blijft dé manier om als thought leaders beschouwd te worden.

Waarom unieke content creëren?

Noem het de kenniseconomie of het informatietijdperk, het punt is dat kennis en toegang tot big data de grootste troeven worden voor bedrijven. Zeker voor bedrijven in onze regio's, aangezien we op productievlak - en stilaan ook diensten - steeds minder kunnen concurreren met andere landen.

Het kan gerust zijn dat je als bedrijf heel innovatief bent, vooruitstrevend, goed op de hoogte. Als je dit niet uitspeelt naar de markt zal er echter niemand aandacht voor hebben. De kennis van het bedrijf vertalen in hapklare brokjes content voor de stakeholders is een ideale en goedkope manier om hier meer aan te werken. Je hoeft niet dagelijks hele whitepapers te publiceren, maar regelmatig de markt eraan herinneren hoe hoog het kennisniveau is. Consistentie en regelmaat is hier dan heel belangrijk. Tussendoor kan je "gatekeeper" spelen en content selecteren om via social media de communicatie levendig te houden tussen de publicaties door.

Een bijkomend voordeel van dergelijke content creëren is dat je op den duur kan besparen op sales. Naar de markt toestappen en demonstreren dat alle nodige kennis bij jullie gecentraliseerd is, wekt vertrouwen en trekt aandacht. Vanuit dit online gebeuren kan je qualitative leads ontwikkelen en sneller tot closen overgaan. Stel dit tegenover een sales team die aan koude prospectie moet doen en dagelijks kilometers aflegt op baan…

Vooral wanneer je content creëert vanuit en over je eigen bedrijf, verplicht je jezelf om alles even onder de loep te nemen. Zo kan je best practices uitschrijven of de resultaten van een onderzoek bij eigen klanten verwerken zodat de lezer er iets kan uit leren. Onderschat de impact hiervan niet. Je toont transparantie en authenticiteit aangezien het op eigen data gebaseerd is, twee eigenschappen die in deze tijden onmisbaar geworden zijn om mensen emotioneel aan je bedrijf te binden. Je demonstreert kennis, je vervult een sociaal gegeven (de markt "opvoeden") én je krijgt meer overzicht over je eigen bedrijf en acties.

Hoe unieke content creëren? Vanwaar de inspiratie? Waarop te baseren?

Er zijn verschillende manieren om unieke content te creëren. De ene al wat tijdsintensiever dan de andere, maar allen efficiënt om je doel te bereiken: je bedrijf profileren als thought leaders in jouw industrie.

  • Cases – Als thought leaders wordt er verwacht dat je uitlegt hoe je bepaalde dingen kan aanpakken. Best practices, how-to artikels, campagnes met hun resultaten, sales technieken, … Allemaal onderwerpen die in een case kunnen gegoten worden en gedeeld met je netwerk.
  • Marktonderzoek – De meeste bedrijven gaan sporadisch op marktonderzoek. Zij die het niet doen … doen! Dit onderzoek kan een vragenrondje zijn bij bestaande klanten, een enquête via de nieuwsbrief of zelfs marktonderzoek via gespecialiseerde bureaus. Houd de informatie niet voor jezelf. Bewijs dat je transparant en authentiek bent, publiceer de resultaten. Key elements kan je eventueel voor jezelf houden als je eerst de vruchten wil plukken van je investering, maar sowieso is het aangeraden om er iets over te schrijven. Desnoods houd je het bij "De 5 belangrijkste conclusies uit…".
  • Producten/diensten – Misschien wel de meest voor de hand liggende. Schrijf over je producten, over je diensten. Laat zien (liefst ook visueel als dit mogelijk is) hoe het kan gebruikt of ingezet worden. Vraag klanten of ze leuke foto's hebben waarop het product zichtbaar is. Start een Pinterest account met deze foto's. Het punt is dat de core van je business al heel wat stof voor content kan bieden zonder wanhopig te moeten op zoek gaan naar inspiratie.
  • Events/opleidingen – Ga jij of gaan je mensen soms op opleiding? Schrijf er achteraf een verslag over. Je kan over het event zelf en de organisatie schrijven en je kan iets publiceren over de inhoud van het event of de opleiding. Al twee mogelijke stukjes content!
  • Interne events – De boog moet niet altijd gespannen staan, ook niet bij content creation. Heb je een bedrijfsfeestje gehad of een leuke teambuilding? Schrijf hier een luchtig stukje over. Verwerk er wat beeldmateriaal in. Hiermee toon je aan eventuele concurrenten net waarom jouw mensen zo loyaal zijn, hoe het komt dat je medewerkers zo graag komen werken.
  • Leveranciers – Gebruik je als bedrijf zelf specifieke tools of producten om bijvoorbeeld je social media te managen, dan is dit ook iets waarover je kan schrijven. Hier wel opletten dat je de goede relatie met bepaalde leveranciers niet op het spel zet. Een concreet voorbeeld: stel dat je de laatste jaren met drie verschillende CRM-systemen gewerkt hebt. Bespreek deze drie, zet de pro's en contra's naast elkaar en geef een conclusie. Dit kan je klanten en stakeholders helpen om zelf te verbeteren en terwijl profileer jij je bedrijf opnieuw als betrouwbare bron van informatie.
  • ...

Los van deze suggesties is het vooral belangrijk om bij elke activiteit, elke stap, na te gaan of er waardevolle content uit te halen valt. Zet je een campagne op, houd dan bij hoe je het gedaan hebt, voeg er achteraf de resultaten aan toe en publiceer het in de vorm van een how-to artikel. Heb je iemand aangeworven, dan kan je een artikel schrijven over waarom je die persoon, dat profiel, die skills binnen gehaald hebt. Is er een dienst of product die opvallend gestegen of net gedaald is qua verkoop? Onderzoek waardoor en breng je stakeholders hiervan op de hoogte. Als je de dagelijkse doeningen gebruikt als belangrijkste inspiratiebron is het niet moeilijk en kost het niet zoveel tijd om unieke content te creëren. Denk bij alles een stapje verder. Je investeert toch de tijd in de actie zelf, waarom niet een beetje extra rekenen en er iets over publiceren? Gewoon ogen open houden en vooral: schrijven.