Google Trends, dat is toch die tool voor zoekwoordanalyse? Juist. Maar Google Trends afdoen als een tool voor keyword research, is als de nieuwste iPhone enkel gebruiken om mee te bellen! Google Trends is een krachtig marketinginstrument dat je een betere kijk geeft op wat je publiek écht belangrijk vindt. Want achter elke zoekopdracht schuilt een vraag ... een vraag waarop JIJ misschien wel het antwoord hebt!

In een notendop: wat doet Google Trends ...

  • Google Trends geeft een duidelijk, grafisch overzicht van de evolutie van één of meer zoektermen over een bepaalde termijn.
  • De termijn stel je zelf in (minimum 24 uur). De gegevens gaan terug tot 2004.
  • Je kunt de analyse verrijken met andere factoren, zoals een bepaald geografisch gebied of de media-aandacht rond dat bepaalde zoekwoord.

... en wat doet Google Trends niét?

  • Google Trends laat je niet zien hoeveel mensen er precies op een term hebben gezocht. De resultaten geven de relatieve populariteit van een zoekterm weer over een bepaalde periode. Google kent aan de piek met het hoogste zoekvolume de waarde 100 toe, en meet de andere gegevens daaraan af.
  • De tool werkt het beste voor wat algemenere zoektermen. Bij heel specifieke keywords zijn de data mogelijk minder betrouwbaar.
  • Google geeft de cijfertjes, maar verbindt er geen conclusies aan. Je moet de gegevens zelf interpreteren.


Boost je business met Google Trends: 7 creatieve tips

 

1.   Zet het juiste (zoek)woord op de juiste plek!

Zoekwoordanalyse is de meest voor de hand liggende functie van Google Trends. Bij het bepalen van je keywords is het altijd slim om eerst te checken of (en waar!) een bepaalde zoekterm populair is. Vergeet ook niet om de zoekwoordsuggesties te bekijken die je onderaan de pagina vindt: daar suggereert Google gelijkaardige zoektermen, waar je zelf misschien nog niet aan had gedacht.

Elke letter telt bij het bepalen van het beste keyword. Zoeken potentiële bezoekers van mijn kledingwebshop vaker naar 'winterjas' of naar 'winterjassen'? Google Trends heeft het antwoord.
Opgelet voor negatieve reclame! Een plotse populariteitspiek van een zoekterm kan ook te maken hebben met een negatieve gebeurtenis die veel media-aandacht krijgt (mediaschandalen, misdaden, ...). Dat zoekwoord heb je liever niet op je website!

2.  Vind het perfecte moment voor je product placement

Met Google Trends kun je makkelijk zien hoeveel interesse er bestaat voor een bepaald product of voor een bepaalde nichemarkt. Neemt de populariteit toe of zie je een dalende trend? Is het product meer in trek in de winter of in de zomer? Verkoop je kerstballen of bikini's, dan zijn die schommelingen vrij evident. Maar voor heel wat andere producten kan de uitkomst heel anders zijn dan je had gedacht. Als marketeer is zulke informatie spek voor jouw bek.

Wees vooral alert voor onverwachte pieken. Een piek midden in een dalende trend is zeldzaam, maar buitengewoon interessant. Daar is namelijk iets aan de hand - en de kans bestaat dat dat 'iets' alles te maken heeft met slimme marketing. Was er in die periode een beurs, salon of evenement? Liep er een media- of reclamecampagne rond een specifiek product? Doe je huiswerk - de volgende keer kun JIJ die knik in de grafiek zijn!

3. Creëer de beste spot-on content

De functie 'toenemende zoekopdrachten' is de natte droom van copywriters, bloggers en van al wie bezig is met social marketing. Wat is hot, wat is not? Met deze functie hou je de vinger aan de pols van de consument.

Kijk vooral uit naar zoektermen met de vermelding 'doorbraak': dat betekent dat de term een groei van meer dan 5000% heeft doorgemaakt. Actueler kan niet: dit zijn de onderwerpen die op straat, in de kroeg en op het web over de tong gaan. Je kunt deze zoektermen gebruiken om een pakkende titel te maken voor een blogpost. Of scroll eens door de lijst op zoek naar interessante onderwerpen die je kunt linken aan jouw business. Zo maak je je content helemaal hot en trending.

4. Voorspel de toekomst

Google Trends laat zien hoeveel interesse er bestaat in een bepaalde zoekterm over een periode van 24 uur tot negen jaar. Extra handig: je kunt deze functie ook uitbreiden naar de toekomst (ongeveer een jaar). Zo kun je anticiperen op seizoenstrends, en bijvoorbeeld alvast je AdWords-budget of je publicatieschema voor social media inplannen.

5. Hou je concurrenten in het oog

Voer de namen van je concurrenten in als zoekterm! Altijd handig om te weten hoe het de anderen in de sector vergaat ...

6. Verrijk je website

Google Trends kan een prettige en informatieve aanvulling vormen op je bestaande content. Na ieder onderdeel van de Google Trends-pagina zie je het symbooltje </>. Klik erop en je ziet de benodigde code om die specifieke grafiek of informatie netjes in te voegen op je website.

7. Boost je businesstrip

Staat er een zakenreis op het programma? Check voor vertrek Google Trends om snel een beeld te krijgen van wat in dat land actueel en trending is. Laten zien dat je op de hoogte bent van de plaatselijke tv-series of politieke kwesties geeft je meteen een streepje voor bij je buitenlandse zakenparters.