Het surfgedrag op het www beperkt zich al een tijdje niet meer tot één enkel toestel. We gebruiken doorgaans meerdere toestellen (én browsers) om dezelfde website te bezoeken. Zonder ‘cross device tracking’ is het moeilijk om een goed overzicht te verkrijgen van het ‘cross device’ gedrag van één gebruiker. Om de juiste (marketing) beslissingen te nemen is het belangrijk om het technische concept van ‘cross device tracking’ goed te begrijpen.

Cross Device Measurement: hoe werkt het?

De volgende video geeft een goed overzicht van hoe gebruikers zich gedragen in de ‘cross device’ omgeving van vandaag:

De eerste keer dat een toestel uw gegevens laadt, creëert Google Analytics een willekeurige, unieke identiteit (ID) die gelinkt is aan een browser (of toestel). Elk van deze unieke ID’s wordt beschouwd als een unieke gebruiker in Google Analytics. Wanneer een nieuwe ID gedetecteerd wordt, telt Google Analytics een nieuwe gebruiker. Wanneer Google Analytics een bestaande ID herkent, telt men een terugkerende gebruiker of ‘Returning User’.

De User ID wordt bewaard in een browser cookie. Wanneer u dezelfde website bezoekt, met een nieuwe browser (of toestel), maakt Google Analytics een nieuwe user ID aan.

Het is mogelijk om deze unieke ID’s te overschrijven met een user ID die u zelf definieert.

 

Hoe ‘Cross Device Measurement’ implementeren?

Stap 1: Definieer uw KPI’s
Allereerst moet u de Key Performance Indicators voor uw website vastleggen. Het is aan te raden om deze doelen of KPI’s te groeperen in een ‘customer journey’. Het is ook aan te raden een goed begrip te hebben van welke KPI’s (of doelen=Goals) het meest van belang zijn voor elk toestel. In onderstaande tabel kan je een eenvoudig voorbeeld bekijken van de KPI’s voor een verzekeringsbedrijf:

Stap 2: Definieer de USER ID
De grootste uitdaging bij ‘cross device measurement’ bestaat erin een specifieke USER ID te definiëren. Er zijn hiervoor verschillende methodes. De meest voorkomende methode is via een “Single Sign-On”.  Single Sign-on (afgekort SSO) stelt eindgebruikers in staat om eenmalig in te loggen waarna automatisch toegang wordt verschaft tot meerdere applicaties en resources in een netwerk.

De login pagina van Google/gMail/Google+/YouTube etc. is een mooi voorbeeld van SSO. De meeste websites voorzien dergelijke SSO functionaliteit echter niet. Een mogelijk alternatief is een versleutelde versie van het e-mail adres doorgeven als user ID. In de case van de verzekeringsmaatschappij zijn er bijvoorbeeld verschillende ‘touch points’ waar een e-mailadres wordt opgevraagd:

- Premie berekenen
- Afspraak maken
- Online polis afsluiten

Indien het e-mailadres gekend is, wordt deze gebruikt als unieke user ID in Google Analytics.

Opgelet!

- Je mag geen gegevens uploaden naar Google Analytics waarmee Google individuele personen kan identificeren (vb naam, burgerservicenummer, e-mailadres of vergelijkbare gegevens)
Om dit probleem op te lossen, kan je dergelijke data versleutelen (of encrypteren). Zo blijven deze personen anoniem.
- Het is niet mogelijk om alle bezoekers van een website te koppelen met een user ID. Er zullen altijd bezoekers zijn die niet zijn aangemeld of geen e-mailadres hebben opgegeven. De cross device setup moet je vooral helpen een bepaalde tendens te spotten op je website. Het zal je dus geen exact resultaat geven. Het is bijgevolg belangrijk om de verhouding te kennen tussen de gebruikers waar er wel een user ID voor is gedefinieerd en de gebruikers waar dit niet het geval voor is.

Stap 3:  Configureer de ‘Google Analytics property’
1) Schakel de user ID functionaliteit in
2) Voeg de ‘user ID’ toe aan de data collectie. Dit betekent dat je de Javascript tracking code van Google Analytics moeten aanpassen (of de SDK moet updaten bij mobiele applicaties).

Stap 4: Analyseer uw gegevens en maak gefundeerde marketingbeslissingen
Nadat de ‘cross device measurement’ is opgezet, beschik je over heel wat extra data.
Via ‘Cross device tracking’ kan je volgende inzichten verschaffen:
- Wat is de overlap van verschillende toestellen?
- Gedragen gebruikers met een verschillende device patronen zich anders?
- Wat is de ‘assisted conversion value’ voor elke type toestel (desktop vs table vs mobile) ?
- Waar bevinden zich de verschillende types toestellen in de ‘customer journey’?
- … ?

Het is belangrijk om deze data correct te interpreteren om de juiste (marketing) beslissingen te kunnen maken. Op de GAUC zullen we nog wat dieper duiken in deze ‘cross device measurement’:
- Voor welke uitdagingen en moeilijkheden kwamen we te staan bij de implementatie?
- Wat hebben wij geleerd uit deze nieuwe inzichten?
- Welke strategische beslissingen maakten we op basis van deze nieuwe inzichten?