De 3 inzichten van een dag vol inspiratie: dit was WebTomorrow 2016

De 3 inzichten van een dag vol inspiratie: dit was WebTomorrow 2016
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

donderdag 16 juni 2016

WebTomorrow 2016 is achter de rug. Het was een dag gevuld met interessante talks, panelgesprekken, networking opportuniteiten en lekkere hapjes en drankjes, maar vooral: kennis en inspiratie. The Impact of Digital is not near, it's here. Wij trokken van sessie tot sessie en zetten onze 3 sleutelelementen op een rijtje:

1. Laat zien dat je authentiek bent op alle manieren

Of je nu start-up of groeibedrijf bent: als onderneming moet je authenticiteit uitstralen. De kernwaarden van je onderneming moeten overeenstemmen met menselijke emoties en de boodschap van je verhaal. Of zoals Philippe Coulon van Airbnb het verwoordde: "people don't buy what you do, but why you do it." 

Natuurlijk draait authenticiteit ook om klantgerichtheid. Wie denkt dat dit nog steeds een buzz-woord is, moet dringend bijbenen. Rik Vera, duidt op het belang van een goede implementatie van klantgerichtheid. Elke gedachte, elke actie én elk proces begint bij je klant. "Customer centricity is geen optie, het is een must," zegt hij. 

De processen en de oplossingen zorgen niet langer voor de belangrijkste dynamiek in je organisatie: voortaan draait alles om de customer experience. "Dat vergt een transformatie, maar die is wel noodzakelijk als je binnen 3 jaar nog wil bestaan."

2. Het is tijd voor een nieuwe kijk op digital 

De digitale transformatie moeten we maar beter omarmen, en dat in al haar facetten. Tijdens zijn sessie "4 Realities of Digital Transformation" duwde Vlerick professor Stijn Viaene het publiek met de neus op de feiten. Innovatieve technologieën van innovatieve start-ups? Die zullen bedrijven kopje onder duwen, en toch maakt de corporate wereld zich weinig zorgen om die vernieuwende start-ups. "We onderschatten de echte kracht van start-ups," stelde Viaene tijdens zijn presentatie. "We're not in an age of change we are in a changing age"

stijn viaene

Over het algemeen lijken we de prominentere rol van technologie nog nét iets te fel uit de weg te gaan, wat belemmerend werkt. Er is echter geen ontkomen aan, volgens Viaene. "Meer nog, tegen 2025 zal 30% van onze jobs zijn vervangen door robots."

Zo zie je maar: bedrijven weten niet precies wanneer dit zal gebeuren, maar zijn er wel van overtuigd dat de digitalisering hen uiteindelijk op de knieën zal dwingen. "In plaats van digital te omarmen, zijn ze bang en beschouwen ze het als een meteoriet die op hun bedrijf zal inslaan. En het zal inslaan, als een tsunami. Dus het is tijd om te innoveren in je businessmodel en je aan te passen," vertelde Rik Vera. 

3. Alles moet gepersonaliseerder, alles moet menselijker

Gedurende de sessie 'Will Marketing Become an Algorithm' werd snel duidelijk dat er echter geen reden is tot paniek. "Technologie evolueert van een enabler naar een versterker als het aankomt op marketing," klonk het tijdens het panelgesprek tussen The House of Marketing's Renout Van Hove en zijn gasten Liz Smith (Marketo), Richard Robinson (EMEA) en Scott Neuman (IBM).

"Het menselijke - human-to-human - blijft belangrijk. Als marketing enkel gestoeld was op tech en automatisatie, dan zou het gevaar bestaan dat er foute beslissingen worden genomen (omdat er met onverwachte of niet meetbare parameters geen rekening kan worden gehouden)," vindt Renout Van Hove.

Kunstenaar-ondernemer Daan Roosegaarde beaamt dat. "Menselijke vaardigheden worden zelfs nog belangrijker. Creativiteit is iets waar technologie nog niet in kan overtreffen. Daarnaast moet je volgens mij je emoties gebruiken om je klanten te leren kennen. Interageer met hen, ontdek wat er bij hen leeft. En aan het publiek: stuur me straks geen tweet, maar stel me een echte vraag!"

De nood aan een gepersonaliseerde, menselijkere aanpak geldt ook in het advertentielandschap. Dat was toch wat Fredric Karèn verkondigde tijdens zijn verhaal over hoe hij er mee voor zorgde dat mediabedrijf Schibsted zichzelf heruitvond. "Wij als adverteerders hebben in het verleden zo veel shit gecreëerd. Constant de foute boodschap aan het foute publiek op het foute moment én de foute plaats. Massacommunicatie is dodelijk." 

Meer info? Surf naar www.webtomorrow.gent, waar je binnenkort de presentaties terugvindt. Alle foto's van ons event kan je bekijken via onze Facebook Pagina.

Tags: , , , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel