Als trendwatcher Tom Palmaerts langskomt, dan weet je dat het boeiend wordt. Dat in combinatie met de mening van online en offline advertising persoonlijkheden zoals Jens Mortier (Mortierbrigade), Bart Dewaele (Wijs), Stef Selfslagh (ex-Boondoggle) maakt het nog interessanter. Gooi daar nog een aantal topsprekers van Google, Facebook en De Persgroep bovenop en je krijgt een onweerstaanbare cocktail van inzichten!

Tijdens de “Future of Advertising Summit” passeerden ze allemaal de revue om hun knowhow, mening en visie over de toekomst van reclame, media en trends te delen. De top 3 items even op een rijtje.

1. Alles wordt ruw, vuil en kleurrijker

Dit was de voornaamste boodschap van Tom Palmaerts die zich specialiseert in trends bij jongeren. Hij stipte 6 patronen aan:

  • Raw culture: alles wordt harder en ruwer.
  • Suspicious minds: wantrouwen ten opzichte van de maatschappij.
  • Young makers: voor de jonge generatie is alles maakbaar en wat je zelf kan, maakt je onafhankelijk.
  • Sense & sensivity: aandacht voor alle zintuigen. Onderschat naast het visuele ook het belang niet van ruiken, voelen, horen en proeven.
  • New aestethics: “Trashy is the new classy”.
  • Dreammotion: ook nietsdoen wordt een betekenisvolle activiteit én noodzaak in onze veeleisende maatschappij.

Op 3 trends (raw culture - suspicious minds - new aestethics) ging hij dieper in met handige inzichten waar alerte merken op kunnen inspelen. In dit verslag lees je alle details.

2. Evenwicht

The Future of Advertising bracht een goed evenwicht tussen links en recht. Een sessie met Creative Criminals inspireerde met diverse creatieve campagnes. Tim Smits van KU Leuven had het dan weer over wetenschap in communicatie en benadrukte het belang van een goede strategie, iets wat nu nog te vaak ontbreekt.

Onder meer Valentijn Destoop (Wonderland) en Elias Veris (Google) benadrukten het belang van een goed evenwicht tussen creativiteit en wetenschap. Data crunchers en creatieve geesten laten samenwerken biedt ongekende mogelijkheden, maar wordt ook een uitdaging.

Het debat met advertising persoonlijkheden uit zowel de on- als offline wereld stipte het belang van evenwicht in de verschillende uitingen aan. Diverse disciplines dichter bij elkaar brengen en op elkaar afstemmen, biedt heel wat mogelijkheden. We moeten afstappen van het zogenaamde silo-denken.

3. Advertising die onze wereld verbetert

Kinderuitbuiting, meer bepaald Webcam Child Sex Tourism, bestrijden met advertising. Mark Woerde bewees dat het kan met de Sweetie campagne. Hij wist iedereen te inspireren met zijn verhaal. Het virtuele karakter Sweetie dat eruit zag als een Filipijns 10-jarig meisje zocht op publieke “chat rooms” interactie met zogenaamde “predators”, die niet doorhadden dat Sweetie een 3D karakter was.

Zo werden op 10 weken tijd internationaal 1.000 misdadigers opgespoord. Dankzij de persconferentie waarin de onderzoeksresultaten werden bekend gemaakt, werd dit onmiddellijk wereldnieuws. Een fantastische manier om de overheid onder druk te zetten om te reageren, want sinds 2007 waren er nog maar enkele veroordelingen geweest.

Meer weetjes over The Future of Advertising?

Met AB Creations publiceerden we een volledig verslag bomvol boeiende topics en onmisbare inzichten voor elke communicatie professional! Je kan het verslag hier gratis inkijken.