Benieuwd wat er vorige week gebeurde op het vlak van marketing, tech en customer experience? Dan moet je de wekelijkse video's van marketingspecialist Steven Van Belleghem bekijken. In zijn weekly update video haalt hij deze week zeven nieuwtjes aan die je absoluut niet gemist mag hebben. Deze week in de spotlight zijn een zelfrijdende biertruck, de Amazon Dash Button, een ware OS-strijd in de zelfrijdende auto-markt en de plannen van Twitter.

1. Uber’s zelfrijdende vrachtwagen

Voor het eerst ging er een functionerende zelfrijdende truck op de baan. Die was van het bedrijf Otto, dat eigendom is van Uber. De vrachtwagen reed zo’n kleine 200 kilometer en leverde succesvol kratten vol bier af.

2. Amazon Dash Button enorm succesvol

De Amazon Dash Button doet het goed. De verkoop steeg afgelopen kwartaal met maar liefst 400 procent. Dat komt doordat Amazon de knop openstelde voor andere leveranciers, die nu hun eigen Dash Button kunnen programmeren. En de consument? Die is alleen maar blij met zoveel gebruiksgemak.

3. OS battle voor zelfrijdende auto

De zelfrijdende auto wordt alleen maar populairder, en daarmee rijst ook de vraag: op welke operating system moet zo’n karretje draaien? Die markt blijkt nu erg populair te zijn. Meerdere spelers proberen hun stuk van de koek te veroveren. IBM werkt samen met General Motors, Apple biedt z’n software aan en het is niet ondenkbaar dat autofabrikanten zelf ook software gaan ontwikkelen. Kortom, het worden spannende tijden.

4. Twitter maakt nieuwe plannen bekend

We schreven er al uitgebreid op Bloovi over: de nieuwe plannen van Twitter. Ze willen volgend jaar toch eindelijk ’s winst gaan genereren. Daarvoor moeten er zo’n 350 werknemers wijken. Ook Vine overleeft het niet. Dat videoplatform kocht Twitter enkele jaren geleden op, maar zet het nu stop om de focus volledig op Twitter te leggen.

Bekijk hier de video van Steven voor al meer details en alle nieuwtjes: