In deze blog geef ik een quick guide voor het starten van een webshop. U heeft al een webshop? Gebruik onderstaande dan als een checklist en vind zo uw verbeterpunten. Onderaan vind u ook tips hoe u een webshop combineert met een fysieke winkel. Ik probeer het zo breed mogelijk te houden, zodat de checklist voor elk type webshop te gebruiken is. De terminologie komt daardoor niet overeen met elke branche, maar de implicaties wel. De ruimte in een blog is beperkt. Daarom heb ik de belangrijkste punten genoemd en de uitleg kort gehouden. Mocht u vragen hebben schroom dan niet mij te contacten via Twitter.

Ik bied u deze checklist, inruil hiervoor wil ik iets van u. Middels onderstaande knop kunt u deelnemen aan een 2 minuten-durend onderzoekje. Doet u dit dan krijgt u:

  • De onderzoeksresultaten toegestuurd;
  • Tevens maakt u kans op een maand lang gratis gebruik maken van een conversie optimalisatie technologie op uw site.

Wellicht een open deur, maar hierdoor niet minder belangrijk, is dat u de verschillen tussen een online en een fysieke winkel begrijpt

  • De consument zal het product kopen vanaf het scherm en ook alleen zien vanaf het scherm;
  • De consument kan online makkelijker producten vergelijken via vergelijkingssites;
  • Het is in een online winkel stukken moeilijker om élke bezoeker aan te spreken;
  • Online bent u afhankelijk van levering wat resulteert in hoge distributiekosten;
  • Een online winkel is 24/7 geopend;
  • Online werkt kosten besparend, ook investeringen zijn relatief laag;
  • U kunt een groot assortiment etaleren en er zijn minder grenzen aan uw bereik.

Het opzetten van een webshop is een onderschat proces. Daarom deel ik het op in vier delen, waarbij de link met een fysieke winkel staande blijft.

Het fundament – De voorgevel – De binnenkant – De achterkant/kassa

Het fundament

Steekwoorden: strategie, waarde propositie, doelgroep, doelen.

  • Wat gaat u verkopen?
  • Hoe gaat u zich onderscheiden?
  • Stel doelen op korte (KPI’s), middellange (omzetgrootte vaststellen) en lange termijn (een droom; helpt u innovatief te blijven).
  • Analiseer uw doelgroep. Door u te verplaatsen in het perspectief van uw klant, begrijpt u beter hoe deze denkt. Speel hierop in.

De voorgevel

Steekwoorden: design, intuïtief, beleving, gebruiksgemak, traffic, SEO/SEA

  • De website kunt u zelf bouwen, laten bouwen of kopen via e-commerce platform. Elke optie heeft voor- en nadelen, verschillend per type en grootte van uw webshop.
  • Welke optie u ook kiest, communiceer duidelijk zodat alle  partijen op één lijn zitten.
  • Zorg voor traffic naar uw site. Zonder bezoekers geen verkoop. Dit kunt u realiseren middels search engine optimization (SEO) en search engine advertising (SEA).
  • Ook laadtijden zijn onderdeel van de gebruikerservaring. Verlaag de laadtijd door uw sitestructuur eenvoudig te houden, ook zijn er diverse tools die u kunt inzetten.
  • Als de landingspagina niet voldoet aan de verwachting, dan zal de bezoeker direct uw site verlaten (bouncen).
  • Het design moet op elk type apparaat en browser goed zichtbaar zijn.
  • De bezoeker moet door intuïtie geleidt worden.
  • Ook online geldt: een tevreden klant (gebruiksgemak website, service) is een betalende klant.
  • Vertrouwen. Een keurmerk helpt, maar zorg vooral dat uw bedrijfsgegevens altijd bereikbaar zijn. (bijvoorbeeld in de footer van elke pagina)

De binnenkant

Steekwoorden: conversietrechter, CMS, productendatabase, gebruiksgemak, cross-/upselling, consistentie, informatievoorziening, overtuigen, vertrouwen, social sharing

  • De bezoeker is inmiddels in de site, dit kan op een koopintentie duiden. Begeleidt de bezoeker de juiste kant op middels een duidelijke conversietrechter.
  • Middels een content management system (CMS) kunt u gemakkelijk de inhoud van uw site aanpassen.
  • Uw productendatabase moet makkelijk te doorzoeken zijn, dus dee uw producten op in logische categorieën.
  • Filters helpen de consument te zoeken. Zorg ervoor dat filters blijven staan, bij het veranderen van de zoektermen.
  • In plaats van productpagina’s te nummeren is het verstandiger een oneindige pagina te tonen. Niet elke consument neemt de moeite om meerdere pagina’s terug te klikken, naar dat ene product.
  • Geef aanvullende of alternatieve producten aan naast het geselecteerde of laatst bezochten product.
  • Productpagina’s moeten duidelijk en consistent op dezelfde manier worden weergegeven.
  • Zorg voor goede productfoto’s. De bezoeker moet de producten van alle kanten kunnen bekijken, zonder schaduwen of reflecties, dat alles op een neutrale achtergrond.
  • Koppel uw voorraadsysteem aan de webshop, zodat de bezoeker weet of het product op voorraad is.
  • Toon verwachte verzend- en levertijden.
  • Geef een optie tot reserveren indien een product niet voorradig is.
  • Plaats naast elk product een prominente call-to-action button.
  • Besef dat een bezoeker tekst bijna niet leest. Ook de interpretatie ervan is per persoon anders. Zo komt “Morgen is huis” beter over dan “direct leverbaar”.
  • Maak gebruik van A/B testen om zo uw webshop te optimaliseren.
  • Voeg video’s aan productpagina’s als een foto en tekst niet genoeg uitleg bieden. Doet u dit goed, kan dit enorm veel aandacht opleveren.
  • Wees transparant en toon zowel positieve als negatieve reviews. Gebruik dit om uw processen te verbeteren en tegelijkertijd vertrouwen te winnen.
  • Social sharing is een krachtige methode om een bezoeker bevestiging te geven, zeker als een aantal van zijn/haar vrienden de site bijvoorbeeld ‘geliked’ hebben.
  • Maak van een klant een ambassadeur van uw merk. Vraag de aankoop te delen (eventueel met een incentive), zo heeft u waardevolle promotor gecreëerd.
  • Houdt data van uw bezoekers bij zodat u ze kunt segmenteren en gerichter kunt bedienen.

De kassa

Steekwoorden: voorwaarden, verzending, kosten, betaalmethoden, check-out, klantenservice, websiteverlating

  • Toon direct bijkomende kosten zoals verzendkosten.
  • Laat zien welke betaalmiddelen u accepteert.
  • Wees duidelijk over voorwaarden. Zorg dat deze voorwaarden voldoen aan wetten en regels.
  • Zorg voor een winkelmandje dat overzichtelijk inhoud en kosten weergeeft. Bewaar die inhoud voor het geval de bezoeker later terug wilt keren om alsnog te kopen.
  • Geef de mogelijkheid tot het maken van een verlanglijstje. Als de bezoeker een product op zijn/haar verlanglijstje zet, maakt die een commitment. Dit verhoogt de kans op een aankoop.
  • Zorg voor korte en duidelijke stappen in de check-out fase.
  • Geef de mogelijkheid tot inloggen/registreren, maar ook een quick-buy .
  • Goede klantenservice kan uw bedrijf maken of breken. Middels een chat functie is dit on-site al aan te beiden. Ook off-site moet u echter goed bereikbaar zijn.
  • Zorg ervoor dat u feedback kunt ontvangen op uw site. Luister daarnaar, maar voer het niet blind uit.
  • Aftersales is een duur proces, maar enorm waardevol voor het opbouwen van uw reputatie.
  • Als er toch bezoekers uit de conversietrechter zijn gevallen, probeer deze dan terug te halen middels remarketing en retargeting.

Begin met kleine stapjes, maar blijf stappen zetten

U ziet het, er komt veel kijken bij een webshop. Begin, daarom ook met de must haves en bewaar de should haves en could haves voor later. Het runnen van een winkel vereist een proces van continue verbetering en vernieuwing. Naar mijn inzien is dit online nóg belangrijker dan offline, vanwege de hoge innovatiegraad in de e-commerce.  Dat is onder andere het resultaat van de enorme groei in technische mogelijkheden, die we momenteel kennen. Daarnaast is een webshop veelal makkelijker en goedkoper te verbouwen dan een fysieke winkel.

Multichannel

Indien uw strategie een online én een offline winkel bevatten, is het vitaal dat deze synergie opleveren. Voorkom dat uw online winkel de offline verkoop kannibaliseert. Door een multichannel strategie in te zetten is dit mogelijk. Door te begrijpen dat elk kanaal zijn voor- en nadelen heeft, kunt u ze complementair inzetten. 

Mogelijkheden

In een fysieke winkel worden mystery shopping programs ingezet om processen en service te verbeteren. Online is dit ook mogelijk, maar effectiever is te focussen op conversie optimalisatie. Er zijn velen manieren waarop bedrijven proberen conversies te verhogen. Aangezien de mogelijkheden op het gebied van conversie optimalisatie niet bij iedereen bekend zijn, vraag ik u mee te helpen aan een marktonderzoek.

Ik bied u deze checklist, inruil hiervoor wil ik iets van u. Middels onderstaande knop kunt u deelnemen aan een 2 minuten-durend onderzoekje. Doet u dit dan krijgt u:

  • De onderzoeksresultaten toegestuurd;
  • Tevens maakt u kans op een maand lang gratis gebruik maken van een conversie optimalisatie technologie op uw site.