We brachten Marnik D’Hoore (founder Bloovi) en Patrick Marck (directeur FeWeb) samen voor een gesprek. Het is een gesprek geworden over het digitale marketing landschap, de veranderingen sinds de laatste jaren, de uitdagingen voor de sector en een vooruitblik op de Digital Marketing Awards die doorgaan in November van dit jaar.

Hoe is digitale marketing geëvolueerd de laatste jaren?

Marnik:

Ik heb jarenlang een online marketing bedrijf gehad (bSeen, nu het huidige Wijs) en was één van de pioniers die Google Marketing hier in België lanceerde. 

Vijftien jaar geleden was het van groot belangrijk om online ‘aanwezig’ te zijn, iets later evolueerde dit naar ‘gevonden worden’ en nog iets later naar ‘conversie’ en ‘meetbaarheid’. Sinds de laatste jaren is ‘communicatie met impact’ via o.a. social media essentieel geworden.

Vandaag spreken we meer en meer over ‘personalisatie’ en ‘contextualisatie’ en hoe je een bijna 1op1 relatie kan uitbouwen met je klant. Begrippen die nog sterk moeten evolueren en dit ook zullen doen.

Maar er zat altijd één rode draad in elke fase van deze evoluties. En dat was ROI en performance. Budgetten werden steeds nauwlettender in de gaten gehouden en moesten renderen. Dat is ook meteen de reden waarom digitale marketing op een korte periode volwassen is geworden. De focus van de hele sector ligt net op die performance.

En het is nét die rode draad die we willen doortrekken naar de digital matketing awards 2015.

Patrick

Door steeds vanuit een beroepsfederatie te werken, heb ik het voorrecht gehad de bedrijfswereld te zien evolueren met een andere bril. 1op1, conversie en performantie behoorden tot de standaardtaal in direct marketing, maar de sector was niet voldoende ‘agile’ om digitaal te omarmen. De digitale revolutie werd op gang gebracht vanuit de developers en IT-wereld, niet door marketeers.

Als beroepsfederatie speelden we wel in op deze tendens door de traditionele en digitale spelers te trachten bijeen te brengen. Dat lukte met de postorderbedrijven en de pure e-ecommerce players: binnen de BDMA (Belgian Direct Marketing Association) richtten we BeCommerce op, dat later verzelfstandigd is.

Toen ik in 2008 directeur van IAB Belgium (Interactive Advertising Bureau) werd, merkte ik hoe zij de direct marketing basisprincipes aan het ontdekken waren. Door niet enkel op advertising maar ook op marketing te focussen, speelde IAB Belgium een belangrijke rol in de evolutie van de digitale sector bij zowel de dienstverleners als de adverteerders.

Ondertussen verenigden de diverse digitale spelers zich ook bij FeWeb die zich meer oriënteerde op de digitale expertise en het ondernemerschap. Die brede waaier van diepgaande kennis en ervaring van de FeWeb-internetbedrijven is net wat de bedrijfswereld vandaag nodig heeft om de digitale evolutie in alle takken van de economie te brengen.

Waarom hebben jullie beiden de schouders gezet onder de organisatie van de Digital Marketing Awards 2015?

Marnik

Alhoewel het lijkt dat er hier in België reeds voldoende Awards georganiseerd worden, is het net het omgekeerde. Als ik vergelijk met onze buurlanden, dan is men daar echt trots om in de digitale sector te mogen werken. Daar vieren ze dat met meerdere type Awards. Digitale marketing en andere niches worden daar veel meer in de kijker gezet. Hier in België wordt er nog steeds te weinig de nadruk gelegd op deze sector. Een sector die de laatste 15 jaar toch een enorm evolutie en vooruitgang heeft gemaakt. Als ik kijk naar het aantal mensen die rechtstreeks en onrechtstreeks werkzaam in deze sector, dan is dat enorm. De sector verdient dus meer aandacht.

Bij Bloovi geven we de sector mee draagkracht door onze events, de website en nu de eerste editie van de Digitale Marketing Awards.

En waarom hebben we daar Feweb als partner bij betrokken? Logisch, zij zijn de Federatie voor Belgische webbedrijven en hebben al jarenlang een vertrouwensband met de sector. Een partnership is bijna een must. We kiezen dan ook, kijk maar naar de jury, voor 100% onpartijdigheid. Ikzelf ben sinds 2012 in geen enkel webbedrijf of marketing agency meer betrokken, onze jury is 100% onafhankelijk en samen met FeWeb gaan we er voor instaan om de neutrale werking van deze awards te kunnen verzekeren.

Als organisator ben ik dan ook 100% neutraal.

Patrick

De rode draad doorheen de Digital Marketing Awards is performantie. Dat maakt deze Awards uniek in het Belgische awards-landschap. Het gaat om het juiste evenwicht te zoeken in de balans tussen creativiteit en effectiviteit. Een leuke viral die zo goed als geen impact op de verkoop gemaakt heeft, zal geen Digital Marketing Award winnen, ook al heeft die verdiensten op andere vlakken.

Voor FeWeb vinden we het belangrijk om de expertise van onze 500 lidbedrijven in de schijnwerpers te plaatsen. Zij zijn de digitale experten die elke dag zorgen dat die performantie bereikt wordt.

Wat maakt deze awards anders dan de andere awards in de sector?

Marnik

Het is een award die louter op performance gefocust is. Als een campagne al dan niet creatief is geweest is voor deze award niet relevant. En dat past ook in onze filosofie dat digitale marketing een result driven aanpak moet zijn. Zeker in een tijdperk waarin de digitale mogelijkheden zo divers zijn en waarbij bedrijven moeten kiezen om hun budgetten rendabel te houden.

Patrick

Volledig mee eens!

Heren, jullie draaien ondertussen al een tijd mee in de digitale sector en hebben al heel wat zien passeren. Wat is jouw persoonlijk hoogtepunt van de laatste paar jaar?

Marnik

Zelf heb ik een carrière switch gemaakt sinds 2012. Ik heb toen de beslissing genomen om mijn activiteiten in het web agency gebeuren achter mij te laten. Ik had een succesvolle fusie achter de rug waarbij we de beslissing genomen hadden om bSeen -het digital marketing agency die ik in sinds het jaar 2000 heb opgericht- te fusioneren met Netlash -het webbedrijf die Bart De Waele en Dirk Sabbe hadden opgericht. Wat ondertussen het huidige Wijs is geworden.

Net ervoor had ik Bloovi gelanceerd en had ik besloten om mij volledig hier op te focussen. Een serieuze stap na méér dan 12 een bedrijf vanuit het niets te hebben opgebouwd. Ondertussen zijn hier Bloovi Me, InForLuxe en ieLon bijgekomen.

Het is heel mooi om te zien dat Bloovi intussen tot een écht merk is uitgegroeid dat nog elke dag groeit en evolueert.

Patrick

Het hoogtepunt van het afgelopen jaar is voor mij de #DigitaleMinisterNu campagne die we met FeWeb 2 maanden voor de verkiezingen gelanceerd hebben. Door onze standpunten en sectornoden te verwoorden in een vacature voor een Minister voor Digitale Zaken (en die - met de steun van vacature.com en références.be - ook echt te kunnen publiceren) zijn we er als kleinere beroepsfederatie in geslaagd om dit te realiseren.

Daarbij kregen we de steun van beroepsverenigingen à la Unizo, Comeos, Start-Ups.be, BeCommerce en SafeShops.be en de steun van zowat alle politieke partijen. Nu werken we met de regionale en federale Digitale Ministers samen om vorm te geven aan de actieplannen en zo een boost te geven aan de digitale evolutie in alle bedrijfstakken.

Ben jij een webbedrijf, agency of brand en wi je jouw digitale marketing case indienen voor deze Award? Bekijk dan alle details op www.digitalmarketingawards.be