De Do's en Don’ts van Google Adwords Mobile app promotion

De Do's en Don’ts van Google Adwords Mobile app promotion
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 10 november 2014

Ervoor zorgen dat jouw app gedownload en gebruikt wordt is een grote uitdaging. Google AdWords biedt fantastische opportuniteiten om ervoor te zorgen dat jouw app meer gedownload wordt. Hoe ga je hier het best met om? Waarop moet je letten? Een lijst van de do's en don'ts:

De opkomst van mobile

De laatste paar jaar hebben we kunnen waarnemen dat mobiele toestellen (smartphones) snel het toestel bij uitstek zijn geworden om op het web te surfen. In 2011 stelden ze slechts 1% van al het webverkeer voor.


Vandaag? Zowat 23%  share-mobile-aug-14

De manier waarop men informatie opzoekt en consumeert is in de laatste jaren drastisch verandert. Door de steeds meer ‘connected’ wereld waarin we leven, gebruiken we meer en meer smartphones om op het web te surfen, informatie op te zoeken, met onze omgeving om te gaan, enzovoort. Het is dan ook een logische stap dat bedrijven zich moeten toeleggen op het ontwikkelen van een mobiele aanwezigheid en strategie.

Waarom het een goed idee is om een app te ontwikkelen

Een goede website hebben – die al dan niet mobile friendly is – is een goed begin, maar het wordt alsmaar belangrijker voor bedrijven om dit aan te vullen met een sterke mobiele aanwezigheid. En zeg nu zelf, wat is er beter dan het ontwikkelen van een kwaliteitsvolle ‘app’ om je mobiele aanwezigheid en strategie in te zetten? Een standalone applicatie die mensen kunnen gebruiken om met je bedrijf, producten & diensten te interageren. Een mobiele aanwezigheid, met in het bijzonder het aanbieden van een mobile app is een krachtige en succesvolle manier om met je huidig & toekomstige klantenbestand te communiceren.

Volgende stap? Promotie!

Eenmaal bedrijven hun app ontwikkeld hebben, zullen ze moeten denken aan een promotie strategie. De mogelijkheden hiervoor zijn talrijk: via sociale media zoals Twitter, Facebook, LinkedIn tot het Google AdWords platform. Enkele maanden geleden hebben we reeds een artikel geschreven over het opzetten van een ‘app promotion’ campagne in Google AdWords (“Mobile traffic as a digital marketing leverage”, Neda Sekkat, 31/10/2013). In dit artikel gaan we iets verder en zullen we de ‘dos & don’ts' van zo’n app promotion campagne in Google AdWords overlopen.

Do's

  1. Strategie & objectieven: Voordat je een ‘app-promotion’ campagne lanceert, is het belangrijk dat je je strategie en objectieven uitstippelt. Wie is je doelgroep? Ga je voor een grootschalige ‘branding’ campagne of eerder voor een conversie georienteerde campagne? Deze vragen moeten beantwoord worden vooraleer je een campagne opzet, aangezien deze zullen bepalen hoe je de app promotion campagne zal opstellen.
     
  2. Gebruik verschillende kanalen: Bij het lanceren van een app promotion campagne in Google AdWords is het aangeraden gebruik te maken van de verschillende opties van het Google Network: Google Search, Google Display Network & Google AdMob. Uit ervraring weten we dat het Google AdMob kanaal zeer geschikt is voor conversie gerichte campagnes. Desalniettemin, raden we aan om deze 3 kanalen te combineren. Zo verzeker je de breedste aanwezigheid en dit zal uiteindelijk ook de beste resultaten teweeg brengen.
     
  3. Bepaal je doelgroep en haar segmenten: Het is cruciaal dat je je doelgroep kent en beseft wat voor een mensen het zijn. Alleen dan kan je je targeting correct aan je doelgroep aanpassen. Je kan targeten op geslacht, leeftijd, interesses, etc. Deze opties staan je toe om zeer breed of zeer specifiek te gaan targeten. Je doelgroep kennen en dus de juiste mensen targeten zal de resultaten en slaagkansen van je campagne drastisch verhogen.
     
  4. Bidding strategie: Naast je targeting, moet je ook denken aan je bidding strategie. Wij raden aan om je doelgroep onder te verdelen in subcategoriën en vervolgens je bids per subcategorie aan te passen. Stel het volgende: Ik wil een applicatie voor een online schoenenwinkel promoten. In mijn targetting settings, selecteer ik dat ik zowel mannen als vrouwen wil targetten. Ik ga vervolgens in de bidding settings specifiëren dat ik hogere bids wil plaatsten op het vrouwelijke gedeelde van mijn doelgroep. Op deze manier verzeker ik me ervan dat ik geen clicks, impressies en conversies van het mannelijke gedeelde misloop. Bovendien zal ik betere posities halen bij het vrouwelijke gedeelde van mijn doelgroep. Deze strategie werkt zeer goed en kan men bereiken door te sleutelen aan de ‘target & bid’ en ‘bid only’ settings.
     
  5. Denk aan de banners: Een app promotie campagne met een uitstekende strategie, zeer goed uitgewerkte targetting & bidding settings, maar zonder aantrekkelijke en duidelijke banners is waardeloos. Men mag niet vergeten dat de schermen van mobiele telefoons een stuk kleiner zijn dan die van tablet & computers. Het is dus aangeraden hiermee rekening te houden bij het creëeren van de banners: hou ze overzichtelijk en geef ze een duidelijke en korte ‘call-to-action’.
     
  6. Optimaliseren van campagne: het lanceren van de campagne is slechts de eerste stap. Een tweede en zeer belangrijke stap is de optimalisatie van deze campagne. Het optimaliseren van je campagne staat je toe om betere resultaten te behalen:
  • Sleutelwoorden: voeg nieuwe kwaliteitsvolle sleutelwoorden & negatieven toe
  • Placements: maak een lijst van applicaties/websites waar je je ads niet op wilt laten verschijnen en voeg deze als negatieven toe.
  • Bidding: identificeer kwaliteitsvolle websites/applicaties en verhoog je bidding.

7. Evalueer de resultaten en denk aan de next-steps: Na het aflopen van je campagne is het aangeraden de resultaten te evalueren: hoeveel conversies heb je behaald voor wat voor een investering? Bereikte je de correcte doelgroep? Is het applicatie gebruik gestegen sinds de campagne? Kortom: was het een geslaagde campagne?

Don’ts

Hier zijn nog een paar belangrijke don’ts:

  1. Ga je applicatie niet massaal promoten: Het massaal promoten van je app is niet de meest kostenefficiënte manier om je app te promoten. Het heeft geen zin om mensen die niet geïnteresseerd zullen zijn in je app te gaan bestoken met advertenties. Vermijd het voorschotelen van je ads aan de verkeerde doelgroep. Dit is weggesmeten geld.
     
  2. Geen eenmalige oefening: Na het aflopen van je campagne, ga niet zomaar naar het volgende. Denk na over mogelijke opvolging.
     
  3. Niet aangepaste banners: ga niet zomaar de banners van een campagne op desktop hergebruiken. Door de kleinere schermen van mobiele telefoons zijn banners met een aangepaste visual en ‘call-to-action’ noodzakelijk.

Conclusie:

Google AdWords is een uitstekend platform om je applicatie te gaan promoten. Het biedt vele opties en vooral een grote reach aan. Desalniettemin is het aangeraden om ook andere platformen en kanalen te gebruiken in je globale ‘App promotion’ strategie. De boodschap blijft om een kwalitatieve boodschap over te brengen aan een kwalitatieve doelgroep. Zo vergroot je de kans op een succesvolle app promotie campagne.

Tags: , , .



Over Maxime Vandenbussche


Maxime Vandenbussche

is currently eBusiness Consultant at Semetis. He acquired extensive experience managing complex, multi-channel, multi-device digital advertising campaigns for Semetis clients in the retail, eCommerce and telco sectors.  He is currently the lead on important clients within the retail and eCommerce sectors. He is in charge of their digital strategy and coordinates the execution of their online advertising campaigns. Whether on Google Search,  Remarketing, Display, Doubleclick, YouTube videos, Facebook or LinkedIn ads, he ensures an ideal media mix in order to transcend his clients objectives and KPI’s.

Maxime graduated in 2013 with a postgraduate degree in China Business Development studies with Great Distinction from BICCS at the Free University of Brussels (VUB).  Previously, Maxime obtained in 2012 his master’s degree in Business Administration from the Hogeschool-Universiteit Brussel. He also studied in Madrid, Spain, at the CEU San Pablo University in the framework of the Erasmus student’s exchange program.

As part of his postgraduate degree, Maxime completed an internship at Flanders Investment and Trade Shanghai. One of his core tasks was to consult Flemish and Chinese companies on a number of business issues. He also performed market research and networked at a myriad of events and trade fairs. During this internship Maxime learned more about the Chinese economy, the Chinese way of doing business and especially about China’s market trends and growth markets. While working with the company ‘Alibaba’ -- the Chinese equivalent of eBay or Amazon -- he quickly realized the potential of eCommerce and eMarketing. This experience was an eye opener for Maxime and immediately spiked his interest for the internet sector. Determined to delve deeper into this world, he decided to join the web marketing leader in Belgium: Semetis.

Maxime is fluent in Dutch, English, French and Spanish.

Maxime developed a big passion for football during his Erasmus year in Madrid. Ever since, he rarely misses a game of Real Madrid. He also enjoys perfecting his golf swing, discovering new cultures whilst travelling the world and replaying Jimi Hendrix tunes on his guitars.

E-mail contact: maxime@semetis.com

Volg mij


Bekijk volledig profiel