De elektrische auto is onvermijdelijk. Hier waarom:

De elektrische auto is onvermijdelijk. Hier waarom:
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

donderdag 23 juli 2015

De elektrische auto is onvermijdelijk.

Wie ooit al met een elektrische wagen gereden heeft, beseft het: dit is een betere versie van de auto. Het rijgevoel en de sensatie van versnelling zijn superieur. En misschien ben ik geen echte petrolhead, maar ik heb weinig nostalgische gevoelens bij de geur van benzine en het gebrul van een benzinemotor... (Dat lijkt me eerder een geval van Stockholm syndroom.)

Er zijn een aantal redenen waarom die elektrische wagen nu niet massaal aangekocht wordt. Kostprijs is daar een van (maar dat is een kwestie van tijd en schaal). Belangrijkste is volgens mij de reikwijdte en capaciteit van de batterij - de onzekerheid of je wel je bestemming zal halen met de beperking van de batterij en de weinige elektrische oplaadstations die er zijn.

Ook in de capaciteit van de batterijen maken we de laatste tijd grote sprongen vooruit; niet in het minst door de steeds grotere schaal waarop bv. Tesla zijn fabrieken en R&D kan toepassen.

Blijft het verschil tussen de wijdverspreidheid van benzinestations, en de weinige elektrische oplaadpunten. En hier zal net het omslagpunt zitten dat plots en niet lineair is.

Zoals de beroemde quote van Hemmingway gaat: "How did you go bankrupt? Two ways. Gradually, then suddenly."

De winstmarges van benzinestations zijn flinterdun - tussen 1% en 3%. Ze overleven zoals elke lage-marge business: door schaalgrootte. Stel dat slechts 10% van de wagens op de weg veranderen naar elektrisch, en dus niet meer tanken bij een benzinestation. Op zich zo'n kleine verandering haalt het volledige schaalvoordeel weg, en maakt benzinestations plots onrendabel en verlieslatend.

Dat is de aard van innovatie. In het begin lijkt dit een lineaire curve - tot het omslagpunt bereikt is. Vanaf dan gaat het exponentieel hard.

Van zodra die 10% overgeschakeld zijn, zullen benzinestations ofwel gaan verdwijnen, ofwel massaal overschakelen op elektrische laadpunten om relevant te blijven (en dus hun andere inkomstenbron, het verkopen van broodjes, kranten, snoep... te verdedigen).

(Tussen haakjes. Stel dat benzinestations verdwijnen - wat niet ondenkbaar is gezien we ook elektrisch kunnen opladen thuis en op het werk - dan zit hier een enorme opportuniteit. Die stations zijn nu een distributiepunt voor benzine. Misschien kunnen zij een distributiepunt worden voor iets anders - namelijk de grote e-commerce spelers die op zoek zijn naar fysieke aanwezigheden? Waarom zou Amazon geen keten van benzinestations kopen? Waarom zou Coolblue of Zalando dit niet doen? Gezien de andere inkomstenbron (voedsel, broodjes, snoep, drank) waarom zou Bol.com uit de Ahold/Delhaize groep de benzinestations aan de autosnelwegen niet overkopen?)

De barrières voor elektrische wagens zullen de komende paar jaren plots en massaal wegvallen. Elektrische auto's worden onvermijdelijk.

Bij wijze van PS: ook zelfrijdende auto's komen er aan. Maar ze zijn geen nieuw idee - bekijk deze video uit 1971:

foto: shutterstock.com
bron artikel: ondernemeringent.be

Tags: , , .



Over Bart De Waele


Bart De Waele

Bart De Waele is gepassioneerd door internet, nieuwe technologie, communicatie, transhumanisme en ondernemen. Hij is CEO van het Digital Agency Wijs uit Gent. 

Volg mij


Bekijk volledig profiel