We kunnen de sterke groei van mobile al lang niet meer ontkennen. Een recent (Amerikaans) onderzoek van comScore naar het gebruik van mobiele applicaties toont aan dat mobiel surfen gemiddeld dubbel zo snel groeit in vergelijking met het gebruik van apps.  Het maandelijks aantal mobiele bezoekers van  de 1.000 grootste websites steeg naar gemiddeld 9 miljoen bezoekers, terwijl dat er een jaar geleden nog "maar" gemiddeld 6 miljoen waren.

In het algemeen groeide het digitale publiek met 22% ten opzichte van een jaar geleden. Een groei die dan ook de neergang van het surfen via desktop met zich meebrengt! En die groei is dus vooral merkbaar bij het mobiel surfen. Zo kende het mobiel surfen naar de top 1.000 van websites een groei van 42%, terwijl dit bij apps slechts gemiddeld 21% was.

Maar hoe wordt dit mobiel surfgedrag via smartphones dan verdeeld, los van bekende apps zoals Facebook en YouTube? Met inzicht in dit gedrag kunnen frequente bezoekers omgezet worden in trouwe app gebruikers.  Het gaat hierbij vooral om het creëren van een gewoonte.

ComScore onderzocht ook hoe vaak mensen hun favoriete applicaties bezoeken en hoeveel apps ze binnen handbereik houden op hun beginscherm.

Een aantal bevindingen uit het (Amerikaanse) onderzoek:

1. Mobiel surfgedrag

Over een periode van 1 jaar steeg het aantal mobiele bezoekers van de top 1.000 apps en websites met respectievelijk 21 en 42%.

2. De belangrijkste applicaties

8 apps uit de top 10 zijn eigendom van Facebook of Google.  Het maandelijks gebruik van Pinterest groeide met 66%, bij Snapchat met 29%.

3. Het belang van een goede service

Merken kunnen heel wat publiek naar hun app halen als deze een -voor de gebruiker- onmisbare dienst bevat. Zo verdubbelde Starbucks het aantal app gebruikers  in een periode van 2 jaar tot 15 miljoen. De app van Dunkin' Donuts heeft maandelijks  6 miljoen gebruikers, een stijging van 456% t.o.v. 2 jaar geleden.

4. De groei van retailers

Ook retailers winnen terrein ten opzichte van sites zoals Amazon. Zo behoort Walmart intussen tot de top 25 van mobiel bezochte sites, and steeg het aantal app gebruikers na 1 jaar met 400% tot zo'n 20 miljoen. Vergelijkbaar verhaal bij Cartwheel and Kohl's.

5. De aantrekkingskracht van Tinder

Tegenwoordig heeft Tinder ongeveer 2 miljoen unieke bezoekers per dag, een verdubbeling met hun bezoekers een jaar geleden. 4 van de 5 Tinder gebruikers is trouwens jonger dan 35 jaar.

6. Generatie Y

De generatie Y geeft 20% van hun aandacht aan Facebook, gevolgd door Pandora en YouTube die als enige apps ook elk meer dan 5% van het tijdsgebruik innemen. Het aandeel van Snapchat schommelt momenteel nog rond 3%.

7. Vooral jongeren

Generatie Y is bij heel wat apps ook de voornaamste doelgroep. Voorbeelden zijn Yik Yak, Venmo en Instasize. Quasi al hun gebruikers in de Verenigde Staten zijn tussen 18 en 34 jaar.

Heb je met jouw bedrijf gelijkaardige bevindingen? Deel ze gerust met ons.