Gebruik jij Facebook professioneel maar krijg je te weinig reactie of likes op je berichten? Troost je, je bent niet de enige. De meeste community managers worstelen met dezelfde vragen: wat moet ik nu weer posten?  Welke foto of afbeelding kan ik gebruiken? Waar vind ik goeie ideeën en inspiratie?

Twee groepen, een doel

Deze eenvoudige en direct toepasbare tips bieden je een antwoord op bovenstaande vragen. Maar eerst wil ik je vragen om even na te denken welke informatie je momenteel deelt op je Facebook pagina. Zijn dat vooral dingen die interessant zijn voor jouw bedrijf of organisatie of dingen die ook interessant zijn voor anderen (jouw doelgroep)?

Eenvoudigweg kan je alle Facebook-berichten onderverdelen in twee groepen.

1. Berichten die interessant zijn voor jou (of je organisatie/bedrijf)
2. Berichten die interessant zijn voor anderen

Facebook twee groepen

Als je hoofdzakelijk berichten plaatst die enkel interessant zijn voor jouw bedrijf of organisatie, dan zal je snel de interesse verliezen van je doelgroep. Vaak gaat het om promotionele berichten zoals: ‘ontdek onze nieuwe website’, ‘geniet van deze promotie’ of ‘nieuwe producten in het aanbod’.

Uiteraard heeft het voor jouw bedrijf of organisatie weinig toegevoegde waarde om uitsluitend dingen te plaatsen die enkel interessant zijn voor jouw doelgroep. De perfecte Facebook update zorgt voor een mix van beide: relevante content voor je doelgroep die ook jouw bedrijf/organisatie ten goede komt.

Cruciale criteria

Een absolute voorwaarde van dit alles is dat je bericht aan minstens één (liefst meerdere) van volgende criteria voldoet;

  • Informatief (nieuwswaardig)
  • Grappig
  • Entertaining (origineel)

Denk dus bij je communicatie op Facebook vooral aan wat interessant kan zijn voor je doelgroep. Je succesratio zal er wel bij varen! Meer info vind je hier.