Heeft de Google Mobilegeddon echt die grote impact gehad?

Heeft de Google Mobilegeddon echt die grote impact gehad?
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 6 juli 2015

Op 21 April 2015 is Google gestart met het doorvoeren van haar mobielvriendelijke update en zijn er geruchten dat Bing’s mobielvriendelijke zoekalgoritme snel zal volgen. Acht weken na deze “Mobilegeddon” wordt het internet overspoeld met publicaties waarin onderzoeksresultaten bekend worden gemaakt over de impact van Google’s update. Vele komen tot dezelfde conclusie: dat Mobilegeddon niet meer is dan een overdreven hype.

Echter, een handvol opponenten stelt dat de update in een langzaam tempo uitrolt en houden vast dat op lange termijn de impact zoals verwacht zal zijn. Gezien het gebrek aan bewijzen of deze release weldegelijk groter is dan Panda of Pinguin, blijft Mobilegeddon onderwerp van een hevig debat. Desalniettemin, je website verbeteren voor mobiel gebruik bezit lange-termijnpotentieel en is dus geen slechte investering.

Google kondigde aan dat het geupdate algoritme ontworpen is om mobielvriendelijke webpagina’s te bevoordelen in de mobiele zoekresultatenlijst en ze een “Voor Mobiel”-label te geven. Strikt genomen wordt de rankingsfactor enkel op individuele webpagina’s toegepast en niet op gehele websites. Kortom, desktopverkeer, tabletverkeer en mobiele applicaties worden niet beïnvloed.

Test jezelf

Google Developers biedt een gratis tool aan dat je toelaat te achterhalen in hoeverre jouw pagina mobielvriendelijk is. Naast een simpel “geslaagd / niet geslaagd” resultaat geeft Google je tips indien je niet goed uit de test zou komen. Eens je webpagina opnieuw geindexeerd is en geslaagd is voor de ultieme test zal je zoekresultaat gemarkeerd worden met een “Voor Mobiel”-label. Maar in hoeverre de bevoordeling je meer mobiel verkeer zal opbrengen, is voor discussie vatbaar.

Het belang van de mobiele gebruiker staat centraal als doel voor deze update. Webpagina’s die niet mobielvriendelijk geacht worden maar meer kwaliteitsvolle content aanbieden dan de concurrentie zullen waarschijnlijk in hogere resultaatposities blijven.

Heeft dit impact op jou? Om de eerste effecten van de Mobilegeddon te analyseren en om te bepalen in hoeverre jouw mobiele zoekrangschikking is beïnvloed, ga onderstaande KPIs na. Deze waarden zijn goede indicators om snel schommelingen op te merken en deze de eerstvolgende weken op te volgen:

  • Significante verschillen in bezoeken bij mobiele organische zoekresultaten
  • Significante verschillen in leads bij mobiele organische zoekresultaten
  • Significante verschillen in nieuwe website bezoekers via een mobiel apparaat

Aangezien “branding” een heel sterke rangschikkingsfactor blijft, zullen bezoeken ten gevolge van mobiele merk-zoekresultaten waarschijnlijk stabiel blijven. Daarom zal het analyseren van het percentage “merk” versus “algemene” zoekopdrachten je een meer accuraat inzicht geven. Hiervoor kan je best Webmaster Tools data verwerken in plaats van het Zoekopdrachten rapport van Google Analytics. Om de privacy van de online gebruiker te beschermen wordt een groeiend aantal zoekopdrachten in dit rapport verborgen gehouden. De ontbrekende gegevens kunnen de validiteit van je resultaten beïnvloeden.

Creëer de ultieme on-the-go ervaring voor je mobiele gebruiker

Maar, de impact die je al dan niet hebt ondervonden mag niet je belangrijkste focus zijn. Het mobiele dataverkeer heeft het desktopverkeer inmiddels ver overtroffen en dus is investeren in de beste on-the-go ervaring voor de mobiele gebruiker van primordiaal belang in elke scenario. Dit betekent: zaken vermijden die de user engagement kunnen ontmoedigen.

Schiet uit de startblokken met onderstaande checklist. Deze kleine aanpassingen zorgen ervoor dat je de beste mobiele ervaring biedt en dat je optimaal kan genieten van Google’s nieuwe mobiele zoekalgoritme.

Optimaliseren van mobiele redirects

Mobiele bezoekers die een bepaalde desktoppagina opvragen zouden moeten doorverbonden worden naar de corresponderende mobiele pagina, en niet naar de mobiele homepagina. Als je geen smartphone equivalent van een bepaalde pagina hebt, is het beter om de gebruiker naar de corresponderende desktoppagina door te verbinden. Samengevat, vermijd foute redirects tussen mobiel- en desktoppagina’s.

Verbeteren van laadtijden op mobiel

De nodige laadtijd van je website is een belangrijke factor voor elke gebruiker ongeacht welk apparaat hij gebruikt. Mobiele gebruikers verwachten een zelfde snelheid op hun mobiel apparaat als die op hun desktop. Door de beperkte processing power en minder betrouwbare bandbreedte in vergelijking tot desktop is het aan te raden om het aantal elementen in de pagina waarvoor extra HTTP aanvragen nodig zijn te beperken.

Creëren van mobielvriendelijk navigatie

Een mobielvriendelijke webpagina creëren komt er voornamelijk op neer de pagina toegankelijker te maken en de behoeften van de mobiele gebruikers tegemoet te komen. Denk eraan bezoekers zijn het gewend om op en neer te scrollen op een pagina, voorzie een goede leesbaarheid en vingers op een toetsscherm navigeren minder makkelijk dan een muis. Navigatie krijgt een nog groter belang dan het al bezat bij de optimalisatie voor mobiel gebruik.

Begrijpen van gedragspatronen op mobiele apparaten

Smartphones hebben nieuwe “online” momenten gecreërd, voornamelijk “on-the-go”. Het is dan ook van fundamenteel belang een goed begrip te hebben van deze doelgroep alsook het toestel. Denk maar aan de mobiele gebruiker die zijn smartphone checkt zoekende naar easy finds en quick wins bij elk vrij moment. User experience optimalisatie voor mobiel omvat vooral duidelijke en gemakkelijke informatiepaden.

Als je graag de verantwoordelijkheid neemt over de kwaliteit van je mobiele webpagina, duik dan in de “SEO voor Mobiel”-handleiding aangeboden door Google Developers. Dit excellente overzicht begeleid je stap voor stap bij het configureren voor smartphones.

Mobilegeddon, een andere kijk

Het overleven van de verandering teweeggebracht door Google’s zoekalgoritme is relatief. Desalniettemin, het aanpassen van je website in functie van de mobiele gebruiker en zijn wensen moet toonaangevend zijn voor je mobiele strategie. Doe je dat niet dan kan je, volgens Google, mettertijd aan rangschikking inboeten tegenover je concurrentie. Een andere kijk op Mobilegeddon reikt verder dan louter de mobiele rangschikking: bedenk hoe smartphones een drijvende kracht zijn achter de mobiele transformatie en hoe je klanten en potentiële klanten engagen met je merk via deze mobiele apparaten.

Tags: , .



Over Dhan Claes


Dhan Claes

is currently eBusiness Analyst at Semetis. She graduated in 2013 with a Master’s Degree in Business Economics (major marketing) from the Katholieke Universiteit Leuven with distinction. Working on her master thesis made her realise that she has a profound passion for analysing data. It also taught her the importance of translating customer insights into customer activations. To get a more in-depth understanding and insight into the world of marketing she obtained her Postgraduate Degree in Marketing Management at the EHSAL Management School Brussels, and got really curious about the digital aspect.

Volg mij


Bekijk volledig profiel