De nieuwe trend in Social Networking: Intuïtief en Selectief

De nieuwe trend in Social Networking: Intuïtief en Selectief
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 28 november 2012

Er wordt veel over gezegd en de eerste stenen waren reeds gelegd, maar nu komt het er echt: een sociaal netwerk die het mogelijk maakt om écht te weten wat je wil weten over je dichtste (en verste) vrienden.

Waarom Facebook niet ideaal is

Facebook begint wat aan geloofwaardigheid te verliezen door hun gedoe met Edgerank en promoted posts. Wie niet helemaal mee is, korte reminder:

Facebook Edgerank zorgt ervoor dat Facebook kan bepalen wat voor jou belangrijk is, wat jij zeker niet wil missen in je timeline. Ze filteren met andere woorden zaken uit je timeline waarvan zij overtuigd zijn dat je ze minder interessant vindt. Dit heeft als gevolg dat we ook dingen missen die we eigenlijk wél willen zien.

Waar baseert Facebook zich op? Op jouw eigen activiteiten. Vind je sommige zaken van iemand leuk, reageer je op zijn posts of bezoek je zijn profiel, dan klasseert Facebook deze onder je goede vrienden en zal je blijven updates zien. Stel dat die persoon om één of andere reden twee weken geen Facebook gebruikt, niet actief is, dus niets doet waar jij kan op reageren, dan verdwijnt deze in de vergetelheid. Tenzij je zelf nog eens op het profiel gaat kijken en vanaf dan is de kans groot dat hij weer in je timeline zal verschijnen.

De Promoted Posts zijn dan in principe de "tegemoetkoming" van Facebook om dit op te lossen. Enige probleem: 't kost geld en niet iedereen wil 7EUR betalen, gewoon om meer mensen te bereiken met een persoonlijke post.

Slechte zet van Facebook, resultaat: alternatieven werken harder door omdat ze een kans ruiken.

Banjo is zo'n alternatief

De titel op VentureBeat om Banjo voor te stellen zegt al veel: "Banjo brings friends on Facebook, Twitter, Linkedin and Instagram togehter, by location … and it's awesome."

Toegegeven, als ik zelf "location based app" zie staan, moet ik ook even zuchten en denk ik aan de zovele die het al geprobeerd hebben maar niet kunnen ‘winnen' van de gevestigde social location-based apps zoals Foursquare en in het verlengde zoals Facebook. Deze is echter anders. Oprichter en CEO Damien Patton stelt dat je bij location based moet werken op het "hier" én het "daar". Het "hier" is niet moeilijk, dat kan elke app developer met een beetje kennis. Het probleem ligt hem bij het "daar". Je moet namelijk kunnen uitmaken wat er voor die persoon specifiek belangrijk is, bijvoorbeeld aan de andere kant van de wereld.

Waarom startte Patton met Banjo?

Patton, die een Desert Storm veteraan is, nadien chief mechanic werd voor een NASCAR team en nog nadien gaan verderstuderen is aan MIT (kan je een coolere CV hebben?!), was onlangs op een luchthaven in Boston. Blijkbaar had hij dat vermeld op Facebook, een kennis van hem die daar ook was, vermeldde het op Twitter. Ze zijn elkaar bijna voorbij gelopen, maar toch net gemist. Waren die twee netwerken nu geïntegreerd geweest in één app, dan zou dit niet gebeurd zijn. Dat was de eerste aanzet om over Banjo na te denken.

Tijdens het verder laten rijpen van het idee kwam hij tot het besef dat vrijwel alle sociale netwerken en hun apps gefocust zijn op de persoon zelf en op de locatie waar je op dat moment bent. Je volgt of bent bevriend met iemand en je bent op de hoogte van wat hij of zij doet. Maar door de verspreiding over verschillende netwerken en de vaak veel te grote netwerken om efficiënt te beheren, is het vrijwel onmogelijk om altijd goed mee te zijn.

Als ex-mechanic bij NASCAR heeft hij nog sterke banden binnen de race-wereld. Als er een groot event is ergens op onze wereldbol, wilde hij niet bij elke persoon gaan kijken of ze er zouden bij zijn en wat ze doen. Hij wilde kunnen naar de locatie kijken en dan zien wie er allemaal aanwezig is. En dat is die "daar" waar we het eerder over hadden. Het is dus location-based, maar niet enkel binnen je eigen omgeving.

Wat Banjo precies doet

Een duidelijk overzicht:
  • Integratie van Facebook, Twitter, Linkedin en Instagram
  • Location-based, maar in de brede zin van het woord. De mogelijkheid om een locatie te bekijken (stad, land, maar ook restaurants, …) en te zien wie waar aanwezig is om dan pas hun updates daarover te bekijken.
  • Een alert bij mogelijke "common connections".
  • Bijvoorbeeld bij een voetbalmatch kan je kijken wie van je vrienden aanwezig is en daarnaast wie er nog aanwezig is en hevige fan is, ook al ben je er zelf niet bij. Je kan hun Instagram foto's zien, hun updates en dan zien of het interessant is om te connecten.
  • Als Belg heb je 10 vrienden in Londen, je gaat via de app eens piepen om te zien hoe het met hen gaat en je merkt dat er 11 vrienden in Londen zijn. Eén van je Belgische vrienden is er namelijk op vakantie. Zo kan je die ene Belgische vriend misschien in verbinding brengen met één van de 10 andere en bezorg je hen een zalig nachtje uit.
  • ...

Verder zorgt de integratie van de verschillende platformen ervoor dat je slechts één app hoeft te gebruiken om zowel te volgen als te posten. Dankzij de intuïtieve user interface (location based) kan je perfect aanduiden wat je wel of niet wil zien.

Nog extra voor geïnteresseerden: hoe Banjo het doet

Patton: "Indexing is everything"

De meeste social apps en netwerken focussen zich op lokale events die nu of binnenkort gebeuren. Dat is niet moeilijk volgens Patton. Want alles is geografisch gebonden en beperkt. Wereldwijd events tracken is al andere koek. Daar moet je achterhalen wat de user interessant vindt, wat zijn netwerk interessant vindt en vervolgens hoe het netwerk en de user specifiek het event benaderen en er eventueel aan zullen deelnemen.

Patton heeft zijn oplossing de "real-time geospatial engine" gedoopt. Dit omdat de app moet in staat zijn om events en steden te indexeren, waarvan de app nog niet eens weet of je er interesse in hebt vooraleer je de app werkelijk opstart.

Om je optimaal te laten genieten van events en gebeurtenissen waar je misschien niet kon bij zijn, gaat Banjo verder dan je eigen netwerk of eigen platformen. Zo kan je bij een event bijvoorbeeld een melding krijgen wanneer iemand een foto trekt met Instagram. Die iemand kan iemand zijn die enkel met één van jouw Facebookvrienden bevriend is en het kan gerust zijn dat je zelf geen gebruik maakt van Instagram.

Het netwerk gaat dus in real-time de stroom optimaliseren en personaliseren. Dit geeft de mogelijkheid om in je omgeving op de hoogte te zijn, maar ook van zaken op afstand. Stel dat je op vakantie bent in het buitenland, maar jouw voetbalploeg neemt het op tegen hun rivalen, dan kan je via Banjo de app gebruiken alsof je er zelf aanwezig bent.

Tenslotte nog meegeven dat de Home-screen van de app een geografische weergave van je netwerk presenteert met visueel sterk uitgewerkte vertoning van aantal connecties in elke regio, en meer ingezoomd: op elke locatie.

Wat denk je, zal Banjo door de integratie van verschillende netwerken en het intuïtieve gebruik de klassieke netwerken voorbij steken?

Tags: , , , , , , , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel