Volgens bronnen bij de Duitse kwaliteitskrant Frankfurter Allgemeine zou Apple een geheim research & development lab hebben geopend in het hartje van Berlijn. Het doel? De ontwikkeling van de Apple Car. 

Een team van progressieve denkers

Volgens de krant zou Apple in haar geheime lab in Berlijn slechts 15 à 20 mensen in dienst hebben. Het zou om top-mensen uit de auto-industrie gaan. Zo zouden een team van top-ingenieurs, designers, software-specialisten en ook verkoopspecialisten gaan.

Volgens de krant zouden het allemaal progressieve denkers zijn die beslist hebben om voor Apple te gaan werken nadat hun innovatieve ideeën zouden zijn afgeketst door de conservatieve zienswijze van voorgaande werkgevers. 

De krant zou ook weten dat het eerste model van de Apple Car geen zelfrijdende auto zou worden. Dat zou komen omdat de technologie nog niet genoeg op punt staat om volledig autonoom te kunnen opereren. 

Apple verkent vehicle-sharing model

Volgens de Frankfurter Allgemeine zou Apple ook druk in de weer zijn om een model te ontwikkelen waar aan 'vehicle-sharing' wordt gedaan. Het model zou lijken op het Drive-Now initiatief van BMW, Mini en Sixt waar mensen via een abonnement auto's kunnen gebruiken die in de buurt staan geparkeerd. Zo zou je via een app kunnen ontdekken welke auto's er beschikbaar zijn in je buurt. 

In onderstaande video zie je hoe dat precies zou kunnen werken: 

Wat de productie van de wagen betreft zou de Oostenrijkse autobouwer Magna Steyr gecontacteerd zijn om Apple's auto's te bouwen, eens de onderzoeksfase is afgerond.

De geruchten rond de Apple Car raakten begin 2015 in een stroomversnelling toen de krant The Wall Street Journal schreef dat Apple honderden mensen op een geheim project had geplaatst. Volgens de krant zou het om de productie van de elektrische wagen gaan.

Apple CEO Tim Cook klemde tot nu toe de lippen stijf op elkaar wanneer hij vragen kreeg over een 'Apple Car'. Hij liet zich enkel ontvallen dat de lanceringsdatum voor zo'n project (mocht het dan al bestaan) nog niet voor direct zou zijn. 

bron: Frankfurter Allgemeine