Twitter zoekt extra omzet via nieuwe Koopknop-samenwerking

Pieter De Moor
Door Pieter De Moor Innoveren
Twitter zoekt extra omzet via nieuwe Koopknop-samenwerking

Na Facebook & Google kan ook Twitter niet achterblijven met zijn ambitie om van de koopknop een succes te maken. De geruchten hierover doen al veel langer de ronde maar Twitter heeft nu zo goed als een deal met e-commerceplatform gigant Shopify.

Twitter gaat samenwerken met e-commerce platformen

Twitter heeft naar verluidt grootste plannen met zijn koopknop. Zo wil Twitter gaan samenwerken met e-commerceplatform Shopify en komen er ook andere samenwerkingen aan met soortgelijke partijen. 

Twitter is naarstig op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen nu de koers van het aandeel enorm onder druk staat & de leiding van het bedrijf op losse poten staat. De beurskoers behaalde vorige week opnieuw een triest diepterecord omdat beleggers zich grote zorgen maken over de toekomst van het bedrijf.

De nood aan meer omzet

Een manier om de omzet te verhogen is de introductie van een koopknop, zoals ook Facebook, Google Pinterest die al hebben geadopteerd. Voor die koopknop hebben deze bedrijven partners nodig. Pinterest werkt nauw samen met Shopify en Demandware, die webwinkels verzorgt voor grotere merken. Ook Facebook werkt met online winkels, waarvoor Shopify een zogenoemde storefront heeft ontwikkeld.

Ook Twitter is nu van plan om nauw samen te werken met Shopify, al willen beide bedrijven niets kwijt over de samenwerking. De integratie is meer dan logisch, omdat zo leveranciers hun bestaande winkels direct aan Twitter kunnen koppelen zodat consumenten rechtstreeks vanaf Twitter aankopen kunnen doen. 

Twitter denkt er al langer over

Vorig jaar maakte Twitter zelf bekend dat het ging starten met een koopknop in tweets, met als voorlopige partners Fancy.com, Gumroad, Musictoday en Stripe. Daarbij werd een product getoond dat meteen kon worden besteld. De knop verscheen voor sommige gebruikers kort in de Twitter-app, maar functioneerde verder niet. Het e-commerce team van Twitter wordt geleid door een veteraan, oud Tickermaster CEO Nathan Hubbard.

Rechtstreeks shoppen via sociale media staat nog in zijn kinderschoenen. Waarbij Twitter grotendeels zal zijn aangewezen op impulsaankopen. Bladeren door een catalogus is er immers tot dusver niet bij. Benieuwd of deze samenwerkingen Twitter opnieuw op het rechte pad zullen kunnen brengen. Wat denk jij?