De toekomst van online advertenties: minder communicatie, maar wel de juiste

De toekomst van online advertenties: minder communicatie, maar wel de juiste
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 7 oktober 2015

Facebook en IBM gaan samenwerken om meer gerichte, gepersonaliseerde advertenties te tonen aan haar gebruikers. Dit willen ze doen door met elkaar gegevens uit te wisselen. We spraken met Bart Dekempe, Associate Partner bij IBM België om te weten te komen over de samenwerking tussen deze twee technologiebedrijven. Dit is wat we te weten kwamen:

Dergelijke partnerships zijn niet ongewoon

“Het is niet de eerste keer dat IBM een partnership afsluit met een andere grote internetspeler,” zegt Bart Dekempe. “Zo sloten we al overeenkomsten af met bedrijven zoals Apple, Twitter, Shoutlet en Hootsuite.”

“We geloven dat deze partnerships ervoor zorgen dat IBM het verschil kan blijven maken voor haar klanten. Ook al is hun technologie niet ontwikkeld door ons. Apple bijvoorbeeld vond bij IBM een partner om betere business applicaties te kunnen maken. We vullen elkaar aan en geloven dat we meer samen kunnen aanbieden dan elk apart.”

Diepgaande gepersonaliseerde advertenties worden realiteit

Facebook streeft ernaar om steeds meer inzicht te krijgen in het gedrag dat gebruikers vertonen op hun platform. IBM, leider op vlak van diepgaande online analytics en bovendien zeer actief in digitale marketing, krijgt door de samenwerking met Facebook toegang tot bepaalde inzichten over Facebook-gebruikers. Waardoor er geen belemmering meer is voor adverteerders om échte personaliseerde advertenties te voorzien voor potentiële klanten.

Een belangrijke kanttekening is wel dat de privacy regels hier niet worden overtreden,” zegt Bart. “Het gebruik van de gegevens zal steeds gebeuren met absoluut respect voor de privacy van de gebruiker. Het is belangrijk om te weten dat IBM niet de privacyregels van Facebook, maar wel de wetgeving van het land van de gebuiker volgt. “Dat is voor ons zeer belangrijk,” vervolgt Bart. En ook de veiligheid van de gebruiker ligt IBM nauw aan het hart. “Wij garanderen een absoluut veilige surfervaring. Consumenten kunnen ook steeds opteren om géén gepersonaliseerde communicatie te ontvangen.”

“Dankzij de samenwerking kunnen onze klanten advertenties gaan bouwen die niet langer irrelevant of storend zijn voor internetgebruikers,” verduidelijkt Bart.

“Facebook stelt de inzichten die het creëert beschikbaar aan bedrijven die werken met het IBM Marketing Cloud. Hierdoor bouwen deze bedrijven betere advertenties. Het gevolg: een betere en meer gepersonaliseerde communicatie. Een win-win voor consument én adverteerder,” besluit Bart Dekempe. 

Een concreet voorbeeld:

Als Facebookgebruiker laat je vrienden weten dat je graag gaat lopen en geef je hen ook de informatie waar je gaat lopen. Dit beeld kan ontstaan uit wat je doet op Facebook, wat je leuk vindt, de foto’s die je plaatst, de plaatsen waar je reeds geweest bent en eigenlijk al uit het feit dat je laat weten dat je loopt. Dankzij deze informatie kan IBM deze inzichten ook openstellen voor een sportbedrijf dat in dit geval geïnteresseerd is in welk sportmateriaal aan jouw behoeften beantwoordt, bijvoorbeeld in functie van het soort lopen (lange afstand, korte afstand, trail, …).

Gecombineerd met de informatie die je op Facebook deelt, kan dit bedrijf veel betere gepersonaliseerde communicatie brengen en deze verder aansturen via de advertentietechnologie van Facebook (Custom Audience). Dat is de complementariteit die de samenwerking met zich meebrengt. 

Minder communicatie, maar wel de juiste

Meer dan 90% van de Facebook gebruikers krijgt momenteel teveel informatie. Meestal is deze informatie niet gepersonaliseerd en dus ook niet relevant en vaak zelfs ongewenst. Dit wordt trouwens ook bevestigd door het toenemend gebruik van adblockers.

“Irrelevante advertenties verbruiken kostbare tijd. Daarom willen we consumenten op een persoonlijke manier benaderen via onderwerpen waarin ze écht interesse hebben. Niemand wil advertenties zien over zaken waarvan ze gefrustreerd of verveeld raken. Dus minder communicatie, maar wel de juiste,” vat Bart Dekempe het samen.

Studies van IBM tonen ook aan dat 90% van de internetgebruikers willen dat advertenties persoonlijker worden, maar 80% geeft aan dat heel weinig bedrijven dit nu goed aanpakken. Hier wil IBM door de samenwerking met Facebook een antwoord op bieden.

Optimalisatie van de customer experience

“51% van de klanten meldt dat bedrijven de customer experience niet goed managen, hun verwachtingen niet voldoende begrijpen en daar ook niet op acteren. Dit blijkt uit onderzoeken en klanteninterviews.” Facebook advertenties moeten dus meer in het oog springen. Het optimaliseren van de customer experience is dan ook de kern van de samenwerking.

“Door het gepersonaliseerd communiceren en aanbieden van producten die een match zijn met je leefwereld, je verwachtingen, … en niet meer door te breed te gaan communiceren. Hiermee toon het bedrijf namelijk dat ze je begrijpen.”

Als de bakker en slager weten wat je voorkeuren zijn, waarom weet men dit dan niet in de digitale wereld?

Nochtans verwacht 90% van de gebruikers dezelfde soort ervaring. Hiervoor is echter een andere soort aanpak en technologie vereist, wat IBM samen met Facebook wil realiseren.

Met deze samenwerking wil IBM graag ook kleinere bedrijven aanspreken. Voor hen biedt IBM namelijk heel wat gelijkaardige mogelijkheden met een gemakkelijke instap. Ook zij kunnen dan gepersonaliseerd gaan communiceren en producten aanbieden.

Het targetten van specifieke segmenten wordt steeds belangrijker

“We geloven dan wel in communicatie op maat, maar iemand moet elk voorstel en de relevantie ervan ook gaan bedenken. Deze taak is weggelegd voor de online marketeer. Om gepersonaliseerde advertenties te voorzien, heeft de marketeer dus inzichten in bepaalde doelgroepen nodig,” zegt Bart.

“Een marketeer moet dus inzicht krijgen in de verschillende soort klanten en in functie daarvan weten wat een relevant aanbod is dat hen zou kunnen interesseren. Het komt er bovendien ook op aan de dynamiek in de markt te begrijpen en te leren om zo efficiënt mogelijk te werken.”

“De creativiteit van een marketeer verschuift dus deels van mass marketing naar het identificeren van segmenten, het beslissen welke segmenten gemanaged worden en daar dan de juiste aanbiedingen voor bedenken,“ klinkt het bij IBM.

Dit is slechts het begin

Om nog relevanter te zijn heeft IBM ook een ThinkLab opgericht. In dit lab zullen nieuwe ideeën rond personalisatie worden uitgedacht, getest en worden toegepast. Dat in samenwerking met een panel van researchers, designers, marketeers en Facebook experts. We erkennen dat dit slechts het begin is. In de toekomst willen we blijven evolueren en nieuwe concepten bedenken zodat er voor zowel de consument als de adverteerder sprake is van een win-win situatie,” besluit Dekempe.

We zijn benieuwd om de eerste resultaten te zien van deze samenwerking! Wat denk jij? Is deze samenwerking een positieve zaak? Laat het weten in de comments!

Weten wat jouw klanten écht willen? Lees dan deze gratis whitepaper over hoe je dé ideale klantenervaring kan creëren. 

Tags: , , , , , , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel