De top 50 meest succesvolle tech bedrijven van 2015

De top 50 meest succesvolle tech bedrijven van 2015
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 28 december 2015

We krijgen steeds meer het gevoel dat tech bedrijven de motivatie kwijt zijn om te innoveren op marketingvlak. Dikwijls steken zij te veel tijd in het ontwikkelen van apps, bestemd voor de ietwat rijkere consument. Gedurfd, nietwaar?

Jaarlijkse zoektocht naar succesvolle bedrijven

Eerder dit jaar, toen MIT Technology Review haar jaarlijkse zoektocht naar de meest slimme bedrijven begon, was het niet bepaald lang zoeken naar die beloftevolle ideeën. Wie als bedrijf wilt worden opgenomen in de Top 50 Smartest Technology Companies, moet 1) een enorm innovatief staaltje technologie hebben neergezet, gekoppeld aan een praktisch en ambities business model en 2) de vooropgestelde doelen van afgelopen 12 maanden hebben bereikt. 

Wie wist in 2015 te scoren? 

Koploper Tesla Motors kwam in 2015 met een gedurfd idee voor haar elektrische auto's op de proppen. In april verkondigde het bedrijf van Elon Musk dat het een reeks speciale batterijen op de markt zou brengen. Het doel: een nieuw elektriciteitsnet creëren voor de industrie- en nutssector en logies. 

Van alle sectoren die werden opgenomen in de lijst, was de biotechnologische industrie degene die de grootste doorbraken kende. Zo waren er enkele bedrijven die - op basis van eerder wetenschappelijk onderzoek - straffe geneesmiddelen maakten om agressieve ziekten te bestrijden. Op nummer 15 bijvoorbeeld, staat het bedrijf Gilead Sciences, dat de eerste pil die de meeste gevallen van hepatitis C. kan genezen. Een 26e plaats is voorzien voor Bristol-Nyers Squibb, die een immunotherapeutisch vaccin uitbracht dat heel wat levens van huid- en longkankerpatiënten redt. 

Ook enkele privébedrijven kregen een verdiende plaats in de lijst. De vijfde plaats is gereserveerd voor Counsyl, een startup dat goedkoop en geautomatiseerde DNA analyses commercialiseert.

Welke bedrijven deden het minder goed?

Energiebedrijven behaalden afgelopen jaar geen indrukwekkende resultaten. Dat komt ongetwijfeld doordat ze veel minder innovatief uit de hoek kwamen. Vandaar ook hun kleine rol in de top-50. Toch prijkt SunEdison wel op een 6e plaats: het duurzame energiebedrijf is actief bezig met ontwikkelingslanden van stroom te voorzien. 

Deze ondernemingen maakten een comeback

Technologiegigant Microsoft streek neer op de 48e plaats, nadat het vorige jaren niet meer was opgenomen in de lijst. Het bedrijf dankt haar comeback aan de high-tech draagbare HoloLens, waarbij virtual reality gecombineerd wordt met de echte wereld. Tegenhanger Apple zien we terugkomen op de 16e plaats, dankzij de smart watch met haar fraaie design én digital wallet service. Wat deze ondernemingen gemeen hebben? Ze maken innovatieve producten die een grote impact creëren.

De volledige top 50 vind je hieronder:

  1. Tesla Motors
  2. Xiaomi
  3. Illumina
  4. Alibaba
  5. Counsyl
  6. SunEdison
  7. Tencent
  8. Juno Therapeutics
  9. SolarCity
  10. Netflix
  11. OvaScience
  12. Google
  13. Amazon
  14. AliveCor
  15. Gilead Sciences
  16. Apple
  17. Voxel8
  18. IDE Technologies
  19. Amgen
  20. Aquion Energy
  21. Baidu
  22. SpaceX
  23. Sakti3
  24. Freescale Semiconductor
  25. Universal Robots
  26. Bristol-Myers Squibb
  27. Teladoc
  28. Nvidia
  29. Facebook
  30. Alnylam
  31. Rethink Robotics
  32. Philips
  33. Cellectis
  34. Bluebird Bio
  35. ThyssenKrupp
  36. Slack
  37. Line
  38. Improbable
  39. Enlitic
  40. Coinbase
  41. HaCon
  42. 3D Systems
  43. Generali
  44. Intrexon
  45. DNAnexus
  46. IBM
  47. Snapchat
  48. Microsoft
  49. Imprint Energy
  50. Uber

 

Bron: Technologyreview.com
Bron: Shutterstock

 

Tags: , .



Over Carole Lamarque


Carole Lamarque

Go-to-Market expert with a long track record in opening new, disruptive markets (Telenet Yelo), target new segments, launching innovations and new technologies (Energy/Electrabel, Telecom/Belgacom, Retail/Zalando), sharing knowledge with her clients. Strategic Marketing expert with Digital media at the center of the integrated marketing plan, with Influencer Marketing as a key success factor for new and installed markets. We sharpen your marketing plans, implement new trends and create your unfair advantage. We think and strive like business owners, so we are commited to results. Proudly part of the VRT Expert Data base.

Volg mij


Bekijk volledig profiel