De Vernieuwde Facebook Page Insights: wat is er nu eigenlijk veranderd?

De Vernieuwde Facebook Page Insights: wat is er nu eigenlijk veranderd?
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 9 augustus 2013

Facebook is continu aan het werk om voor de eindgebruiker de beleving zo optimaal mogelijk te maken, maar deze keer is de marketeer aan de beurt. De vorige update aan de Facebook Page Insights dateerde van oktober 2011, toen People Talking About This ingevoerd werd, in een poging om engagement of interactie aan te tonen. In deze nieuwe update wordt deze metric weer geschrapt, en worden een aantal nieuwe metrics toegevoegd, maar het is meer dan dat. We gaan even door de belangrijkste nieuwigheden.

1. Meer structuur

De grootste verandering is de structuur van de Page Insights. Facebook heeft een grote herorganisatie doorgevoerd om tot vier delen te komen, elk met hun eigen niveau of doel. Zo krijg je een beter zicht op je pagina zelf in het Page gedeelte, op de content die je plaatst in het de Posts-tab en over de mensen die je bereikt in het People deel.

2. Vernieuwd design

Naast de structuur is ook de lay-out grondig aangepakt. Grafieken zien er mooier uit, combineren meerdere metrics in één grafiek, en de mouse-over werkt praktischer. Je kan ook bepaalde metrics benchmarken of extra details oproepen door op de grafiek te klikken. Zo kan je gemakkelijker analyseren waardoor een specifieke piek veroorzaakt is.

3. Betere metrics

Facebook herwerkte ook enkele van de KPI’s die in de Insights te vinden zijn. Zo is People Talking About This (of PTAT) niet meer te bespeuren en verdwenen de grafiek die toonde hoe vaak je je fans bereikte, en de overzichtsgrafiek die je je posts, de People Talking About This en het bereik toonde.

De grootste nieuwe metric is Engagement. Deze combineert het aantal likes, comments, shares en post clicks, en geeft een beter zicht op de interactie die je met je content genereert.

Een tweede grote toevoeging is een grafiek die toont wanneer je fans content bekijken op Facebook zodat je je timing beter afstemmen om een groter bereik te creëren.

In het People gedeelte werden de demografische gegevens van de mensen die Talking About This zijn van je pagina vervangen door mensen die Engaged zijn met je pagina, en kan je nu de verdeling volgens leeftijd en geslacht van jouw fans vergelijken met alle Facebookgebruikers.

Daarnaast zijn er tal van kleine toevoegingen en veranderingen aan vele metrics, om zo een completer beeld te geven van de resultaten van je Facebookpagina.

4. Oog voor detail

Voor de mensen die dagelijks bezig zijn met hun Facebookpagina en elk detail willen uitspitten zijn er ook enkele toevoegingen. Bij All Posts krijg je aardig wat extra informatie.

Zo kan je nu het bereik van een post opsplitsen in Paid vs Organic, of in Fan vs Non-fan. En ook de Engagement-kolom kan je aanpassen om verschillende vormen van engagement te tonen, zelfs de negatieve reacties.

Als je doorklikt naar een individuele post krijg je een volledig overzicht van de resultaten vandeze update: 

  • Het aantal likes, comments en shares die rechtstreeks op je post gegenereerd werden, maar ook op de shares van je fans. Zo krijg je een beter inzicht op het virale effect en het totale plaatje. ​
  • Daarnaast zie je ook het aantal kliks op de posts en de negatieve reacties die je update mogelijk heeft veroorzaakt. Zo haal je de goede en de slechte content er gemakkelijk uit.

 

5. Het verdict

De nieuwe Facebook Page Insights zijn alvast een hele verbetering, al zijn er nog een aantal werkpunten aan. Maar elke dag zien we wel enkele kleine aanpassingen, dus er wordt nog stevig aan gewerkt en geoptimaliseerd door Facebook.

Wie meer wil weten over de vernieuwde Facebook Page Insights kan ons dossier: “De vernieuwde Facebook Insights: wat je moet weten downloaden. Daar gaan we wat meer in detail op elk onderdeel, met een beoordeling en concrete tips die je verder op weg helpen.

 

Tags: , , , , .



Over Gerrit Vromant


Gerrit Vromant

Gerrit is een echte social media kid. Tijdens zijn studies Communicatiemanagement (Marketingcommunicatie) in Brussel, ergerde hij zich blauw en groen aan het gebrek aan focus op sociale media. Hij verdiepte zich er dan maar zelf in, wat hem een stage opleverde bij het toen nog piepjonge Talking Heads. Onze wegen scheidden -of toch tijdelijk- toen Gerrit koos voor een job als Social Media Consultant bij IsobarSocialike in Brussel. Anno 2013 keert hij terug naar het nest, als Conversation Starter en Twitter-addict. Kritisch denken is zijn handelsmerk. Scheve redeneringen en slechte reclame doorprikt hij maar al te graag. Na de uren is er sport, en fotografie, en gadgets. En maakt hij naar het schijnt een killer spaghetti.

Volg mij


Bekijk volledig profiel