Deze 3 Cruciale gewoontes heeft Steve Jobs bij zijn beste medewerkers ingeprent

Deze 3 Cruciale gewoontes heeft Steve Jobs bij zijn beste medewerkers ingeprent
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 3 december 2014

Hebben we niet allen al eens gedroomd om in het hoofd te kunnen snuisteren van een van de succesvolste zakenmannen van deze tijden, Steve Jobs? Hoe zou het zijn om een mentor te hebben zoals Steve Jobs?

Onlangs heeft Jony Ive, Hoofd van Design bij Apple, enkele zeldzame inzichten gedeeld die Steve Jobs toepaste. In een interview tijdens de Vanity Fair's New Establishment conferentie, sprak Ive over de drie grootste lessen die Jobs hem tijdens hun tijd bij Apple samen leerde.

Zoals te verwachten, hebben ze alle 3 te maken met Jobs’ indrukwekkend vermogen om zich te focussen… Maar dan ECHT concentreren.

1. Weet ALTIJD waar je je op focust

"Focus" is eigenlijk een interessant woord om Jobs’ gedrevenheid te beschrijven. De manier waarop ik het gebruik (en de manier waarop jij het waarschijnlijk ook gebruikt) verwijst naar wat je wil nu wil bereiken of binnen een bepaalde termijn. Maar voor Jobs betekent „Focus” een unieke, langdurige en constante obsessie. Volgens Ive, wist Jobs ten aller tijde waar hij op gefocust was, en dat was dan het enige wat telde.

„Steve was the most remarkably focused person I’ve ever met in my life. And the thing with focus is, it’s not this thing you aspire to, or you decide on Monday, ‘You know, I’m going to be focused.’ It is an every minute, ‘Why are we talking about this? This is what we’re working on.’ You can achieve so much when you truly focus.”

2. Maak opofferingen die de moeite waard zijn.

Het is makkelijk om ‚nee’ te zeggen tegen slechte ideeën. Het is niet zo makkelijk om ‚nee’ te zeggen tegen goede ideeën, die gewoon niet goed afstemmen met jouw doel. Maar, om geconcentreerd te blijven, is dat precies wat er moet gebeuren. Dat was de meetstaf die Jobs gebruikt om te peilen of Ive werkelijk gefocust was: Heeft hij goede ideeën links laten liggen?

„One of the things Steve would say—because I think he was concerned that I wasn’t—he would say, ‘How many things have you said no to?’ And I would have these sacrificial things, because I wanted to be very honest about it, so I said no to this, and no to that, but he knew that I wasn’t vaguely interested in doing those things anyway, so there was no real sacrifice.”

Wat FOCUS betekent is ‚nee’ te zeggen tegen dingen die je eigenlijk een fenomenaal idee vindt, maar die je verhinderen om je 100% te kunnen focussen op iets anders.

3. Laat ijdelheid jouw weg niet beïnvloeden

Zich focussen op het bereiken van een bepaald doel is vooral moeilijk wanneer je met een team werkt. Het gaat niet alleen om jouw eigen zelf-discipline te controleren, het gaat ook over jouw team met de neuzen in de zelfs richting krijgen (en behouden).

Hoe behoud je de kwaliteit van het werk van jouw team op een bepaald niveau, én zorg je ervoor dat de teamspirit erin blijft?

Jobs stond bekend om zijn perfectionisme in het bereiken van zijn visie voor een product. Niet om het gebruiken van subtiliteiten om een team aan te moedigen. Voor Jobs was de manier waarop anderen ervaren hem ervaren en zagen, minder belangrijk dan het bereiken van zijn doel.

„I was having a conversation with him and I remember asking him why it could have been perceived in his critique of a piece of work he was a little bit too harsh. We’d been putting our heart and soul into this. I said, couldn’t we be a bit more, couldn’t we moderate the things we said?

And he said, ‘Well, why?’

And I said, ‘Because I care about the team.’

And he said this brutally brilliantly insightful thing, what he said was, ‘No Jony, you’re just really vain.’

‘Oh.’

‘No, you just want people to like you. And I’m surprised at you because I thought you really held the work up as the most important, not how you believed you were perceived by other people.’

And I was terribly cross because I knew he was right.”


Het is fascinerend om te zien hoe de Jobs’ aanpak Apple's reputatie en producten heeft beïnvloed. We kunnen wel stellen dat het huidige succes van het bedrijf een indicatie is dat zijn methoden op zijn minst de moeite waard om te begrijpen, zo niet uitvoeren.

De volgende keer dat we geconfronteerd worden met een belangrijk project of doelstelling, kunnen we misschien beter stilstaan of we we echt ‚gefocust’ zijn en of we klaar zijn om opofferingen te doen… Misschien worden we wel verrast door het eindresultaat.

Tags: , , .



Over Camille Meert


Camille Meert

Camille Meert is partner en HR Consultant bij Bloovi Me, hét HR-bedrijf voor de internet sector. Ze ondersteunt bedrijven in hun zoektocht naar de beste passende werknemers voor de uitbouw van hun digital strategieën.

Volg mij


Bekijk volledig profiel