De Gentse start-up KumulAid lanceerde recent haar online donatieplatform aan het grote publiek. Via het platform kunnen goede doelen, bedrijven en individuele donateurs met elkaar in contact komen én elkaars inspanningen versterken. Resultaat: er is meer aandacht voor goede doelen, waardoor er uiteindelijk ook meer geld wordt opgehaald. Dit is hoe KumulAid precies werkt:

Eerste actie was onverhoopt succes

Intussen deed de start-up al een eerste actie in samenwerking met KBC ten voordelen van de Belgische Mucovereniging. De werknemers van KBC konden een donatie doen ten voordele van de vereniging, die op zijn beurt door KBC zelf ook zou worden verdubbeld. In geen tijd doneerden KBC-medewerkers via het nieuwe online donatieplatform 2.000 euro aan de Mucovereniging, een bedrag dat nadien werd verdubbeld door KBC België. 

Amper enkele uren na de start van de campagne was het vooropgestelde doelbedrag van 2.000 euro reeds bereikt. KBC België engageerde zich om elke gedoneerde euro automatisch te verdubbelen, wat de totale inkomsten voor de Mucovereniging op 4.000 euro brachten

"Acties tussen bedrijven en goede doelen laten toe om dubbel zoveel donaties op te halen"

Doneren in België staat nog in kinderschoenen

De oprichters van KumulAid, Mario-Alessander Bauwens (28), Pieter-Jan Cluyse (28) en Xavier Geerinck (22) stelden vast dat online doneren in België nog in haar kinderschoenen staat en dat donaties door bedrijven nog achterop hinken. Daar willen ze verandering in brengen.

Met KumulAid kan je als individu heel eenvoudig je favoriete goede doel steunen en je donatie delen met je sociale netwerk. Acties tussen bedrijven en goede doelen, zoals deze tussen KBC België en de Mucovereniging, laten bovendien toe om dubbel zoveel donaties op te halen.

“Door hoog in te zetten op sociale media en partnerships tussen bedrijven en goede doelen hopen we online donaties in België een boost te geven”, zegt Mario-Alessander Bauwens, CEO van KumulAid. “Onze aanpak zet het goede doel extra in de kijker en stimuleert verdere samenwerking tussen bedrijven en de non-profit sector.’’

Werkgever verdubbelt donaties van werknemers

Bij de actie tussen KBC België en de Mucovereniging verdubbelt het bedrijf automatisch de donaties van zijn werknemers. Een donatie van bijvoorbeeld €40 wordt dan automatisch €80. De donateur zet vrienden en bedrijven ertoe aan ook te doneren en haalt zo nog meer voldoening uit zijn donatie.

Ook de Mucovereniging is enthousiast. “Wij vieren dit jaar ons 50-jarig bestaan en zijn erg blij met de steun van KBC België en zijn werknemers via KumulAid ”, vertelt Kris Van Kerkhoven, Communicatieverantwoordelijke van de Mucovereniging. “We gaan de ingezamelde donaties gebruiken om mensen met muco en hun families verder te ondersteunen.”

Doel: 60 goede doelen ondersteunen in 2016

De oprichters van KumulAid hopen alvast dat dit eerste grote partnership tussen KBC België en de Mucovereniging andere bedrijven ertoe zal aanzetten om gelijkaardige acties op te zetten. KumulAid wil in 2016 mikken om 60 goede doelen te ondersteunen en wil ook 10 bedrijfsacties opzetten. De start-up wil tal van bekende goede doelen steunen, maar mikt ook op kleinschalige initiatieven. Momenteel kan je via KumulAid doneren aan zeven goede doelen.

KumulAid gebruikt 5 procent van de totale donatie om hun interne werking te garanderen. KumulAid maakt deel uit van incubator Start it @kbc, die start-ups helpt om hun ondernemersidee waar te maken. 

www.kumulaid.com