Bron foto: Fast Company

De Starbucksbarista die jouw naam op je koffiebeker neerpent en vraagt hoe het met je gaat, dat is Alessandra Ghini. Inspelen op de emoties van de consument, daar is marketingveteraan goed in. Naast Starbucks heeft Ghini nog merken zoals Apple, Vans en Adobe op haar palmares staan. Dit zijn de manieren waarop ze van een merk een verhaal maakt. 

1. Geef je producten hun eigen verhaal

Bij Starbucks wilden Ghini en de CEO Howard Schultz de nadruk leggen op de connecties die je met je klanten hebt en kunt opbouwen, zoals de barista die je naam kent. Het eten dat Starbucks op dat moment verkocht, moest een grotere rol gaan spelen. Maar hoe bind je jouw klanten aan cupcakes en scones?

Daarvoor moesten die zoetigheden hun eigen plekje op het toneel krijgen. Niet iets wat je snel bij je koffie koopt, maar op zichzelf staand. Eten werd gescheiden van de drank en werd op zijn eigen manier in de spotlight gezet. Enkel zo konden consumenten even verknocht geraken aan de lekkernijen als aan hun koffie. Al na een maand had deze tactiek effect.

2. Gebruik alles wat je in huis hebt

Iets anders waaraan Ghini moest sleutelen bij Starbucks was het welbekende groen-witte logo. Voor ze naar een agency stapte, klopte ze eerst aan bij de designers van Starbucks zelf aan. Ze liet hen een eerste versie creëren. Na twee weken stelden de jonge designers hun logo voor. Op enkele details na, is dat het logo dat nu door Starbucks gebruikt wordt. De eigen designers bleken het best te weten wat het merk nodig had.

Starbucks logo 1992 2011

Het Starbuckslogo voor en na de revamp. Bron foto: The Schaefer Group

3. Ga creatief om met je grenzen

In 2002 kreeg Ghini de opdracht van Apple om Final Cut Pro te promoten, zonder traditionele middelen zoals flyers en brochures. Jobs was duidelijk: géén papier. Dat lijkt heel normaal vandaag, maar toen was het voor Ghini een hele krachttoer om die regels te respecteren. Ze gooide alles om en besloot om niet langer te vertellen hoe goed haar product was, maar om het gewoon te tonen. Dat deed ze aan de hand van gefilmde tutorials en use cases, van échte kunstenaars en filmproducenten. Revolutionair in een tijd waarin Youtube nog niet eens bestond.

4. Speel in op emoties

De iPod werd eerst in de markt gezet als een apparaat waarmee je liedjes kon luisteren, zonder je hele cd-kast te moeten meezeulen. Dat werkte, maar niet goed genoeg. Ghini zag al snel nieuwe kansen. Muziek roept zoveel emoties op, waarom daar niet op inspelen? Het is toen dat Apple de kleurrijke ads in het leven riep. Die hadden het niet langer over opslagruimte of andere technische aspecten, maar over muziek die je toelaat om je echte zelf naar boven te brengen.

 

Vind jij dat Alessandra Ghini zich terecht een marketingguru mag noemen? 

Bron: Fast Company