Directeur AFAS: “Het Belgische ondernemerslandschap ligt vol creatieve groeikansen”

Directeur AFAS: “Het Belgische ondernemerslandschap ligt vol creatieve groeikansen”
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 20 januari 2016

Foto: Robert Koelman (foto: www.ampelos.nl)

De innovatieve softwareleverancier AFAS is zowel in Nederland als in België geen onbekende. Het bedrijf automatiseert tal van ondernemingen - van Randstad tot Coolblue -  met een complete, online ERP tool. Toch is AFAS’ succes niet alleen het resultaat van een flink staaltje technologie. Achter het bedrijf schuilt ook een sterke en vooral positieve visie. Bloovi mocht van dichtbij kennismaken met directeur Robert Koelman en zijn gedrevenheid.

Koelman is misschien wel Nederlander, de passie voor het Belgische ondernemerslandschap steekt hij niet onder stoelen of banken. Samen met ons kaart hij de opportuniteiten, uitdagingen en trends aan.

Kansen benutten = comfortzone verlaten

“Het is fantastisch wat startende ondernemers met België van plan zijn,” begint Koelman zijn verhaal. “Startups creëren meer kansen, nu is het nog kijken naar de manier waarop we die kunnen benutten.”

Volgens Koelman moeten ondernemingen daarom hun comfortzone verlaten en nieuwe, creatieve domeinen verkennen. “Neem nu de traditionele manier waarop we producten en diensten aan de man brengen,” stelt Koelman. “Als ik onze software-oplossing bij een bedrijf wil introduceren, is mijn fysieke aanwezigheid vereist. Dat zou toch een pak makkelijker kunnen? In de VS worden dergelijke meetings georganiseerd via Skype of Google Hangouts. Van die efficiëntie kunnen we heel wat opsteken.”

Als het van de AFAS-directeur afhangt, is het dus tijd om de grenzen te verleggen. Letterlijk zelfs: hij legt ook de nadruk op internationale opportuniteiten. “Als het van mij afhangt, zijn we niet meer ‘Belg’ maar eerder ‘Europeaan’. Ons land spreekt drie talen, wat maakt dat een Belgisch bedrijf zich ook buiten de landsgrenzen moet positioneren. Al geef ik wel toe dat cultuurverschillen soms een uitdaging vormen. Maar samenwerken met buitenlandse ondernemingen vereist nu eenmaal een andere mindset,” klinkt het.

“Sommige bedrijven onderschatten welke competenties hun onderneming verlaten zodra een van hun beste medewerkers op pensioen gaat.”

Ondernemingen en hun toekomstbestendigheid: hoe passen we ons aan?

De trends en economische conjunctuur houden ons ondernemerslandschap in beweging. Al worden we momenteel wel overspoeld met een vergrijzingsgolf, die volgens Koelman enkel zal versterken.

“Sommige bedrijven onderschatten welke competenties hun onderneming verlaten zodra een van hun beste medewerkers op pensioen gaat. Ik vind het belangrijk om even stil te staan bij hoe we dat gat gaan opvullen met nieuw menselijk kapitaal. Wat moet een nieuwe werknemer precies kunnen? Welke kennis wordt er verwacht?”

“Productieafdelingen worden stilaan een zeldzaam gegeven, terwijl intellectuele vaardigheden steeds meer aan de orde zijn.”

"Ja, daar zeg je wat. Die kenniseconomie zal blijven groeien," klinkt het. Toch houdt Koelman er een positieve kijk op na. “Bedrijven maken steeds meer de transitie van operationeel naar intellectueel. Productieafdelingen worden stilaan een zeldzaam gegeven, terwijl intellectuele vaardigheden steeds meer aan de orde zijn. Daardoor geloof ik dat het aantal startups zal toenemen. Geweldig, vind ik dat. Als je nog maar kijkt naar de 3D-brillen, virtual reality trends enzovoort: stuk voor stuk zijn het enorme kansen.”

Evoluties in de SaaS-industrie

Diverse sectoren - en vooral kleine bedrijven - mogen zich verwachten aan een consolidatieslag. Voor ondernemingen is het een kwestie van bij te blijven. “Er zijn veel bedrijven die op zich een goed SaaS-product hebben, alleen gebruiken ze daarvoor vaak verouderde technologieën. Of ze verdwijnen in de massa, of ze moeten samenwerken met partners om de boot niet te missen,” aldus Koelman.

Hoe AFAS dat dan zelf aanpakt? Met een standaard oplossing, laat het bedrijf weten. “Zo redeneren we al sinds het begin,” vult Koelman aan. “Vroeger was er voor elke afdeling een aparte software. En toen de eerste geïntegreerde totaaloplossing op de markt verscheen, vond iedereen het revolutionair. Veel SaaS-bedrijven gaan vandaag de dag voor maatwerk, maar wij kiezen voor een standaard software."

"Let op, als ERP-bedrijf vinden we het cruciaal om onze software voortdurend te schalen," zegt Koelman. "Maar als we met een nieuwe feature op de proppen komen, stellen we deze beschikbaar aan elk van onze klanten. En onze gebruikers hebben geen consultancy nodig om onze tool te kunnen inzetten. Eenvoudig, toegankelijk maar met oog voor nieuwe ontwikkelingen, daar gaan we voor.”

AFAS bedrijf

Met succes, dat is duidelijk. Sinds het Nederlandse familiebedrijf in 2009 op Belgische bodem neerstreek, behaalde al elk jaar 25% tot 30% groei. “Maar we kijken verder dan ons product,” geeft Koelman aan. “Als organisatie hechten we belang aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Iets terugdoen voor onze omgeving, maar ook voor onze medewerkers. We zijn één hechte dynamische club. AFAS vraagt veel van haar werknemers, maar we geven ook veel terug. Als je weet dat sommige collega’s liever op kantoor komen werken in plaats van aan hun thuisbureau, beseffen we dat we in ons opzet geslaagd zijn.”

Tags: , , , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel