foto: shutterstock.com

Op 19 mei gaat Cegeka’s gratis event Agility Day door. Het wordt een dag waar ingezoomd wordt op de disrupties van vandaag en hoe je je als meer gevestigd bedrijf op een meer agile manier kan innoveren. “We willen een overzicht bieden over welke tactieken werken en welke niet. Daarnaast ligt de focus van het event op het geven van praktische tips die bedrijfsleiders kunnen meenemen om hun bedrijf klaar te stomen voor de uitdagingen van vandaag en morgen”, klinkt het bij Cegeka. We spraken met Koen Peeters van Cegeka om meer te weten te komen over het event:

De innovatie-druk wordt steeds groter

Bedrijven moeten alsmaar sneller innoveren en steeds klantgerichter te werk gaan. Hierdoor wordt de levenscyclus van producten korter en wordt het dus ook moeilijker om iets in de markt te zetten. Daarnaast beschikt zo goed als elke hedendaagse innovatie over een digitaal component tot zelfs zuivere digitale innovaties. “In zo’n context is het steeds belangrijker om kort op de bal te spelen en dat kan met agile methodes. We zien dat deze methodes ook een opgang kennen buiten de IT-sector. Een reden te meer om ze te belichten en zoveel mogelijk kennis door te geven,” vertelt Koen Peeters. 

Met Cegeka hebben we 10 jaar ervaring met agile softwareontwikkeling. We hebben momenteel zelfs een afdeling met zo’n 30 agile coaches die in binnen- en buitenland andere bedrijven coachen in hun transformatie van traditioneel project management naar een agile projectaanpak, ook buiten de IT. Tijd om deze kennis door te geven,” glimlacht Koen Peeters.

Hoe kunnen bedrijven sneller innoveren?

Aangezien innovaties steeds sneller zijn en consumenten dat ook van bedrijven verwachten is speed-to-market cruciaal. “Als je agile werkt, bv. in  innovaties en marketing, is dat net een van je sterktes”, zegt Peeters. Toch is agile geen wondermiddel. “Agile werkt best in een innovatiecontext, waarin je complexe problemen oplost met nog ongekende oplossingen. De producteisen zullen wijzigen, het werk is moduleerbaar en nauwe samenwerking met gebruikers/klanten – snelle feedback - is mogelijk. Cross-functionele, creatieve teams presteren daarin beter dan hiërarchisch geïnstrueerde teams”.

“Agile werkt best in een innovatiecontext, waarin je complexe problemen oplost met nog ongekende oplossingen.”

Impact op de bedrijfscultuur

Inzetten op agile, heeft als implicatie dat de bedrijfscultuur drastisch verandert. Het vraagt heel wat training en coaching. Daarom moeten bedrijfsleiders afwegen of zo’n investering in transitie nodig is. Belangrijk is om op lange termijn te kijken. “Als enkel naar de inspanningen op korte termijn wordt gekeken, is er altijd wel een reden om veranderprojecten af te blazen,” zegt Peeters.

Maar… Bedrijven die hun mensen en processen niet vlot laten samenwerken, verliezen ook veel geld aan verdoken kosten. Denk aan gemiste business, frictie bij de klant, dubbel werk door verschillende afdelingen en tijdverlies door zoeken naar informatie, …” Helaas komen die verliesposten vaak pas tijdens of na een crisis of verandertraject aan het licht.

Tijdens Agility Day zullen een aantal concrete cases getoond worden van hoe gevestigde waarde EDF Luminus, IT-specialist Raet en start-up The Glue overschakelden naar agility-principes en zullen ze delen wat ze eruit leerden. Interesse om aanwezig te zijn? Meer info kan je vinden op deze website