Waarom zijn Bol.com en Coolblue zo succesvol, maar slagen andere er niet in het verschil te maken? Succesvolle webshops hebben stuk voor stuk dezelfde eigenschappen gemeen. Deze elementen zorgen ervoor dat zij de top van de e-commerce zijn:

1. Vertrouwen

Eén van de grootste zwaktes van online winkels tegenover klassieke fysieke winkels, is het vertrouwen. Je kan je product niet meteen meenemen, passen, voelen of nakijken op beschadigingen. Dat weten succesvolle online winkels maar al te goed. Het valt dan ook op dat alle grotere spelers zwaar inzetten op dat vertrouwen. Dat doen ze elk op hun eigen manier. De ene winkel zal zich persoonlijk opstellen en misschien met fysieke winkelpunten werken. De ander zorgt voor gratis verzending en retour. Reviews, achteraf betalen, actief zijn op sociale media, alles wordt ingezet om jouw vertrouwen te winnen.

2. Sociaal

Enkele jaren terug vonden we een winkel leuk omdat de mensen er zo vriendelijk zijn, ze leuk ingericht is of vrienden er vol lof over spreken. Dat vinden we nog altijd, we shoppen graag bij een webshop die we leuk vinden. Maar het medium dat ons dat “leuke gevoel” geeft, is anders. Wat maakt een webshop leuk? Wel ja, toffe posts op sociale media, interactie. Het valt dan ook op dat elke gewaardeerde webshop op sociale media aanwezig is. Dat vullen ze op hun eigen manier in. Kledingwinkels zullen vooral inspireren, Coolblue doet je dan weer lachen.

Jonge vrouw lacht achter haar laptop

Bron foto: Shutterstock

3. Laten hun klant niet meer los

Van zodra je als consument in aanraking komt met een webshop die je interessant vind, zal die je niet meer loslaten. Je wordt relevant voor die shop. Het is iets dat terugkeert bij veel shops. Je kent ze misschien al die tijd niet, tot je op een dag er toevallig een kijkje gaat nemen. En vanaf dan blijf je ze plots maar tegenkomen. Dat begint meestal met remarketing, maar ook via sociale media en e-mail marketing. Bestel je er eens iets? Dan ben je er helemaal geweest, je bent dan enorm belangrijk voor de desbetreffende webshop. Bij een volgende aankoop zal je er al helemaal niet meer omheen kunnen.

4. Persoonlijk

We zien grotere webshops alsmaar meer evolueren naar unieke shops. Wanneer jij of ik zo’n online winkel bezoeken, krijgen we een andere winkel te zien, helemaal aangepast naar onze wensen. Dat is technisch niet zo’n eenvoudig werkje en er is nog veel verbetering in mogelijk. Maar het spreekt voor zich dat succesvolle webshops er de vruchten van plukken. Ooit een aankoop op Zalando gedaan? Ik wel. Dit was de homepage die ik te zien kreeg:

Zalando interface

5. Wie zoekt, die koopt

Als een bezoeker op een webshop de zoekfunctie gebruikt, dan is zijn/haar koopintentie erg groot. Ze hebben in feite al beslist dat ze een bepaalde webshop prefereren. Je ziet dan ook dat een zoekbalk bij succesvolle webshops prominent aanwezig is. Daarnaast wordt ook bijzonder veel aandacht besteed aan het algoritme achter zo’n zoekmachine. Ze werken snel en geven je altijd een resultaat, of je nu een merk, categorie of specifiek product zoekt.

6. Ze hebben iets niet gemeen

Shops die uniek zijn, hebben alvast meer kans op overleven. Zo onderscheidt Bol.com zich door hun gigantische aanbod. Ze hebben écht alles. Coolblue daarentegen gaat voor de ultieme klantenservice, met een vleugje humor. Niemand die hen dat nadoet. Maar ook veel kleinere webshops doen het best goed. Ze zijn misschien erg inspirerend? Met een blog en toffe ideeën op sociale media? Je moet je dus onderscheiden. Met snelle levering, lage prijzen en goede service word je niet groot. Het houdt je hooguit in leven.

Ben je het eens met deze zes eigenschappen, of zijn er nog andere?