De tweede Digital Masters Academy van Bloovi Me en Google zit erop, en de organisatie blikt meer dan tevreden terug: meer dan 2000 studenten schreven zich in voor de tweede editie van het leertraject. Op de closing ceremony op 6 maart werden de 70 beste DMA-studenten verwelkomd in het Brusselse Google-kantoor, en gingen de allerbesten onder hen nog eens naar huis met een karrenvracht aan awards en prijzen. “Na het succes van afgelopen editie blijven wij niet op onze lauweren rusten,” aldus Anne-Laura Van den Berghe van Bloovi Me. “De volgende editie van DMA willen we nog professioneler en aantrekkelijker maken, zowel voor studenten als werkgevers.”

Digital Masters Academy?

Het gebrek aan digitaal talent blijft de achilleshiel van de Belgische arbeidsmarkt. Bloovi Me en Google besloten daarom de handen in elkaar te slaan en hielden de Digital Masters Academy boven de doopvont: een intensief kennis- en praktijkgericht leertraject dat studenten klaarstoomt voor een job in de digitale sector. Het concept viel niet in dovemansoren; meer dan 2000 studenten uit alle windhoeken van het land (HoGent, Artevelde, UGent, Thomas More, HoWest, KUL Leuven, KUL Brussel, Odisee, EMS, AMS, UA) schreven zich in voor DMA 2016-2017, alweer de tweede editie.

De 70 beste studenten werden getrakteerd op een closing ceremony op de Google-kantoren

In samenwerking met de deelnemende scholen, kregen ze aan aanvullend lespakket aangeboden door Google. In een verdere fase kunnen de studenten hun opgedane kennis meteen ook in de praktijk omzetten als werkstudent bij toonaangevende bedrijven als Bol.com, Proximus en KBC. “Het lessen- en stagepakket van Digital Masters Academy sluit helemaal aan op de vaardigheden waar we naar op zoek zijn,” zegt, Wouter Has van BBDO. “Je ziet dat de studenten er dingen aanleren die ze meteen kunnen omzetten naar concrete resultaten. De kennis die deze studenten hebben verworven is actueel, vers en gebruiksklaar.”

In de bloemetjes gezet bij Google

Studenten konden onder andere hun kennis van Google Adwords; SEO, digital marketing strategy en web analytics stevig bijschaven. Op de graduation ceremony op 6 maart werden de 70 allerbeste studenten in de bloemetjes gezet in de Google-kantoren. De uitschieters onder hen kregen ook nog eens extra erkenning. Daarna werd iedereen meteen ook getrakteerd op een inspirerende lezing van Thierry Geerts, Country Manager voor België bij Google.

Het beste studententeam van deze editie

Er werden in totaal vier extra awards uitgereikt:

  • Hoogste score op de Google Adwords-examens: Ilse Deroose
  • Winnaars van de GOMC (zelfstandig online advertising project bij bedrijven in team): Voor Todi Duikcentrum - Cindy Van Dessel, Jana Vanherwegen, Laura De Vroede, Esther Grandelis en Tine Naegels
  • Beste universiteit: EHSAL Management School
  • Best DMA Graduate: Cindy Van Dessel

Voor de meesten is het avontuur pas begonnen

Voor vele DMA-studenten begint het grote avontuur echter nu pas, met een betaalde internship bij één van de partners van Google en Bloovi Me. De getalenteerde jongeren hebben een keuze uit een waaier aan projecten: van agencies (The Reference, Darwin BBDO, Havas), grote klanten (Bol.com; Proximus, Colruyt, KBC) tot kleine spelers (Bofidi, Pasar vzw, Fruit At Work). Ook inhoudelijk is er een ruime variatie aan projecten: studenten kunnen zich onder andere verder specialiseren in data-analyse, SEO, SEA, social media management, content marketing en customer journey mapping. Voor elk wat wils. De gegeerde stageplekken kunnen een opstapje zijn naar een rijkgevulde carrière binnen de digitale sector.

“Een absolute meerwaarde voor mijn carrière”

Onder de deelnemers is er dan ook veel enthousiasme voor de Digital Masters Academy, net omdat het theorie en praktijk zo efficiënt verenigt. “Het was interessant om onze kennis te kunnen aftoetsen aan een echte case,” zegt Erjon Qazimi, student Postgraduaat Digitale Marketing en Communicatie (EMS). “Dat we voor onze deelname certificaten hebben ontvangen, is een extra pluspunt; heel wat bedrijven zijn erg nieuwsgierig naar dit attest.”

Hannah Drijbooms (studente Digital Media Manager aan Thomas More) beaamt: “Dit was een verrijkende beleving wat betreft teamwork en ervaring in het werkveld. We mochten een echte Adwords-campagne maken voor een bestaand bedrijf. En de certificaten zijn absoluut een meerwaarde voor mijn carrière als digital marketeer.” “Eén van de beste opleidingen die ik had tijdens mijn Postgraduaat”, besluit Steven Audoor. “Ik raad het iedereen met een interesse in digital marketing warm aan.”

De volgende editie van de DMA gaat van start in september 2017 en de lat ligt deze keer nog hoger. Bloovi Me en Google willen die editie nog beter maken, door het verder te professionaliseren en optimaliseren. Zo wordt volgens de beide organisaties pas écht de kloof gedicht tussen het aanbod van scholen en de vraag van de arbeidsmarkt.

Interesse om een DMA-student vandaag, deze zomer of volgend jaar op te nemen om mee te werken aan een digitaal project? Kom meer te weten op de DMA-website.

Bekijk hoe ze de fantastische resultaten gevierd hebben: