Dit is hoe Belgische bedrijven omgaan met e-mailmarketing. 5 Opmerkelijke Feiten:

Dit is hoe Belgische bedrijven omgaan met e-mailmarketing. 5 Opmerkelijke Feiten:
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 13 april 2015

Ieder jaar lanceert het Belgische e-mailmarketing platform Flexmail haar Email Barometer. Met dit jaarlijks nationaal onderzoek wordt er onderzocht hoe Belgische bedrijven omgaan met e-mailmarketing. Ook dit jaar peilde Flexmail naar de strategie van deze bedrijven in 2014 en brengen we de trends en de verwachtingen binnen het Belgische e-mailmarketing landschap voor 2015 in kaart. Ook dit jaar bracht de Email Barometer een aantal interessante bevindingen naar boven. In dit artikel lijsten we de 5 opmerkelijkste conclusies op.

1. Steeds meer bedrijven werven een e-mail marketeer aan

Wanneer we de resultaten vergelijken met de vorige edities, is het duidelijk dat e-mailmarketing is geëvolueerd naar een meer centrale rol in de marketingmix. De algemene resultaten en klikratio’s zijn gestegen en marketeers vertrekken vanuit een strategie met duidelijke doelen. In plaats van enkel  massa-mailings te versturen, gaan Belgische e-mailmarketeers meer en meer focussen op het bouwen van relaties met hun e-mailcontacten, om zo een hogere conversie te genereren en nieuwe sales mogelijkheden te creëren.

Daarom stelden we in de enquête ook de vraag wie binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor e-mailmarketing. De meest voorkomende functie was hierbij nog steeds de marketeer (21,43% in B2B en 19.18% in B2C), de online marketeer (10.4% in B2B en 20.55% in B2C) en de communicatiemanager (17.58% in B2B en 17.81% in B2C).

Ook in deze vraag konden we duidelijk opmaken dat e-mailmarketing een steeds belangrijkere rol inneemt in de marketingmix: meer en meer bedrijven zetten een fulltime e-mailmarketeer in voor het dagdagelijkse beheer van de e-mailcampagnes (10,07% in 2014, tegen slechts 4.3% in 2013).

2. Belgische bedrijven omschrijven hun e-mailmarketing kennis als basic

Uit de resultaten blijkt ook dat B2C marketeers aangeven dat ze comfortabel zijn met de essentiële elementen van e-mailmarketing (41.38%). B2B marketeers omschrijven hun eigen kennis rond e-mailmarketing als basic (47.67%), en geven aan dat ze nog op zoek zijn naar de juiste strategie.

Deze cijfers tonen aan dat Belgische bedrijven weten dat er andere tools en technieken bestaan die ze kunnen inzetten voor hun strategie, zoals segmentatie, automation  en targeting. De moeilijkheid ligt in het zoeken naar de juiste kennis en het inzetten ervan. Dit resultaat biedt optimistische vooruitzichten. Bedrijven weten dat er manieren zijn om betere communicatie uit te sturen, met betere resultaten. Het toont ook duidelijk dat er nood is aan meer.

3. Er ligt in 2015 een enorm potentieel in de diversiteit van types e-mailcommunicatie

Gewone nieuwsbrieven zijn nog steeds het populairst (12.1% voor 2015), maar bijna alle types e-mailberichten zijn goed gerepresenteerd in de vooruitzichten voor 2015 in B2C en B2C. Zowel binnen B2B als B2C zijn nieuwsbrieven, promotionele berichten, productinformatie mails en uitnodigingen de meest populaire berichten. In B2C zijn de andere types beter vertegenwoordigd: bedrijven in deze sector richten zich tot hun doelgroepen met een breed gamma aan verschillende conversiemogelijkheden.

Belgische bedrijven weten dus dat een doordachte mix van verschillende berichtentypes de beste resultaten oplevert. Toch ligt er nog steeds een enorm potentieel binnen het verder ontwikkelen van de strategie.
Het is zeer goed nieuws dat transactionele berichten eindelijk wat meer aandacht krijgen binnen de mix, aangezien ze een belangrijk onderdeel zijn van lead nurturing en de algemene service die je je contacten biedt. Dit is een groot verschil wanneer je deze cijfers vergelijkt met de resultaten van vorig jaar.

Welkomstberichten kunnen met de meeste e-mailmarketingplatform zeer eenvoudig opgezet worden. En ook al zijn ze eigenlijk een onderdeel van de transactionele berichten, stuurt slecht 5.64% van de respondenten vandaag een welkomtbericht naar nieuwe contacten. Nochtans is dit een van de berichten binnen e-mailmarketing dat de hoogste open- en klikratio’s genereert.

4. Bedrijven zijn onzeker over het effect van responsive design op hun resultaten

Wie heeft de e-mailberichten geoptimaliseerd voor mobiele lezers?

Zo ja, op welke manier?

Wat was de invloed van mobiele optimalisatie op de resultaten?

Responsive design bleef een belangrijke trend binnen e-mailmarketing in 2014. 64,91% van de B2B respondenten optimaliseerde zijn berichten voor mobiele lezers, tegenover 68.97% in B2C. Hierbij zorgde de meerderheid niet voor enkele kleine aanpassingen, maar opteerde ze voor een volledig responsive design (gemiddelde van 56,7%).

Wanneer we echter de resultaten van deze aanpassingen bekijken, dan ligt er een groot verschil tussen B2B en B2C. B2C deelnemers gaven aan dat ze weinig tot geen verschil opmerkten in de resultaten (37.5%). In B2B lag dit anders: 39.92% van de deelnemers gaf aan dat de resultaten verbeterden.

Een verklaring voor dit verschil kan misschien gevonden worden in het leesgedrag van de ontvangers van deze bedrijven. B2b ontvangers zijn vaker geneigd om hun mobiel toestel vooral als “eerste” bron van filtering te gebruiken: wanneer de ontvanger onderweg is maakt hij zijn eerste selectie: “welke e-mailberichten zijn niet interessant (delete) en welke bewaar ik om later op mijn desktop te lezen?” De leesbaarheid en algemene ervaring van een e-mailbericht  op een smartphone wordt hierbij zeer belangrijk.

Het is vooral interessant om te zien dat een groot aantal van de deelnemers niet kon aangeven welke invloed de mobiele optimalisatie op de resultaten had. Je kan je daarbij de volgende vraag stellen: zijn de respondenten niet diep genoeg gaan graven in hun resultaten, of laat het platform dat ze gebruiken hen niet toe om deze resultaten te evalueren?

5. Segmentatie in verschillende doelgroepen is meer vertegenwoordigd in B2B sectoren

Segmentatie en targeting is essentieel voor doeltreffende communicatie. Daarom peilen we in de Email Barometer ook naar het aantal doelgroepen dat een bedrijf onderscheidt. Uit de resultaten van deze editie blijkt dat 27.59% van de B2C deelnemers geen verschillende doelgroepen onderscheidt, tegenover 25.23% in B2C. Toch zijn er een heel aantal bedrijven die het wel goed doen. Het is dan ook de basis van een goede e-mailmarketing strategie.

Benieuwd naar de volledige resultaten, of op zoek naar inspiratie en tips voor je eigen e-mailmarketing strategie? Het samenvattende rapport en de infographic met grafieken van alle resultaten kan je nog steeds op www.emailbarometer.be.

Tags: , .



Over Michelle Dassen


Michelle  Dassen

Michelle Dassen is Marketing Manager bij Flexmail Email Marketing Solutions, een 100% Belgisch e-mailmarketing platform met een focus op gebruiksgemak en flexibiliteit. Het Flexmail platform is een van de meest gebruiksvriendelijke tools op de markt, met tal van automation en targeting features.

Michelle is verantwoordelijk voor de marketing, en geeft ze de strategische uitbouw mee vorm. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor de Customer Support. Michelle wil aantonen dat e-mailmarketing zoveel meer is dan af en toe een campagne versturen: het draait om een duurzame strategie die rekening houdt met de klikgedrag en individuele wensen van ieder contact, om hen zo te voorzien van gerichte en doeltreffende boodschappen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel