Dit is waarom Facebook zo graag Snapchat wil kopen, kopiëren of verslaan

Dit is waarom Facebook zo graag Snapchat wil kopen, kopiëren of verslaan
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 4 augustus 2016

Facebook probeert al sinds de start van Snapchat om de app te kopiëren. De sociale netwerk gigant was al druk bezig met het kopiëren van Snapchat-features voor het uiteindelijk een bod deed van 3 miljard dollar in 2013. Snapchat wees het bod af. Maar waarom wil Facebook de app kost wat kost kopen, kopiëren en het liefst vanal verslaan? 

Het laatste wapenfeit: Instagram Stories

Het laatste wapenfeit van Facebook en Snapchat dateert van deze week dinsdag. Toen Instagram (eigendom van Facebook) een nieuwe feature lanceerde die 1-op-1 lijkt te zijn gekopieerd van Snapchat: berichten die binnen 24 uur online staan en daarna automatisch verdwijnen. De feature kreeg zelfs dezelfde naam: 'Stories'. 

Zoveelste poging om Snapchat te kopiëren

Het is de zoveelste poging uit het Facebook-kamp om Snapchat te kopiëren. Zo lanceerde het eerste de app Poke, waarmee berichten konden worden gestuurd die daarna automatisch weer verdwenen. Het kwam in 2012 op de markt en werd in 2014 stopgezet wegens te weinig succes. Daarna introduceerde Instagram Direct: waardoor je foto's via privé-berichten kon versturen en in 2014 lanceerde Facebook Slingshot, dat ook kort daarna in de prullenmand terechtkwam. 

Elk van deze pogingen probeerden Snapchats's core-features te kopiëren:

  • Berichten werden privé verstuurd in plaats van publiekelijk
  • Berichten verdwenen automatisch na een bepaalde tijdsperiode

Marktwaarde van 19 miljard dollar

Snapchat werd eerst lang door het slijk gehaald als dé sexting-app bij uitstek. Uiteindelijk is het uitgegroeid tot een veel krachtiger medium dan dat. Dankzij investeringen groeide Snapchat exponentieel en steeg haar marktwaarde naar 19 miljard dollar vandaag.

In een interview met TechCrunch en The Wall Street Journal vertelde Instagram's CEO Kevin Systrom dat zijn bedrijf inderdaad de mosterd haalde bij Snapchat. Systrom vertelde dat de reden hiervoor was omdat "Instagram wil een plaats creeren waar je je vrij kunt voelen om te posten wat je wil zonder hiervoor afgerekend te worden door je volgers."

Opvallend: Snapchat-gebruikers hebben geen 'like-stress'

Volgens bronnen van The Wall Street Journal verwijderen meer dan de helft van de tieners een social media update als ze zien dat deze niet genoeg worden geliked. Hierdoor ontstaat er een soort van "like-stress" of psychologische druk, die ook bij Facebook en Twitter gebruikers aanwezig is. 

Posts op Snapchat hebben geen publieke likes, favorites of comments. Daarnaast zijn er ook geen follower-tellertjes. Door het ontbreken van die like-stress of psychologische druk op Snapchat, waardoor engagement-rates een pak hoger liggen dan bij andere sociale netwerken. 

Op Snapchat hoeft de content niet supergoed te zijn omdat deze sowieso toch verdwijnt. Daarnaast is de content van anderen ook niet tot in de puntjes verzorgd. Bovendien zijn er geen tellertjes die voor enige vorm van psychologische druk kunnen zorgen. 

De reden waarom men Snapchat écht wil kopiëren

Veel jongeren willen doorgaan met het delen van momenten zonder onderhevig te moeten zijn aan een sociale media wedstrijd om het meeste aantal likes, favorites of comments. De vraag is of Instagram jongeren zal kunnen overtuigen om ze hetzelfde (of zelfs beter) gevoel te geven met de nieuwe Stories-feature. 

Foto: Snapchat CEO Evan Spiegel

Het is in ieder geval duidelijk waarom sociale netwerk-giganten zo graag Snapchat willen kopiëren. Zonder like-stress blijkt dat mensen immers veel meer tijd doorbrengen op een sociaal netwerk. Met miljarden dollars in de weegschaal is dit gevecht winnen van primordiaal belang voor de toekomst van het sociale netwerk in kwestie.

Het wordt uitermate interessant om te zien wie uiteindelijk victorie kraait en wie het onderspit zal delven... Wat denk jij van de hele kwestie? Laat het ons weten in de comments. Bron: Forbes, The Wall Street Journal, TechCrunch

Tags: , , .



Over Thomas Van Den Elzen


Thomas Van Den Elzen

Thomas is contentman van Bloovi.be en is verantwoordelijk voor de inhoud van de Bloovi site. Hij gaat dagelijks de dialoog aan met de digitale wereld...

 

Volg mij


Bekijk volledig profiel