foto: shutterstock.com

De Yearly Marketing Survey van The House of Marketing voorspelt al jaren de marketingtrends en inspireert marketeers om de juiste focus te behouden in de wispelturige Belgische marketingwereld. Voor de dertiende editie werkt The House of Marketing samen met Bloovi en Sortlist. Bloovi wilde wel eens meer weten over het hot marketingtopic dat in deze editie wordt onderzocht. Een interview met Karolien Vanhelden, Marketing Manager van The House of Marketing.

Het thema van de Yearly Marketing Survey 2016 is marketing automation. Vanwaar de keuze voor dit thema?

Karolien: Consumenten zijn tegenwoordig hypergeconnecteerd door social media, wearables,… Hierdoor leven ze in micromomenten en zijn ze op zoek naar onmiddellijke bevrediging van hun behoeften. Denk maar aan de nieuwe platformen zoals Uber. Wie had een aantal jaar geleden gedacht dat we bij een wildvreemde in de auto zouden stappen? De onderliggende filosofie is: ik wil van punt a naar punt b en ik wil dit nu.

Hierdoor switchen consumenten constant van device, springen ze van de hak op de tak en kunnen ze zich moeilijk voor lange tijd concentreren. Het gevolg: een lagere aandachtsspanne dan een goudvis!

Marketeers hebben het dus niet gemakkelijk om de aandacht van de consument vast te houden. Daarenboven maken bijvoorbeeld ad blockers het voor de marketeer ook moeilijker om de boodschap tot bij de klant te krijgen.

In dit tijdperk van hypercontext en hyperpersonalisatie kunnen enkel de bedrijven die inspelen op het “nu” door middel van gepersonaliseerde boodschappen overleven. En hiervoor is het gebruik van marketing automation een must.

Marketing automation is een ruim begrip. Hoe definieert The House of Marketing dit?

Karolien: Marketing automation is voor ons een ecosyteem van software dat toelaat om echt business impact te creëren. Enerzijds wordt de ervaring van de klant ermee verbeterd: gepersonaliseerde boodschappen op het juiste moment, via het juiste device en op de juiste plaats.

Anderzijds maakt marketingtechnologie het leven van de marketeer gemakkelijker: efficiënter werken, de klant beter begrijpen, de ROI van marketingacties berekenen en leads genereren.

Marketing automation laat toe om scenario’s op te stellen om nieuwe mensen aan te trekken, hen te converteren in leads die uiteindelijk klanten of liefst nog promotors worden. Vaak onderschatten marketeers het potentieel van marketing automation.

Is dat zo? Hebben marketeers moeite om bepaalde marketingprocessen te automatiseren?

Karolien: Als we Forbes mogen geloven gebruikt slechts 10% van de bedrijven marketing automation. Dus er is nog een lange weg te gaan. De Yearly Marketing Survey zal ons inzicht geven in de obstakels die de Belgische marketeer in het bijzonder ondervindt.

Ervaring bij onze klanten leert ons dat marketeers dikwijls de moeilijkheid van marketing automation overschatten. Dit komt omdat vaak verschillende departementen (IT, Marketing, Sales,…) niet gealigneerd zijn. Daarenboven is er ook de schrik voor verandering, hetgeen innovatie en verbetering in de weg kan staan.

Als marketeers worden afgeschrikt door de implementatie van marketing automation, is er dan een manier om hen toch te overtuigen van het belang ervan?

Karolien: Hier zien wij bij The House of Marketing twee belangrijke dingen voor: test-and-learn en het menselijke aspect.

Om te beginnen herneem ik de magische woorden van de lean approach: think big, start small, scale fast. Bij onze klanten starten we steeds met een pragmatische roadmap om de eerste successen te kunnen boeken via marketingtechnologie. Dit motiveert om de volgende test op te starten.

In tegenstelling tot puur technologiegedreven bedrijven, vertrekt The House of Marketing steeds bij de creatie van een marketingstrategie vanuit de klant. Het gebruik van technologie moet nu eenmaal toegevoegde waarde bieden in de klantenervaring: rekening houden met de context waarin de consument zich bevindt, zijn gedrag in kaart brengen en op basis daarvan kunnen voorspellen wat zijn behoefte is om zo relevant te zijn. Hiervoor kan marketingtechnologie ingezet worden.

Met andere woorden, welkom in het tijdperk van hypercontext en voorspellende hyperpersonalisatie…

Wil jij ook inzicht krijgen in de actuele relatie van de Belgische marketeer met marketingtechnologie en marketing automation? Vul dan de Yearly Marketing Survey in en ontvang als eerste de resultaten.