Drukke weken voor de boeg? Vier manieren om je stressniveau gevoelig te verlagen

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Persoonlijk groeien
Drukke weken voor de boeg? Vier manieren om je stressniveau gevoelig te verlagen

Bron foto: Shutterstock

Iedereen heeft al eens drukke weken op het werk. Meestal gaan ze hand in hand met stress. Hoewel er niets verkeerd is met een béétje stress, kan teveel serieuze gevolgen hebben. Maar hoe hou je jouw stressniveau binnen de perken? Vier tips om stress te vermijden.

1. Gezonde levensstijl

We beginnen met een binnenkopper: mens sana in corpore sano. Hoe gezonder je lichaam, hoe beter je mentale staat en hoe beter je dus met stress kan omgaan. Dat begint met drie grote pijlers: genoeg slaap, gezonde voeding en sport. En nee, dit is helaas geen quick win, wel een hele verandering van levensstijl. Toch kan je er op korte termijn ook rekening mee houden. Een paar uur slaap overslaan om extra te kunnen werken, zorgt ervoor dat je op lange termijn net meer last krijgt van stress. Probeer dus ook in stressvolle situaties zoveel mogelijk een gezonde levensstijl aan te houden.

Probeer ook dagelijks wat actiefs te doen. Je kan je helemaal uitleven tijdens een intensieve kickbokssessie, maar een simpele wandeling kan ook al wonderen doen. Beweging, in welke vorm en mate dan ook, kan stress gevoelig verminderen. Wat dan wel weer een groot verschil maakt, is of je binnen of buiten beweegt. Naar buiten gaan, helpt nog beter om je stressniveau te verlagen. Als het even mogelijk is, kies je er dus best voor om je oefeningen in de open lucht te doen.

2. Ruim op

Wanneer je bureau een rommeltje is, krijg je constant een visuele reminder van alles wat je nog moet afwerken. Dat kan overweldigend werken. Bovendien spaar je heel wat tijd als je niet steeds in die warboel de dingen die je nodig hebt, moet zoeken. Neem dus de tijd om je bureau en kastjes uit te rommelen. Zo vind je sneller de informatie terug die je nodig hebt en straalt je bureau rust uit. Bovendien zou het opruimen zelf ook je stressniveau verlagen.

Bron foto: Shutterstock

3. Maak een schema…

…en hou je er ook aan. Zo zie je meteen wat je die dag of week op je bord hebt liggen en of je er nog wat bij kan nemen. Komt die ene collega met een klusje dat je toch wel écht écht écht moet doen? Blijf objectief en bekijk je schema. Geen tijd? Wees dan ook eerlijk en zeg gewoon nee. Anders werk je jezelf in de nesten.

Probeer je ook maar met één taak tegelijk bezig te houden. Het is al meerdere malen bewezen dat mensen er niet voor gemaakt zijn om te multitasken. Bovendien, als je je op één taak tegelijk focust, lever je beter werk af. Train jezelf om ook die focus te behouden.

Als laatste kan je ook grote taken maar beter opsplitsen in kleinere delen. Zo behoud je het overzicht, kan je je focussen op één ding tegelijk (zoals hierboven) en krijg je het gevoel dat je werk vooruitgaat, want je kan altijd weer kleine dingen afvinken. En dat bespaart je heel wat stress.

4. Begin vroeg

Niets meer stresserend dan een strakke deadline en jij die de minuten ziet wegtikken. Of dat er mensen op je staan te wachten en jij te laat arriveert. Kom dus op tijd op kantoor en je meetings. Zo neem je al een grote bron van frustratie weg en vermijd je dat je te laat kan starten. Ook vroeger beginnen dan gewoonlijk kan je heel wat rust brengen. Zo kan je op je gemak aan je dag beginnen. Geloof ons, dat kwartiertje vroeger opstaan is het écht waard. 

Hoe ga jij stress te lijf?