Duurzaam startup model: The Happy Startup Canvas

Alexander Maertens
Door Alexander Maertens Startups
Duurzaam startup model: The Happy Startup Canvas

Tech startups volgen niet de meest standaard business modellen of strategieën. Ze zijn constant op zoek naar snellere en goedkopere processen om hun ideeën de wereld in te schieten. Het is een nieuwe niche binnen de bedrijfswereld die zich nog volop aan het ontwikkelen is.

Laurence McCahill introduceert: Happy Startup Canvas

Laurence McCahill is startup adviser en founder van Spook Studio en The Happy Startup (volg zeker ook zijn blog, www.welovelean.com). Hij ontwikkelde de Happy Startup Canvas op basis van oudere modellen. Naar eigen zeggen nam hij uit alle modellen de beste elementen die verenigbaar zijn met de startupcultuur en lean management. Dit combineerde hij met eigen ervaringen met verschillende startups doorheen de laatste jaren. Het resultaat is een framework om een stevige DNA te ontwikkelen binnen elke startup. Voor een gedetailleerdere beschrijving van hoe hij ertoe gekomen is, kan je terecht op Medium.com

Al het beeldmateriaal is ontworpen door en eigendom van Laurence McCahill zelf.

Let’s break it down …

1 – Purpose & Vision

Purpose & vision is de overkoepelende “zachte” kant van een startup. Het legt uit waarvoor je staat als ondernemer en als organisatie. Enthousiaste founders duiken al snel in de ontwikkeling van hun solution, maar hebben geen compas. Een duidelijke purpose & vision kan zo’n compas zijn. Je stelt hierbij in een paar woorden voor welke verandering je wil zien in de wereld. Dit mag vrij abstract zijn, want we weten ondertussen dat veel startups moeten verschuiven tijdens de ontwikkeling van hun product. Die verschuiving (pivot) gebeurt vlotter en gerichter wanneer je een purpose & vision hebt.

Ter illustratie: Pinterest heeft een duidelijke purpose & vision. “Pinterest is a tool for collecting and organizing things you love”. De founders van Pinterest hadden nog voor de eerste lijn code één duidelijk doel: een community creëren waar iedereen de dingen waar hij van houdt visueel met elkaar kan delen. Alles draait rond een passie voor iets en dit kunnen delen.

2 – Values

Bij dit onderdeel merk je duidelijk welke founders gestart zijn voor het geld en welke het doen uit een passie en een persoonlijke overtuiging. De laatste groep heeft intrinsieke waarden waar ze hun startup op voortbouwen. De eerste groep moet brainstormen over die waarden en komt meestal op de proppen met zaken zoals “sustainability”, “passion”, “motivation”. Niets-zeggende woorden die al snel in de vergetelheid raken.

Het is nochtans van groot belang en dat belang zal nog sterk groeien. Zoals Umair Haque (schrijver-economist) recent stelde: “We staan aan de rand van een waardegedreven revolutie”. Hiermee bedoelt hij dat de consument steeds meer belang hecht aan de waarden van een bedrijf. Stroken die met hun persoonlijke waarden? Men is zelfs bereid om iets meer te betalen wanneer ze zich “goed” voelen bij een merk. Persoonlijk vind ik dit een zwaar onderschatte evolutie. Te weinig bedrijven houden hier rekening mee en blijven zich vasthouden aan prijs/kwaliteit boven de rest.

3 – Your Story

It’s all about stories. Hier draait het dan niet per se om je startup-verhaal waarbij je vertelt hoe je bent opgestart. (Al helpt dit wel om sympathie te winnen). Hier draait het meer rond het verhaal van je product. Stel dat je een solution vindt voor augmented reality. Dan zou je kunnen vertellen wat je precies doet en hoe het in zijn werk gaat. Of je kan een verhaal creëren waarbij iemand met jouw solution zijn nieuwe liefde vindt, zijn job vindt of wat dan ook. Een persoonlijk en authentiek verhaal maakt zoveel meer impact dan een droge uiteenzetting van je product.

4 – Problems

Dit is het enige onderdeel van deze Canvas waar ik persoonlijk vind dat er een stuk ontbreekt. Laurence McCahil beschrijft dat je ofwel een probleem moet oplossen of je zorgt ervoor dat mensen zich “beter voelen”. Ik volg zelf liever de redenering dat je drie opties hebt: een probleem oplossen, iets gemakkelijker maken (sport tracking bijvoorbeeld) of pure entertainment (games).

Dit terzijde blijft zijn advies correct: maak een top 3 (in extremis een top 5) van de problemen die je oplost. Idealiter ben je slechts binnen één domein van de drie mogelijke actief. Want de combinatie zou je product te ingewikkeld maken en je doelgroep te complex. Focus.

5 – Solution

Hier beschrijf je kort en bondig de oplossing die je aanbiedt. Houd er hier wel rekening mee dat dit vrij snel en regelmatig kan veranderen. Hoe meer je met klanten gaat spreken en hoe verder je vordert met de ontwikkeling, hoe meer alles zal veranderen. Bescherm je visie (het eerder vernoemde “prupose & vision”), maar wees flexibel met de details en de uitvoering.

6 – Early Adopters

Definieer welke doelgroep direct op je product zal springen en betrek die al van bij de eerste fases. Een handige tip van McCahil: stel jezelf de vraag hoe een bedrijf er moet uitzien waar jij zelf zo hard zou van houden dat je een tattoo zou zetten met het logo of iets anders typerend. Tik eens “Photoshop tattoo” in op Google, er zijn wel degelijk mensen die zo ver gaan. Uiteraard zijn dit de uitzonderingen, maar de denkoefening helpt je om de strategie van je startup te bepalen.

En onthoud: je kan nooit iedereen aantrekken. Focus, opnieuw.

7 – Value Proposition

Een solution kan je meestal meerdere value propositions (USP’s) meegeven. Focus, opnieuw en opnieuw en opnieuw. Definieer maximaal 3 elementen die je doelgroep een meerwaarde geven. Let wel op dat je binnen dezelfde doelgroep blijft. Anders ga je weer te breed.

Zelf ben ik bezig met de ontwikkeling van een applicatie die toegepast kan worden binnen zowel B2B als B2C. De praktische kant – het enige wat de klant interesseert – is echter compleet verschillend binnen deze twee groepen. Daarom gaan we voor twee verschillende merken, terwijl het op dezelfde technologie en principes gebaseerd is. Bij de eerste gesprekken met potentiële klanten komt dit alvast als een slimme zet over. Niemand is verward en geen enkele partij heeft een boodschap aan de andere variant van het product. Ofwel snijd je dus kanten af waardoor je met één duidelijke doelgroep overblijft. Ofwel lanceer je onder verschillende merken of producten onder hetzelfde merk, enkel wanneer je een duidelijke meerwaarde ziet voor elke doelgroep.

Conclusie

Laurence McCahill steunt erop dat deze Happy Startup Canvas geen alternatief is voor een business model. Het geeft je een vertrekpunt om de DNA van je startup vast te leggen. Wat alvast heel duidelijk naar voor komt is het feit dat een startup niet louter om het product zelf gaat. De menselijke kant is zeker even belangrijk en de strategische kant moet even doordacht uitgewerkt worden als de technische kant (development, design & marketing).