E-mailmarketing bestaat 20 jaar. Wat is de stand van zaken?

E-mailmarketing bestaat 20 jaar. Wat is de stand van zaken?
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 8 juni 2015

Foto: Shutterstock.com

E-mailmarketing bestaat al sinds het begin van het digitale tijdperk. Sommigen zullen zichzelf misschien oud vinden als ze dit lezen, maar het uitsturen van promotionele e-mails met service- of andere aanbiedingen maakt al 20 jaar deel uit van het arsenaal van elke marketeer. Iedereen weet echter dat de digitale technologie nooit stilstaat. Ook e-mailmarketing is sterk geëvolueerd sinds die beginperiode.

E-mailmarketing: de meest gebruikte marketingtechniek in de Benelux

Bij het begin van 2015 heeft Sitecore twee individuele studies uitgevoerd die marketeers een beter inzicht moeten bezorgen in het digitale landschap. Eén studie keek naar de huidige situatie van digitale marketing binnen de Benelux; de tweede studie richtte zich op de digitale marketingtrends voor de komende maanden.

Het mag voor de meesten onder ons geen verrassing heten dat e-mailmarketing werd genoemd als de vaakst gebruikte marketingtechniek in de Benelux: meer dan 75% van de respondenten beschouwt het als de meest efficiënte strategie die tevens het beste investeringsrendement biedt. Deze cijfers stemmen overeen met statistieken uit andere regio’s, wat aangeeft dat benaderingen op basis van directmailcampagnes de overhand blijven hebben.

Anderzijds belandde e-mailmarketing op de drie laatste plaatsen in onze poll toen de deelnemers werd gevraagd naar de toekomst van digitale marketing en de trends voor de komende maanden. Het lijdt geen twijfel dat big data, content marketing en personalisatie als brandend actuele thema’s worden beschouwd, maar als ze worden gecombineerd met e-mailmarketing blijft deze laatste de krachtigste tool om conversies in de hand te werken en dus een onmisbare pijler in elke digitale marketingcampagne.

Data cruciaal voor succesvolle e-mailcampagnes

Aan de digitale wereld valt niet te ontsnappen. Elke seconde van elke dag worden data gegenereerd door miljarden mensen in heel de wereld. De informatie die marketeers nodig hebben om elke klant te kennen, circuleert ergens. Ze moeten die info enkel kunnen vinden, samenbrengen en benutten.

Maar data moeten méér zijn dan een loutere nutteloze invulling van uw CRM-systeem, als u succesvolle e-mailmarketingcampagnes wilt creëren. Data moeten precies en betrouwbaar zijn. Een snelle vuistregel: haal ze niet in huis, als u ze niet nodig hebt. Geef voorrang aan data volgens uw behoeften en spreid het volume dat u wilt vergaren zonder de interesse van de consument kwijt te spelen.

Met zuivere, betrouwbare data kunnen marketeers hun doelgroepen beter afbakenen en segmenteren zodat ze relevant blijven. Op die manier kunnen merken sterk gepersonaliseerde en effectieve campagnes creëren.

Het segmenteren van doelgroepen op basis van vroeger aankoopgedrag en surfverkeer ligt voor de hand. Steeds meer marketeers zetten vandaag de stap naar real-time e-mailcampagnes op basis van events, locatie of andere consumentenbelangen die de aandacht trekken met onmiddellijk relevante content.

Wie content zegt, heeft het ook over context

Kwaliteit of kwantiteit? De vraag komt zelden aan bod. Maar vandaag kunnen marketingdatabases met e-mailadressen worden aangekocht door elk bedrijf dat e-mailgolven wil uitsturen om zijn merkbekendheid te vergroten. Voeg daarbij het wantrouwen van de consument omwille van irrelevante spamboodschappen en in een reflex gaat de marketeer nog meer e-mails uitsturen in de hoop dat de consument zijn boodschap uiteindelijk toch zal opmerken tussen honderden andere e-mails.

In eerste instantie lijkt het misschien tegen uw intuïtie in te gaan, maar waarom zou u niet overwegen om minder e-mails uit te sturen en ze tot de juiste frequentie te beperken? De kwaliteit van de content zal de conversiepercentages bepalen, een aspect dat veel belangrijker is dan cijfers over geopende e-mails en muisklikken.

De tijd van massareclame is voorbij

Contentmarketing speelt één van de belangrijkste rollen in uw strategie voor e-mailmarketing. Contentmarketing als praktijk is geen nieuw concept, hoewel het al enkele Jaren een hype is. Het dateert van de jaren 1900 toen bedrijven zoals John Deere een tijdschrift voor landbouwers creëerden waarin hun vragen en noden aan bod kwamen en waarin oplossingen werden aangereikt voor hun uitdagingen.

Andere merken wisten een relatie op te bouwen met hun klanten door zich te onthouden van doorgedreven productboodschappen en in plaats daarvan met hun klanten te praten over hun behoeften. Na het tijdvak van de massareclame moeten we nu een stapje terugzetten en content creëren die is afgestemd op de klant.

Persoonlijk & Relevant

In wezen is het échte geheim achter contentmarketing dat u de zaken persoonlijk en relevant moet houden. Dit vergt communicatie op een niveau dat verder gaat dan het louter verkopen. Het creëert vertrouwen en waarde voor de klant.

Succesvolle contentmarketing leert uw doelgroepen iets nieuws. Het leidt er zelfs toe dat ze uw boodschap willen delen. Dit zorgt er niet alleen voor dat uw ‘open & klik’-cijfers de pan uit rijzen, maar ook uw conversies. U zorgt er immers voor dat uw klanten meer betrokken raken bij uw merk en een emotionele relatie aangaan met uw bedrijf.

Wees mobiel, responsief en gepersonaliseerd

Net zoals alle andere kanalen die de digitale consument van 2015 gebruikt, vindt e-mail steeds meer zijn weg naar mobiele apparaten en tablets. Om echt succes te hebben, moeten marketeers erop toezien dat alles wat ze verzenden, is geoptimaliseerd voor het toestel dat de klant gebruikt.

Net zoals uw website moet uw e-mail responsief en helder zijn, en uiteraard aangepast aan het apparaat waarop de klant hem bekijkt. Zo niet, speelt u onmiddellijk de belangstelling van de klant kwijt. U kunt overwegen om het volume en de grootte van afbeeldingen in uw e-mails te beperken. Zo kunt u de uploadtijd op die toestellen versnellen en een vlotte, naadloze klantenervaring garanderen.

Uiteraard is zelfs de prachtigste, meest responsieve lay-out een maat voor niets als hij niet is gepersonaliseerd en op maat staat van de noden van uw klant.

Benut de data die u verzamelde over uw klant om hem/haar e-mailboodschappen op maat te sturen, gebaseerd op vroegere aankopen of downloads van uw website. Heeft iemand een blitse nieuwe telefoon gekocht of een vlucht geboekt naar een vakantiebestemming? Dan zou u hem/haar een e-mail kunnen sturen met accessoires voor zijn/haar nieuwe aankoop of tips over reizen naar het land in kwestie.

Het grotere plaatje

E-mailmarketing zal de hoeksteen blijven van elke succesvolle klantenervaring. In combinatie met marketingautomatisering, CRM-integratie en personalisatie is e-mail nog steeds één van de krachtigste tools om van conversaties te komen tot conversies. Bovendien is e-mail geïdentificeerd als het kanaal met het hoogste investeringsrendement. Denk daar niet te laat aan als u een campagne plant.

Tijdens de Digital Summer School biedt Sitecore vanaf 29 juni 2015 een aantal gratis webinars aan. Sitecore en zijn partners presenteren tijdens deze webinars inspirerende sprekers en opinieleiders op het gebied van digitale marketing. De webinars zijn bedoeld om marketeers te inspireren en ze handvatten te geven om marketingcampagnes nog effectiever vorm te geven. Zo leert u om de ultieme online klantervaring te bieden en optimaal inzicht te krijgen in online klantgedrag.

Inschrijven voor de Sitecore Digital Summer School kan op sitecore.net/Sitecoresummer2015

 

Tags: , , .



Over Sitecore


Sitecore

32,000 websites for customers of all types use Sitecore to create and manage dynamic, full featured experiences.

Sitecore is intuitive, scalable and flexible. Able to integrate smoothly with your marketing organization, your systems and your developer investment.

Volg mij


Bekijk volledig profiel