Een interview met Greet Dekocker, Director bij SafeShops.be en organisator van de 7 Sleepless Shopping Nights. Over het waarom, de visie die er achter steekt en waarom ook jij beter even shopt tijdens deze 7 Sleepless Shopping Nights.

Bloovi: Met welke insteek organiseert Safeshops de “7 Sleepless Shopping Nights”?

Greet: Meer dan 40% van de Belgen kocht nog nooit online. Vertrouwen ontbreekt nog maar al te vaak bij online aankopen. We werken daar het hele jaar door hard aan met ons kwaliteitslabel ‘certified by SafeShops.be’. Bedrijven moeten hiervoor een niet altijd makkelijke vragenlijst invullen en worden aan de hand daarvan gescreend door een onafhankelijk advocatenbureau.

Awareness omtrent het label creëren bij de consument in combinatie met een leuk nachtelijk shopping platform –www.shoppingnights.be moet deze consumenten aanzetten tot het ontdekken van de vele voordelen van online shoppen. Met de 7 Sleepless Shopping Nights wil SafeShops.be vzw consumenten die online shoppen belonen.

“Meer dan 40% van de Belgen kocht nog nooit online.”

Bloovi: Welke boodschap willen jullie ondersteunen met deze actie?

Greet: Niet zeggen, maar doen…

Maar al te vaak wordt de noodzaak om de consument te betrekken bij het online shoppingsdebat aangehaald. SafeShops.be gelooft daarentegen dat de ervaring, eenmaal men de stap naar online aankopen heeft gezet, voor zich spreekt. Niet dat we denken dat er morgen geen fysiek winkelnet meer zal zijn.

Neen, SafeShops.be vzw is er van overtuigd dat online shoppen een complementaire beleving met zich meebrengt en dat nog maar al te veel consumenten hier nog geen kennis mee hebben gemaakt.

Bloovi: Wat houden de 7 Sleepless Shopping Nights precies in?

Greet: Tussen 25 april en 1 mei creëert SafeShops.be een online aankoopplatform (www.shoppingnights.be) dat enkel zijn deuren opent van 7uur ’s avonds tot 7 uur ’s morgens. Op dit online aankoopplatform kan je, tijdens deze nachtelijke uurtjes, bij webshops die het kwaliteitslabel ‘certified by SafeShops.be’ dragen, bijzondere aanbiedingen vinden.

Op die manier kan een consument  in een gecontroleerde omgeving voor de eerste keer zijn stappen als online shopper zetten. Ook ervaren online shoppers zijn natuurlijk welkom.

Bloovi: Welke voordelen biedt dit aan de deelnemende webshops?

Greet: De deelnemende webshops die de certificatie doorstaan hebben, worden hierdoor beloond. Zo genieten ze mee van de aandacht die gecreëerd wordt naar het platform via een radio-, banner- en emailcampagne.

“Als hun aanbod aantrekkelijk genoeg is, zullen ze er logischerwijze ook in slagen om conversie naar hun site te realiseren. Twee klappen in één: awareness en conversie.”

Bloovi: Welke voordelen biedt dit aan de consument?

De consument kan naast droomaanbiedingen plukken, shoppen in een betrouwbare omgeving. Gezien alle shops gecertificeerd of reeds ver gevorderd zijn hierin, weet de consument ook dat hij bij betrouwbare shops aankoopt en dat zijn consumentenrechten bewaakt worden door SafeShops.be.

“De consument kan naast droomaanbiedingen plukken, shoppen in een betrouwbare omgeving.”

Bloovi: Wanneer zal voor jullie deze actie geslaagd zijn?

Wanneer de media-inspanningen die we leveren effectief tot een hoog bezoekersaantal op de site leiden. Enkele duizenden bezoekers worden toch wel verwacht. Momenteel staan reeds 1000 consumenten ingeschreven om verwittigd te worden van de opening van de nachten. Dit zonder dat de mediacampagne in o.a. radio reeds is gestart.

Concreet:
Tussen 25 april en 1 mei creëert SafeShops.be een online aankoopplatform (www.shoppingnights.be) dat enkel zijn deuren opent van 7uur ’s avonds tot 7 uur ’s morgens. Waarom dan shoppen bij de aangesloten webshops?? Iedere deelnemende webshop heeft speciale aanbiedingen in petto.