Een blik achter de schermen van het populairste iOS game van het moment

Bloovi Redactie
Door Bloovi RedactieInnoveren
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

De software ontwikkelaars van Ustwo mogen zich in de handen wrijven. Hun iOS game Monument Valley bracht immers al meer dan 5,8 miljoen dollar op. Vandaag publiceerden ze een infographic met een blik achter de schermen. Zo krijg je een idee van wat erbij komt kijken om zo'n succesvol game te bouwen. 

55 weken en 852.000 dollar

Voor wie Monument Valley niet zou kennen, het is een erg populair spel waarin spelers hun spelpersonage doorheen een doolhof moeten sturen. Er zijn 10 verschillende levels. Het spel wordt vooral geprezen om het prachtige design. 

Maar zo'n game bouw je niet over een nacht ijs. Uit de infographic van Ustwo blijkt dat 8 mensen er zo'n 55 weken aan gewerkt hebben. Samen maakten ze meer dan 852.000 dollar aan kosten. De uitbreiding van het spel 'Forgotten Shores' dat eind november uitkwam kostte 29 weken aan ontwikkeling en 549.000 dollar. 

Monument Valley kreeg een storm van kritiek toen ze de tweede versie van het spel aanboden via een zogenaamde "in-app purchase". De meeste mensen die het originele game al hadden gekocht vonden echter dat dit gratis moest zijn. Maar als je naar de ontwikkelingskosten van een half miljoen dollar kijkt, lijkt het dus logisch dat deze uitbreiding niet gratis werd weggegeven. 

Met een investering van meer dan 1 miljoen dollar, lijkt deze inspanning zichzelf meermaals terug te betalen. Het spel haalde immers al 5,8 miljoen dollar op aan inkomsten en werd intussen meer dan 2,5 miljoen keer gedownload.

Opmerkelijk: 81,7 procent van alle inkomsten kwamen via Apple's App Store. De resterende 18,2 procent gingen via Google Play & Amazon in de kassa van Ustwo terecht. Op dé topdag van het spel verdienden de ontwikkelaars 145.530 dollar op de eerste dag van de lancering.

Monument Valley had wel het geluk om door Apple opgepikt te worden en een Design Award te krijgen in juni 2014. En in december kreeg het de titel van iPad Game van het jaar. De volledige infographic kan je zien op de blog van het bedrijf.