Een kleine aanpassing in iOS kostte Twitter 4 miljoen gebruikers

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Een kleine aanpassing in iOS kostte Twitter 4 miljoen gebruikers

Twitter had met de bekendmaking van haar kwartaalcijfers goed nieuws voor investeerders. De omzet in het vierde kwartaal steeg naar 479 miljoen dollar, een flink pak meer dan dezelfde periode vorig jaar. Toch was er een ook een minpunt aan Twitter's resultaten. De gebruikersgroei ging trager dan verwacht. De oorzaak? Veranderingen in iOS 8. 

Daling te wijten aan iOS 8

Twitter maakte bekend dat haar maandelijkse actieve gebruikers (MAUs) nu 288 miljoen tellen. Slecht 4 miljoen meer dan een kwartaal eerder. Analysten hadden verwacht dat het aantal maandelijkse gebruikers in het vierde kwartaal op 295 miljoen zou eindigen. Maar het liep anders dan verwacht. 

Als oorzaak van de vertraagde groei werd Apple's mobiele besturingssysteem iOS 8 met de vinger gewezen. Volgens Twitter's CEO Dick Costolo is de uitrol van iOS 8 nadeling geweest voor het aantal maandelijkse gebruikers (ook wel MAUs genoemd): 

"We hebben 4 miljoen maandelijkse gebruikers verloren door aanpassingen die door Apple werden gemaakt in iOS 8. Een miljoen gebruikers hebben we verloren door een bug die te maken had met de integratie van Twitter in iOS. Een complex probleem dat niet onmiddellijk opgelost raakte. De andere drie miljoen gebruikers verloren we door een aanpassing in Apple's browser Safari," vertelde Costolo.  

Wat was de oorzaak? 

In iOS 7 voegde Apple een nieuwe functie toe aan Safari: 'Shared Links'. Safari ging in de achtergrond automatisch op zoek naar content die gedeeld werd door de mensen die je volgt op Twitter. Onder de Shared Links-tab kon je dan zien welke content populair was in jouw netwerk. In iOS 7 werd deze contentlijst automatisch vernieuwd. Waardoor het leek alsof je Twitter account regelmatig actief was. Of je nu echt op Twitter zat of niet. 

In iOS 8 werd dit automatisch proces stopgezet en werd content enkel vernieuwd als de gebruiker dat vroeg. Hierdoor zijn heel wat Twitter accounts van 'actief' naar 'inactief' gegaan. Maar liefst 3 miljoen accounts kregen daardoor een label van 'inactieve account'. 

Door deze aanpassingen in iOS viel Twitter's gebruikersgroei lager uit dan verwacht.. Toch een beetje een vreemde manier van actieve gebruikers tellen als je het ons vraagt. Los daarvan lijkt Twitter steeds beter te worden in het verdienen van geld via Tweets. Ondanks de daling in MAUs bleken investeerders immers meer aandacht te hebben voor de sterke omzetgroei die Twitter vertoonde in het vierde kwartaal.

via Mashable