Een stimulerende bedrijfscultuur creëren... Hoe begin je daar nu aan?

Een stimulerende bedrijfscultuur creëren... Hoe begin je daar nu aan?
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 13 februari 2013

Peter Drucker is een illustere management expert. Zijn stelling: "Cultuur eet strategie als ontbijt", werd al meermaals geciteerd. Hoewel hij hiermee niet predikte dat strategie onbeduidend is, of dat bedrijfscultuur volledig verzonnen is, geloofde hij wel dat zonder een goed gedefinieerde bedrijfscultuur, zelfs de best gemaakte strategische plannen moeilijk uit te voeren zouden zijn.

Hier 4 inspiraties.

Met het oog op een leger loyalisten die uw strategie uitvoeren en jouw merk ambassadeurs zijn, heb je nood aan een geïnspireerde bedrijfscultuur. Maar hoe begin je daar aan?

Hier is een simpel en succesvol idee

Twee jaar geleden, kwam het bestuur van Lamp Post Group, een Amerikaans investeringsbedrijf, op het idee om drie dingen in hun bedrijf te verbeteren: het vieren van wat er goed gaat, communicatie en zich binden met de mensen die hun steunen en groot maakten.

Om dit plan te volbrengen, introduceerden ze het evenement: Feature Friday. De laatste vrijdag van elke maand is een belangrijk moment dat wordt vrijgehouden om in de verf te zetten wie ze zijn en wat ze doen. Op deze manier wordt de missie en visie van het bedrijf benadrukt. Aan de hand van positieve en informele communicatie worden alle neuzen in dezelfde, goede richting gehouden.

Hier zijn 4 ideeën om jullie eigen Feature Friday te lanceren:

1. Voorzie spijs en drank. Het geeft mensen een reden om sociaal te doen!

Sommige mensen hebben een excuus nodig om te stoppen met werken.  Eten en drinken serveren is een uitstekende zet om mensen van hun bureau weg te lokken. Bestel een buffet, pizza's, frieten, taart, ... Het zit namelijk in ons menselijk DNA om daar om heen te verzamelen. Het eerste gespreksonderwerp is gelanceerd! Een feestje houden is relatief goedkoop en je verdient de investering dubbel en dik terug met onderlinge sociale contacten en een gestimuleerde moraal.

2. Wees zo transparant mogelijk

Transparantie in een bedrijf kan vele vormen aannemen. Je hoeft de individuele salarissen niet te onthullen, maar praten over de financiële gezondheid van de organisatie kan geen kwaad. Het werkt stimulerend en vermijdt speculaties. Het bestuursteam mag gekend zijn voor het in de groep gooien van ietwat gekke ideeën, met als doel het buy-in proces te verbeteren. Het is de evenwichtsoefening om transparant te zijn, zonder angst op te wekken. 

3. Herken de winnaars

Een van de meest geliefde aspecten van een Feature Friday is het in de bloemetjes zetten van bepaalde collega's. Ze eren om hun resultaten, maar ook voor hun houding, hun visie en hun waarden. Wees voorzichtig met wie je tot held bombardeert, want anderen zullen hun gedrag nabootsen. Je moet dus zeker zijn dat hun gedrag datgene is wat je écht graag ziet bij jouw werknemers.

Bij Lamp Post Group geven ze iedere maand twee awards weg. Er krijgt iemand een lelijke pop, omdat hij/zij een penibele situatie wist om te buigen in iets goed. Deze award wordt veel gewonnen door IT-medewerkers, go figure. De andere award geven ze weg aan een werknemer die meer deed dan van hem verwacht werd. Dat zijn de rocksterren binnen een organisatie!

4. Vier je overwinningen

Als je hele dagen bezig bent problemen op te lossen, dan kan positief blijven denken moeilijk zijn. Tijd maken om te vieren wat er goed gaat binnen het bedrijf, daar dient zo'n Feature Friday voor.

In het bedrijfsleven, zijn we doorgaans erg goed in het plannen en afhandelen van zaken, maar successen erkennen kunnen we iets minder goed. 

Feature Friday is speciaal georganiseerd om successen te erkennen. Het zet de toon. Even halt houden, nadenken en genieten zijn een belangrijk onderdeel van zakendoen. Het tankt jou en jouw mensen bij, zodat je op al die andere dagen de groei van je bedrijf kan voorzetten.

Werk jij in een bedrijf dat zo'n bijzondere dagen organiseert? Of heb je opmerkingen en suggesties? Aarzel niet te te droppen in het comment-vak onderaan!

Tags: , .



Over Camille Meert


Camille Meert

Camille Meert is partner en HR Consultant bij Bloovi Me, hét HR-bedrijf voor de internet sector. Ze ondersteunt bedrijven in hun zoektocht naar de beste passende werknemers voor de uitbouw van hun digital strategieën.

Volg mij


Bekijk volledig profiel